Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Då blev det så att jag återvände till lokala verkstaden för felsökning. Beskedet blev "fel på magnetventil bakaxel". De använde ett av de tre diagnosverktyg de har, varav inget är Tech2. Beskedet var iaf tydligt. Om någon här vet vad det kan innebära, fyll gärna på! Om de vettigaste är att ta bilen till en mer renodlad specialist på XWD, gör jag gärna det. Ska också beställa en eSID2 och för att se vad den har att säga.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  2. #22
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Når du får eSID2 () vil du se at den sier at der er tre feilkoder som gjelder for det som kan være "fel på magnetventil bakaxel":

    - C0408 02:Magnetventil, differentialbroms, kortsluten till jord;
    - C0408 04:Magnetventil, differentialbroms, avbrott;
    - C0408 61:Magnetventil, differentialbroms, kärvar.

    Siden denne feilmeldingen kommer og går tyder det vel mest på at solenoiden "kärvar" (mekanisk) eller er av elektrisk karakter (kontaktfeil eller selve solenoiden). Da har du eLSD og dette er en av (de få) delene i XWD-systemet som kan skiftes separat - men er en ganske omfattende "operasjon".

    Sjekk sikringene #11 og #17 i bakre elsentral (REC) selv om jeg mener de må være hele, basert på beskrivelsen du har gitt av symptom.

    Merk at du kun kjører framhjulsdrift når feilen er der .

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    [QUOTE=Amatör;1495920Ska också beställa en eSID2 och för att se vad den har att säga.[/QUOTE]

    kolla pryltorget : http://forum.saabturboclub.com/showt.../155534-E-Sid2
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Dumt att skapa en ny tråd så jag fyller på här med mina problem ;-)

    XWD behöver service tänds efter ca 10min körning i varierande hastigheter, 50, 70, 90km/h
    Har gjort ett partiellt byte av oljan. Tog ur pumpen och gjorde rent filtret och fyllde på med ny olja. inga problem!
    Körde 2v för att sedan byta olja igen, efter detta kom felkoden. Tog in bilen och fyllde på med lite olja, tänkte att det kanske blev för lite förra gången.
    Ingen förändring.

    Tech2 säger: RDCM C0407 64 Motor; hydralpump
    : ESP+ U2170 00 RDCM saknas på bussen (gissar att detta är ett följdfel pga C0407)

    Mätte på min pump och den visar 6ohm, detta efter att ha kört bilen i 20min, om det spelar någon roll?
    Så nu undrar jag om det är min pump som är kass eller kan det räcka med att byta filtret inne i haldexen?
    Behöver man sänka ner bakaxeln för att byta filtret? Ser trångt ut när man skall lossa dom övre skruvarna...

    /Jonas

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Når du får eSID2 () vil du se at den sier at der er tre feilkoder som gjelder for det som kan være "fel på magnetventil bakaxel":
    - C0408 02:Magnetventil, differentialbroms, kortsluten till jord;
    - C0408 04:Magnetventil, differentialbroms, avbrott;
    - C0408 61:Magnetventil, differentialbroms, kärvar.

    Siden denne feilmeldingen kommer og går tyder det vel mest på at solenoiden "kärvar" (mekanisk) eller er av elektrisk karakter (kontaktfeil eller selve solenoiden). Da har du eLSD og dette er en av (de få) delene i XWD-systemet som kan skiftes separat - men er en ganske omfattende "operasjon".
    Sjekk sikringene #11 og #17 i bakre elsentral (REC) selv om jeg mener de må være hele, basert på beskrivelsen du har gitt av symptom.
    Merk at du kun kjører framhjulsdrift når feilen er der .
    Felet blev konsekvent och kommer numer alltid någon minut efter jag startat bilen. Och nu har Maptun tittat på bilen och menar att en magnetventil är kass. Lär visst bli dyrt att få tillbaka fyrhjulsdriften, men den har varit GRYMT bra i nästan 19 000 mil, så jag tänker inte klaga. Avvaktar offert!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Lutar åt en ny pump :-)

    /Jonas

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    För att följa upp min del av den här tråden kan jag meddela att bilen nu fått ett sprillans nytt XWD-system ("bakaxel"), med garanti! Det förra höll i 19 000 mil och då hade inte oljebytena gjorts under de första 8000 milen, eftersom systemet på den tiden var "underhållsfritt". Inte osannolikt att det nya systemet håller längre än resten av bilen

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Jag har tänkt att byta pumpen idag och även oljefiltret ( https://www.maptunparts.com/service-...rs/91915/.html )
    Pump har jag haft ur tidigare men att byta filter och packningen är nytt för mig. Behöver jag sänka ner bakväxeln/diffen.
    Sist jag tittade på detta så var det väldigt trångt mellan tanken och locket som sitter för filtret.

    /Jonas

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Bytet av pump, filter och packning gick bra.
    Fyllde på olja till det rann ur och sedan aktiverade jag pumpen med Tech2.
    Fyllde på med mer olja till det rann ut olja igen.
    Sen stack jag ut och körde men efter ca 10min körning kom XWD behöver service.
    Läste med Tech2 och fick upp C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck.
    Vad är det som är galet?? För lite olja?

    /Jonas

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    167
    Medlem#
    7435
    Jag har tänkt att också byta filtret.
    Hur gick det behövde du sänka ner bakväxeln/diffen eller något annat för att byta filtret? Fick du loss alla skruvar hela, jag frågar eftersom Maptun har en sats med skruvar!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Bort med avgassystemet, sedan lossade jag bakväxeln/diffen och sänkte ned den med hjälp av en växellådslyft. Sänkte ned den ca8-10cm.
    Jag lät drivaxlar och kardanen sitta kvar. Alla skruvar klarade sig. Lossade även kablaget till pumpen och styrenheten.

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    167
    Medlem#
    7435
    Tack för infon, då blir det svårt att göra det utan lyft.
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326

    C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD

    Hej!

    Får denna felkod: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck.
    Bilen är en 9-3 V6 XWD 2008 15000mil.
    Det som är gjort.
    1: partielt oljebyte och samtidigt gjorde jag rent oljepumpens filter till Haldex. Då kom - XWD behöver service
    2: körde 30mil och gjorde sen ett partiellt oljebytel, fortfarande XWD behöver service
    3: 30mil senare byte av filter och oljepump + att jag gjorde rent (Grundligt) bakom kåpan. Denna gången hade jag tillgång till Tech2 så jag kunde köra pumpen för att köra runt oljan och toppa upp igen.
    Dock inte genom avluftningshålet som jag har läst att vissa gör. Haldex behöver service, men nu kunde jag köra en lite längre sträcka än tidigare innan det plingade till :-)
    Så vad kan det vara? för lite olja? finns det några ventiler som styr oljetrycket?
    Blir tokig....

    /Jonas

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Igår onsdag 18-11-28 tog jag in bilen på jobbet för att kolla oljenivån. Öppnade nivåpluggen och jag kunde fylla på 40ml innan det började rinna ut ur hålet.
    Sedan fyllde jag på med 40ml genom urluftningshålet.
    Körde hem utan att få XWD behöver service. Sträcka hem var 12km så skall ut och köra lite längre idag så får vi se.
    Har googlat och läst här, och det pratas om en magnetventil som jag inte riktigt fattar var den sitter. Någon som vet var man kan hitta denna magnetventil?
    Kan det vara en av givarna som sitter bakom stryenheten som benämns felaktigt??

    /Jonas

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Fortsätter :-)
    Körde en längre sträcka igår... XWD behöver service
    Så då var man tillbka på ruta 1
    Tittat lite på några Volvo-forum och där finns det bilar som har liknande problem. Dom har bytt tryckgivaren som sitter bakom styrenheten. Kan detta vara magnetventil??

    /Jonas

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    WIS föreslår som så ofta att leta efter glappkontakt i ledningar, kontaktdon, skarvhus, krimpar, oxidation, backade stift och klämkraft förutom att kontrollera oljenivå och ev läckage vid momentkopplingen. När man byter en givare så blir kontaktdonen alltid lite motionerade och om det då var oxid i kontakten som orsakade problem så är det lätt att tro att det var givaren som var trasig när den verkliga orsaken var kontaktproblem (det är ett vanligt problem generellt, jag har ingen erfarenhet av Haldex).

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Värt att poängtera i sammanhanget är att varningen att xwd behöver service inte är nån serviceindikation rent generellt utan den varnar bara för att det ligger felkoder. Det är inte så att den vill att man byter olja och servar den.

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Mycket medveten om detta :-) . Min tanke med servicen var att den kanske var så dåligt skött så det hade kleggat igen och hade därför svårt att få upp rätt tryck.
    Då det inte hjälpte med service bytte jag pumpen och filtret.
    Jag jagar nu vidare efter den felande länken.
    Men koden pekar på pumpen och lågt oljetryck: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck

    Hörde om en bil som var inne på ana i trollhättan och även där byttes en magnetventil... Vad är detta för ventil och var sitter den :-)

    Trevlig helg på er!

    /Jonas

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Nu tror jag att jag har hittat den felande länken :-)
    http://www.kd-tuning-shop.de/BorgWar...gelventil-N373
    Reglerventil, tryckventil, solenoid och magnetventil. Kärt barn har många namn.
    Men det är den som sitter bakom styrenheten. Tur att man har en liggandes där hemma.
    Återkommer om 10dagar

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Tänk på att de är kalibrerade ihop med styrenhet så byter man de separat så kan man ju tänka sig att man kan få nåt "följdfel". Inte för att jag tror att skillnaden är så stor men ändå.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varning för lågt oljetryck NG9-3 B284
    Av g0rgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 16:28
  2. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  3. Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99
    Av syste i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:31
  4. [LÖST] Lågt oljetryck på tomgång på nyrenoverad motor OG9-5 B2x5
    Av joesto-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 00:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •