Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: hur ta ut kupefläkt på 9-5?

  1. #1

    hur ta ut kupefläkt på 9-5?

    Kupefläkten har börjat trassla. En stund har det hörts ut som et blad eller insekt i den. I eftermiddag startade den inte. Hur tusan kommer man åt den?
    Cheers!

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: hur ta ut kupefläkt på 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Brewmaster
    Kupefläkten har börjat trassla. En stund har det hörts ut som et blad eller insekt i den. I eftermiddag startade den inte. Hur tusan kommer man åt den?

    Hej !


    Ta bort torkarna och plasten framför vindrutan så kommer du åt fläkten för inspektion.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Måste man ha specialverktyg för att ta bort torkararmarna, eller går det göra någon fuling? Och fortfarande få tillbaka dom på ett snyggt sätt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Ska man enbart rensa fläken från löv, så är det lättare att ta ner täckpanelen vid pedalerna, öppna recirkspjället och rensa bort löv mm. Man ser fläkten uppe till höger.

    Torkararmarna går ibland att få bort med lite vickande, fast oftast är det en liten kloavdragare som behövs.
    SAAB 9-5 Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Fasen att man inte visste det när man ändå var där för ett par dagar sen och bökade dit en slang och kabel till turbotrycksmätare och oljetemp

    Fast det går ju rätt så fort och lätt att plocka ner den igen, fast sen blir det nog klurigare att öppna spjället osv. Fast man ser kanske hur man ska göra närman ligger där.

    Tack!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    ett tips! när man återmonterar torkararmarna kan man smörja in axeln med fett så kanske dom inte ärgar fast så fbnnt!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    ett till tips, batteripolskoavdrageren funkar perfekt till att dra av armarna, dom sitter som bara den!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    168
    Det jobbigaste näg jag monterade bort min fläkt var att få bort torkararmarna. Jag var tvungen att använda STOR avdragare.
    Den var så stor att jag fick lossa huven på vänster sida för att komma åt.

    Efter det var det enkelt......

    //Mattias

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    168
    Det jobbigaste näg jag monterade bort min fläkt var att få bort torkararmarna. Jag var tvungen att använda STOR avdragare.
    Den var så stor att jag fick lossa huven på vänster sida för att komma åt.

    Efter det var det enkelt......

    //Mattias

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Jag brukar bara använda en helt vanlig skruvmejsel när jag lossar torkararmar, lite svårt att beskriva knepet, men det har alltid fungerat utan problem (och missöden).

  11. #11
    så har min börjat låta , vad var det som hände med din ????
    http://www.garaget.org/?car=76283
    SAAB 9-5 2,3t -98
    SAAB 9000 CC -90

  12. #12

    Re: hur ta ut kupefläkt på 9-5?

    Mackan - löste det sig med din fläkt? jag har ett liknande problem - började låta konstigt ibland, sedan startar den inte längre ibland. Och nu nästa aldrig. Kom du fram till vad problemet var med din fläkt?

    Mvh Pontus

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: hur ta ut kupefläkt på 9-5?

    Nå er jeg ikke særlig stødig i svensk, men om fläkt er det samme som vifte er det en mulighet for at børstene er nedslitt og må skiftes. Jeg ordnet dette ved å kjøpe nye børster og følge følgende oppskrift:

    http://photo.platonoff.com/Auto/2006..._Motor_Repair/

    Håper dette ordner seg for deg

    Jeg fikk forresten dette tipset av MortenW på saabturboclub.net:
    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Vifta til KMT er sikkert blitt stille nå.

    Men et generelt råd når man skifter børster på en likestrømsmotor:
    Om man kommer til komutatoren (den som børstene går inn på), puss av den med smergellerret (el sandpapir) så alle grader (riper og striper) blir borte. Ellers vil de nye børstene slites ned med rekordfart.

    Legg en runde med smergellerret på kommuntatoren med slipesiden ut, monter børstene og dra rundt 1/2 - 1 omdreining. Dermed passer de nye børstene perfekt til komutatoren, og motoren kan gå med full kraft og full fart.

    Litt plundrete på små motorer, helt avgjørende på større motorer.

    Er det mulig å få en dråpe olje inn på lagrene (eller foringene) i hver ende, så er dette en passende anledning.
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

Liknande ämnen

  1. Kupefläkt
    Av Delgio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 03:00
  2. fel på kupefläkt
    Av racece i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 01:21
  3. Kupefläkt 9-5
    Av Måsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •