Det är så här: För ca 1 år sedan uppstod ett jamande, gnällande lätt skorrande ljud från generatorn. 9-5. 2,3 -05 Vector (dvs.220 hp varianten) med automat, 22000 mil. Ljudet är inte våldsamt störande och hörs mest i farter under 50. Sen tar vind- och vägljud överhanden. Är varvtalsberoende. Som sagt, mest bara lite irriterande (rappare rån Rinkeby låter betydligt värre i mina öron). Som SAAB-hemmaskruvare karaktiseras jag av två egenskaper: Lat & snål. Efter lite påläsning (WIS och diverse nät-trådar) insåg jag att det där med att plocka ut generatorn (uppifrån eller nedifrån) skulle resultera i blodiga knogar, migrän, dåligt humör och därmed starkt reducerad social kompetens. Så jag tänkte; "ääh, jag tar det nästa vecka". Och så gick nästa vecka. Och nästa månad. Och nästa år. Det märkliga var att ljudet inte förvärrades. Det bara fanns där under ca 2000 mil. Generatorn laddade fint och det bara rullade på. Inkl några 120 mil non-stop resor. Till slut tänkte jag att man måste väl för skams skull iaf göra en:

Felsökning

1. Slackad multiremmen under tomgång, ljudet försvinner.
2. Lokalisering av vilken av de multiremmsdrivna komponenterna som ljudet kommer ifrån. Mha stetoskop.
https://www.biltema.se/bil---mc/verk...kop-2000033418
Allt utom generatorn tyst. Generatorn ger i stetoskopet ifrån sig ett typiskt rasslande slamrande "defekt-lager-ljud".
3. Plocka av multiremmen och känna på yttre generatorlagret. Helt stumt och rullar lätt och fint. Multiremmen som ny.

Så vad i tusan kan det vara? Har förstått att generatorlagret är ett frihjulslager. Men är för dum för att fatta vare sig syftet eller funktionen hos detta. Trots en del påläsning. Kan det vara så att lagret egentligen är OK men att frihjulsmekanismen havererat? Eller är jag helt uppe på läktarn med denna teori?

Jättetacksam för alla tips och gärna en lektion typ "Generatorfrihjulslager for dummies".

MVH