Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Förebygga anliggande bromsar bak ng9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Förebygga anliggande bromsar bak ng9-3

    Hej,

    Hur ska man göra för att slippa anliggande bromsar bak på ng9-3? Det kommer ju tillbaka hela tiden.


    För två år sen när jag köpte bilen bytte jag bromsok, belägg och skivor bak. Visserligen bland de billigaste från autodoc. Då borde jag också bytt bromsvajrar eftersom högra var lite trög, för inom ett år så hade högra oket kärvat totalt. Då bytte jag det till ett från maptun, och bytte även handbromsvajern. Men nu ligger det på där igen. Glidpinnarna smörjda med silikonfett.

    Nu köper jag lite bättre belägg i alla fall för de var nedslitna nu. Men det lär väl inte göra nån skillnad?

    Ska man ta loss och smörja glidpinnar och mitionera oket varje hjulbyte? Jobbigt, men räcker det ens?

    edit:stavning
    Senast redigerat av masthugg den 2018-11-26 klockan 11:41.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Går wiren fint nu?

    Lite bromscylinderfett innanför dammskyddet till kolven kan göra underverk annars. Ser du ett fint pulver av oxid så är det dåligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Fan, damasken full med sprickor på mindre än ett år. Upptäckte det i tid, kolven är jättefin och ingen skit inuti damasken. Troligen brast damasken när jag skruvade in kolven.

    Antagligen har anliggande broms höjt temperaturen något och fått damasken att åldras. Men fälgen har inte känts varm, damasken från ett äldre ok som gick rejält varmt länge är i mycket bättre skick.

    Kan det vara nåt i hydrualiksystemet som orsakar anliggande bromsar? Kanske bromsslangarna? Tryckte igenom rätt mycket bromsvätska senast dock.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag upplever att dessa bakre bromsok i aluminium kärvar ganska snabbt i glidytorna för bromsklossarna. Klossarna fastnar så man ibland får använda slägga för att få loss dem. Förvisso inget unikt för SAAB, men likväl irriterande när man pånytt upptäcker att det kärvar, igen...

    Har funderat på om man skulle slipa ner vingarna på bromsklossarna 1-2mm i ytterkant, för att ger dem lite mer utrymme mot glidytorna i OKet. Så de förhoppningsvis inte kärvar fast så fort.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    jag har upplevt att själva glidpinnen kan orsaka att oket trögar.
    så numera brukar jag pilla ut "gummibussningen" som glidpinnen glider i och karva ut all erj o gammal skit, samt smörja pinnen med gummifett.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag upplever att dessa bakre bromsok i aluminium kärvar ganska snabbt i glidytorna för bromsklossarna. Klossarna fastnar så man ibland får använda slägga för att få loss dem. Förvisso inget unikt för SAAB, men likväl irriterande när man pånytt upptäcker att det kärvar, igen...

    Har funderat på om man skulle slipa ner vingarna på bromsklossarna 1-2mm i ytterkant, för att ger dem lite mer utrymme mot glidytorna i OKet. Så de förhoppningsvis inte kärvar fast så fort.
    Glidytorna är ju i okhållaren/bygeln, och denna är ju inte i alu.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Faktiskt så hade glidpinnarna ärgat ordentligt, alldeles skrovliga. Konstigt, måste varit undermåligt material.

    Det hade jag redan glömt. Det kan ju faktiskt förklara en del, även om jag inte tror det är allt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Ta bort gummina i bromsoket där glidpinnarna sitter.
    Gör rent i hålet med en rundfil eller en borr, godset ärgar så att det blir för tight för glidpinnen.
    Sätt tillbaka gummina.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Faktiskt så hade glidpinnarna ärgat ordentligt, alldeles skrovliga. Konstigt, måste varit undermåligt material.

    Det hade jag redan glömt. Det kan ju faktiskt förklara en del, även om jag inte tror det är allt.
    Original glidpinnar är i rostfritt och blir aldrig dåliga, alla de eftermarknads som jag sett (utom ATEs egna) är i elförzinkat svartstål och börjar kärva efter en vinter. Glidpinnarna är samma på typ "alla" bilar med glidok


    Citat Ursprungligen postat av 164161413 Visa inlägg
    Ta bort gummina i bromsoket där glidpinnarna sitter.
    Gör rent i hålet med en rundfil eller en borr, godset ärgar så att det blir för tight för glidpinnen.
    Sätt tillbaka gummina.
    Detta är också min erfarenhet det vanligaste problemet! Det kan vara värt att kolla så inte gummit deformerats då kan det fortfarande nypa och man behöver nya glidbussningar.

    En typ sånhär borste är grym till denna typ av jobb
    https://www.biltema.se/verktyg/slipn...sig-2000018183

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Förebygga anliggande bromsar bak ng9-3

    Nu var dessa ok nya sen i vintras, januari.

    Jag hade kvar mina gamla glidpinnar och satte i dem i alla fall. Det KAN ha varit orsaken men jag är allt lite skeptisk...

    Hade en reservdamask från en renoveringssats men den var på tok för stor.

    Ingen som har input på hur troligt det är att utvändigt fina bromsslangar på en ng9-3 är dåliga inut och behåller trycket?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Nu har jag provat att släppa på nippeln och det kom lite bromsolja men hjulet gick inte nämnvärt lättare.

    Var hittar man nya glidpinnar i rostfritt? Kan biltemas vara det...?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det bästa sättet att hålla igång dem brukar vara att använda handbromsen och sen serva allting årligen. Det bör man göra på alla bilar. Man kan inte tror att bara för att man sätter dit nya grejer så håller det sig fint i åratal sen. Jag är ju allbilsskruvare och har varit det i många år på orten och man kan lägga ner sin själ i en del bilar och slipa och måla och smörja och verkligen ser till att det borde funka ett tag. Likväl ser det ut som skit när de återkommer får nåt annat nåt år senare, tex hjullager eller nåt annat som kräver demontage.
    Tar man för vana att demontera allt och gå igenom det varje år så har man nog igen det många ggr om. Även om man tycker att det inte borde behövas.
    Skulle tro att 90% av de ok man byter beror på att klossarna sitter fast i hållarna och har så gjort länge. De flesta bara kör och kör och gör nåt när man får anmärkning på besiktningen.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Det första är att se till att beläggen inte är fast rostade ,kärvar beläggen kärvar oken. En god idé är att plocka dom lös beläggen när man skiftar hjul.
    Skivbromsok med integrerad hand broms är ingen perfekt teknisk lösning i våran del av världen , för kunden ,men det ä perfekt för biltillverkarna billig att bygga ger mycket rep jobb. Beläggen måste kunna röra sig.
    Göran

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Visst har jag sett en del belägg som fastnat i byglarna också, och ok som ärgat i hålen för glidpinnarna. Men min erfarenhet är att kolvarna kärvar så de inte går tillbaka när man släpper broms eller handbroms. Detta gör att bilen får en aptit på bromsbelägg, och jag vet inte hur många bilar som jag har bytt belägg på där ena sidan varit slut när andra bara är halvsliten.
    Har inte upplevt några problem med slangarna.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Anliggande bromsar og900 -92
    Av skaree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 00:29
  2. Saab 9-5 anliggande bromsar.
    Av turboharen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 22:59
  3. Anliggande bromsar vad göra ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •