Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 97 av 97

Ämne: Grundvatten efter sommaren

  1. #81
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Idag, nu klockan 13, är det ett år sen jag fick igång läsningen av nivån i brunnen.
    Då var nivån 3,87m och det var tydligt i brunnen att det hade varit 1-1,5dm högre så min gissning var att maxnivån hade varit ca 4m.
    Idag är nivån 3,41m, alltså 46cm lägre än vid denna tid förra året.
    Nu skall det komma mer regn i veckan så förhoppningen är att vi skall se 4m innan växtligheten verkligen kommer igång.

  2. #82
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ser illa ut, växtligheten verkar ha kommit igång, nu har nivån börjat sjunka i ungefär samma takt som i mars förra året.
    Det skall komma regn i veckan, men frågan är om brunnen lyckas nå upp till 3,87 ens.
    Skall bli intressant att se hur det kommer påverka.

  3. #83
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Tydlig påfyllnad i januari, sedan ser det något mindre blött ut. Får hoppas att det inte blir en kopia i år på södra Europas torka förra året. Gynnar varken djur, natur eller tillgången på mat.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är väldigt blött ute just nu, genomdränkt, vi vadar i lera. Dock verkar växtligheten ha kommit igång så det kommer inte ens ner några meter i marken utan sugs ganska omgående upp av växtligheten. Dock motverkar nederbörden att nivån i brunnen sjunker, något den väldigt tydligt hade börjat göra vid den här tiden förra året.
    Årets mars är också kallare än förra året, och som jag upfattar det hittills, blötare. Februari var dock torrare i år än förra året.
    Så, årliga variationer är självklart att vänta, men om vi skall vara ungefär likvärdiga med förra året bör det rena lite lagom i princip hela vägen fram till maj.
    Sen kan såklart hösten bli blötare än 2022 som var ovanligt torr.
    Om jag minns mina tidigare mätningar så skiljde det mellan åren när nivån åter började stiga.

  5. #85
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Då har första maj passerats.
    2022 så var nivån i brunnen 3,41m vid midnatt 1/5. I år var det 3,45m.
    Det blev inte en lika hög högstanotering i brunnen i år, jag bedömde att det hade passerat 4m 2022, innan jag fick i mätaren. Däremot regnade det mer i år så nivån har hållit sig.
    Så, 4cm högre i år än förra året vid 1/5, sen får vi se hur sommaren blir, det finns indikationer på att det skall bli en "lång het sommar" vilket skulle kunna ge ett nytt "bottenrekord".
    Återkommer i juli så får vi se hur det ser ut

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #86
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Återkommer redan i maj
    Idag sjönk nivån under 3 meter. Hände nu på aftonen, 18:15
    Förra året sjönk det under 3 meter den 29/5 klockan 10:15

    2023 ligger alltså 16 timmar före 2022.
    Det är nästan så jag börjar undra...

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #87
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Jag kollar grafen med jämna mellanrum. Du får väl uppgradera ultraljudet till en radar. Numera fins det smutta varianter med blåtand. Men i ditt fall verkar din mätare ge en bra repeterbarhet oberoende av väder och vind (temp)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #88
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Idag sjönk nivån under 2,5m ca 4,5 dag tidigare än förra året.
    Det accelererar...

  9. #89
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Efter midsommar så utvecklades sommaren till att bli en riktig "skitsommar". Nu har det dessutom regnat så mycket att nivån i brunnen vänt uppåt med flera centimeter!
    Vi får väl se när det börjar sjunka igen, men någon "torka" är inte i sikte så undras hur nivån skall utveckla sig.

  10. #90
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nära en månad senare har vi svaret: brunnen fylls på rejält, redan nu i augusti!
    2022-09-01 klockan 00:01 var nivån 117,7cm på väg neråt med ungefär 1,5cm/dygn
    2023-09-01 klockan 00:01 var nivån 184,5cm på väg uppåt med ungefär 3cm/dygn

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Hej,
    Ingen har väl någonsin egentligen förnekat klimatet?

    Däremot kallas man omedelbar av väldigt många, för klimatförnekare, om man inte tror på den Heliga gralen.

    Oplanerbar Energiproduktion.

    Efter ca 20 års total tillbedjan till Gralen, börjar nu en del fakta urgröpa den. Fakta som tidigare till stora delar faktiskt var känd, men förnekades av de troende och av PK skäl.

    Föredömet Tyskland, som tidigare var Gralens stolta bärare, snubblar mer och mer.

    Senast nyheten, är att de inte på långa vägar, kommer klara sina klimatmål till 2030. Att det skulle gå så, är vi nog ett antal som är mindre förvånad över.

    Fysikens och kemins lagar, gäller även för de som tillbeder Gralen, vilket de inte alltid verkar inte vilja tro......

    Riksrevisionen, statskontoret, GreenPeace International, Miljöorganisationer sågar flera av de beslut tidigare regering tagit.
    Tex Reduktionsplikten. RRV slutsats. "Abvryt. Lägg ner eller gör helt om!"


    Redan 2016, var Rockström mfl tydliga på vad som vara det stora problemet kopplat till #co2 utsläppen, temperatur och klimatmålen för världen.

    Framförallt Kina och BRICH länderna. "Stoppas inte Kina, går det högst sannolikt åt pipsvängen" för att sammanfatta vad han sa. Sedan dess har bla KINA fårr flera fribrev från att minska sina #co2 utsläpp på de internationella #klimatkonferensena...........

    Risken är uppenbar, att Rockström kommer få det tveksamma nöjet att säga. "Vad var det jag sa. Lyssna nästa gång."
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  12. #92
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jisses vad det har regnat de senaste dagarna :O
    I princip lodrätt uppåt! Senaste 2 dagarna har nivån gått upp typ 2dm!

  13. #93
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Klockan 15 idag så gick nivån över det tidigare rekordet från våren 2022 när jag stoppade ner proben.
    Nu får vi se var det verkligen toppar.
    Närgränsen på ultraljudsmätaren är 25cm och jag vet faktiskt inte riktigt hur nära jag är. Borde titta ner i brunnen.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #94
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu tror jag vi vet var "Max" är i brunnen
    Jisses vad det regnade, hela byn flöt, och då ligger vi ändå inte på något vis illa till för översvämningar eller liknande, tvärtom, vi har verkligen bra avrinning.
    Jag har för mig jag lodade 4,5 eller 4,55 under sensorn och närgränsen är 0,25 så det måste ha varit väldigt nära att gå över det när det var som högst.
    Det som är tydligt är att lika snabbt som det ökade, minskar det nu när det blivit kallt. Nu rinner det inte ner mer från ytan och det rinner snabbt undan.

  15. #95
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Rockström är en överbetald o övervärderad clown på de taskspelande klimattokarnas estrad!
    vad världen behöver är en högre co2 halt så att det växer mer o blir mera mat åt det ökande antalet människor på jorden. Sen bara hoppas att solen fortsätter lysa kraftfullt så vi slipper frysa. Oaktat vad vissa påstår så har solens utstrålning ganska stor påverkan på vårt klimat.
    Vad göra växthusodlare, jo blåser in co2. Finns en del seriösa forskare som menar att vi kommer att få några år med kyligare klimat o lägre temperaturer. Time will tell

  16. #96
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Verkligen en tydlig och vass topp! Inget småduggande där inte. Den regnmängden översatt i snö så hade du snabbt och lätt haft snö upp till taket på bilen. Det och ett gäng långtradare i trädgården som spinnandes inte kom någon vart...

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #97
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det var ett helt absurt regnande i flera dagar. Vi hade tur att ha plusgrader, eller ja, precs över nollan så det kom som slask. Som ni sett på nyheterna hade de inte riktigt samma tur på Linderödsåsen

Liknande ämnen

  1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nu är sommaren här och...
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:41
  3. nya fälgar till sommaren
    Av ingo76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •