Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 97

Ämne: Grundvatten efter sommaren

  1. #61
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Right, idag skulle jag försöka få bort det gamla röret som sitter i vägen. Det visade sig svårare än jag trott. Det sitter så pass långt ner att jag precis når det med ett verktyg och det är inte så kul att försöka hänga ner i en rätt så full brunn. Trillar jag i blir det förbaskat svårt att komma upp, det är en sak som är säker

    Jag gjorde istället så att jag monterade givaren tillfälligt på en planka som jag satte en bit ner i brunnen och så lodade jag djupet under givaren till 4,5m. Intressant nog så är brunnen 30cm djupare i andra ändan, bara 1m bort.
    Framåt sensommaren när nivån är som grundast kan jag sätta ner en stege och fixa till det lite mer permanent. Kanske såga av det där röret som är i vägen, och passa på att rensa upp lite i botten av brunnen.
    Diagrammet är nu "städat" från felaktiga värden, och senaste dagarnas nivåskillnad (som faktiskt är 10cm, syns tydligt) och nu mäter den istället nivå från botten, så nu går det exakt att se hur mycket vatten det är i brunnen

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Tydligt och fint! Jo, ta det lugnt vid/i brunnen. Korrekta mätvärden i all ära, men vi vill ju inte att du druttar i.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #63
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad gör man inte för konsten (eller korrekta mätvärden)
    Intressant är att sänkningen av nivån har ökat, kurvan blir brantare.
    Nu väntar jag bara på regn, det var ett par veckor sen det regnade. Det skall bli intressant att se om ett regnväder tydligt syns på kurvan eller inte.

  4. #64
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu har det regnat några dagar (och slutat) och tjo vad det synts på kurvan!

  5. #65
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Nivån sjunker igen, men något känns märkligt. Det är något bekant med utseendet på kurvan... Men vad?

    Just det ja!
    waterfozzi.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #66
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fozzie!

    Nå, jag kan se vissa intressanta saker i kurvan. Sambon glömde bevattningen på så den stod igång i 2-3 timmar och faktum är att det syntes på nivån, trots att vattnet tas från en borra 10m bort från brunnen. Inte för att det var mycket, kanske en halv mm, men ändå att det är så tydligt.

  7. #67
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Har det kommit någon droppe alls hos dig sedan 13/4? Kurvan har en liten puckel en vecka tillbaka men annars så är trenden nedåt väldigt tydlig. Hoppas att prognosen för torsdagens regn stämmer, för det är knappast så att det regnat för mycket under våren.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #68
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det kom lite regn för några dagar sen, precis som du säger, men det är väldigt tydligt att växterna nu suger väldigt mycket vatten. Dag/natt är otroligt tydligt i kurvan som dessa krusningar.

  9. #69
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det verkar vara fortsatt ont om nederbörd vid din brunn. Då du i början av tråden mätte marknivå -> vattenytan och nu brunnens botten -> vattenytan så klarar jag inte av i hettan att räkna ut om vattennivån är ”all time low” nu. Det är dock tydligt att nivån sjunker för varje dag. Hur nära är det att givaren når maximal mätbar längd?

    Här drog det förbi ett rejält åskväder igår men vi var i utkanten av det och fick därför bara 2mm nederbörd. Mätt upp totalt 21mm i juni månad hittills. Fågelbadet i trädgården har gott om besökare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #70
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det har inte kommit mycket regn, dock där i mitten av juni regnade det en hel dag, det var då "knäcken" på kurvan uppstod. Det fyllde inte på något i brunnen, mer än möjligen någon mm, men det tog några dagar innan det började sjunka lika snabbt igen, så jag antar att marken blev någorlunda genomblöt så det vattnet gick åt först till växtligheten.
    Mätaren klarar utan problem hela brunnen, den klarar 12 meter, och så djup är inte brunnen
    Ja, nä, det är lite klurigt att räkna om eftersom mätaren sitter på ett annat ställe än var jag brukade mäta dessutom.
    Numer mäter den från brunnens botten, jag lodade och ställde mätaren på att mäta från botten istället för från toppen.
    Räkna med att mätaren sitter ca 60-70cm lägre än mina tidigare mätningar, och att det från min tidigare mätpunkt är ca 5,5m till bottnen. Så när det tidigare bottnade på 4,5m så var brunnens nivå med nuvarande mätare ca 1m.
    När nivån sjunkit ytterligare ca 1m så kan jag få ner en stege i brunnen och ta bort lite gamla rör som är i vägen. Då skall jag kunna placera mätaren på samma ställe där jag tog de manuella mätningarna och med en ny lodning kunna räkna om de gamla värdena till mätning från botten istället så det går att jämföra. Framförallt är det intressant med de tidiga mätningarna som gjordes under det torra året 2018.
    Klassiskt brukar nivån vara som lägst sent på sommaren, något år när jag mätte manuellt vände det inte förrän i november.

  11. #71
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu verkar nivån stanna av rätt tydligt. Undras hur mycket mer det egentligen kommer sjunka.
    Jag skall försöka räkna om de gamla värdena till "nya" värden. Eftersom jag kan loda exakt där jag mätte förra gången så borde jag kunna göra en omvandling av "från toppen till vattenytan" till en "nivå från botten" som den mäter nu.
    I så fall kan det gå att få en aning om hur det såg ut förr. Osäkert hur diagrammet kommer se ut med en mätserie som saknar ett par år dock.

  12. #72
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Well, well, well. The water level in the well is not well.

    Gamla värden från första mätningarna vore trevligt. En liten enkel fråga till dess för oss med guldfiskminne* : Vad har nivån varit på som mest med denna mätapparatur? Var det runt sex meter någon gång?

    * = Guldfiskars minne är inte så dåligt som ryktet säger.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #73
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tidigare mätningar är svåra att jämföra. Tidigare mätte jag avståndet från toppen av brunnen till vattenytan.
    Som det är uppsatt nu har jag lodat brunnen och matat in i mätaren, så den mäter helt enkelt nivån från botten rakt under mätaren.
    För att det skall bli jämförbart måste jag loda där jag mätte innan och så räkna om från botten. Det står på min "att-göra-lista", men jag har inte blivit klar till det

    Intressant att nivån legat nästan stilla under september men nu i oktober börjar nivån åter sjunka. Den skarpögde ser att den nu också anger exakta värden för senaste mätningen, tillsammans med en högsta- och lägstanotering.
    Så, högstanoteringen är 3,87m

  14. #74
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Nu verkar nivån ha vänt. Har du någon manuell notering när det datummässigt "vände" förra hösten?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #75
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tyvärr är det ett par år sen jag mätte manuellt.
    Jag är inte helt hundra på att det vänt, igår bottnade det på 68cm, men de senaste dagarna har det gått lite upp och ner, men över tid, nedåt.
    Av de mätningar från 2018-2019 som jag har så bottnade det i mitten av december 2018, men redan september 2019.
    Även om det är blött ute så har det inte varit några stora mängder nederbörd, jag gissar att det behöver regna rejält innan det faktiskt börjar återhämta sig.
    Toppen i år var någon vecka innan jag monterade givaren så jag gissar att det var ganska precis 4m som mest.
    Mina gamla mätningar visar svängningar på ungefär 3m från högsta till lägsta, men det har vi passerat i år.

  16. #76
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu har det nog slutligen vänt. Den senaste veckan är trenden tydlig: nivån ökar i brunnen.
    Det bör blir rätt bra fart uppåt nu om det skall hinna bli 4 meter innan mars!

  17. #77
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Lite om klimatet och havsnivån, intervju med docent Nils-Axel Mörner.

    Vet inte hur havsnivån påverkar dina lokala mätningar, troligen väldigt lite om ens något.
    Men intressant och ämnet vatten tangerar ju ämnet i tråden.

    Intervjun är från 2019 och Mörner gick året efter.

    https://swebbtv.se/w/scS8afYvJYK5tb9p2go3fr
    Senast redigerat av Loffe den 2023-01-02 klockan 15:42.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #78
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu ökar nivån lavinartat! Igår gick nivån upp 6cm och idag har nivån ökat 4cm hittills.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #79
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ökningen ökar Idag upp 14cm!

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snart ligger Skåne under vatten med den ökningen
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nu är sommaren här och...
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:41
  3. nya fälgar till sommaren
    Av ingo76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •