Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Grundvatten efter sommaren

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Exclamation Grundvatten efter sommaren

    Jag har en gammal öppen brunn på gården som jag många gånger funderat över nivån i och denna torra sommar kändes som ett bra tillfälle att få ett grepp om brunnens "lägstanivå" och därmed kunna bedöma lite hur det står till med grundvattnet. Vi har också en borra som förr användes som husets vatten men som efter att vi fick kommunalt för några år sen endast används för bevattning. Jag vet att borran är rätt grund, tidigare ägare sa "typ 10 meter" så det kan ju vara av intresse att veta om den tänker börja suga luft.

    Jag mäter djupet i brunnen genom att slänga ner en flytande liten burk i ett snöre och sen mäter jag genom ett hål mot den med en laseravståndsmätare som jag håller mot lockets översida. Osäkerheten är någon centimeter som är den del av "flytetyget" som hamnar ovan ytan. Eftersom det är en rund burk så är ju felmarginalen ungefär 2cm eftersom det kan vara svårt att måtta exakt på mitten av burken. Det kan ju också tänka sig att den inte hamnar exakt rakt ner från hålet i mitten där jag mäter, men jag försöker få den i mitten och gör 3 mätningar som jag tar medel av.

    Första gången mätte jag 21/7 och då var vattenytan 3,1 meter ner.
    Under resten av juli och hela augusti mätte jag varannan dag och vattenytan sjönk ungefär 2cm per dag, ibland mer, ibland mindre.
    22/8 var ytan 3,65m ner.
    September var även den månaden regnfattig och den 25/9 var ytan 4m ner.
    Under oktober kom det regn men det var ju fortfarande varmt så växterna hade ju inte tappat alla blad. 22/10 var ytan 4,26m ner.
    Jag mätte sen den 3/11 och då hade ytan i princip legat still på 4,26m så jag gissade att vi passerat ett minimum eftersom regn nu hade fallit i större mängd.
    Till min förvåning så mätte jag igen idag och då var ytan 4,43m ner. Nivån fortsätter alltså att sjunka, trots regn och att växterna nu har gått i vintervila.

    Brunnen har inte sinat än. Visserligen är den inte använd på säkert 40 år, så tillrinningen är kanske inte den bästa, men inget uttag sker ju heller ur den så den borde ju rätt bra visa vattennivån i marken.

    Så, med andra ord är det inte BS att sommaren har haft stor inverkan på grundvattennivåerna och att det regn som hittills fallit inte på långa vägar har börjat återfylla magasinen.
    Det skall ju bli väldigt spännande att se när det faktiskt vänder och om nivån i juli nästa år är tillbaka där den var i juli i år. Min gissning är att den inte kommer vara det om det inte kommer mycket snö i år, det gjorde det ju förra året (för att vara här nere).

    Vi har ju haft det väldigt förspänt i det här landet vad gäller tillgången på friskt vatten, men det är ju uppenbart att det är läskigt sårbart. Min analys är att en sån här fantastisk (för den som gillar sol och värme) sommar till och vi riskerar att råka illa ut.
    Jag bodde ju ett tag i England och där är ju vattentillgången begränsad så allt dagvatten leds till reningsverken och kommer tillbaka i kranarna efter reningen (det är därför det är så jäkla klorerat). Där har man anpassat sig, men här är vi läskigt slösaktiga med vattnet.

    När min generation växte upp så var det kärnvapenkrig man oroade sig för, att terrorbalansen skulle välta. Man hörde ju aldrig Reagan, Thatcher och Gorbatjov varna för klimatet. Visst pratades miljöförstöring, men man trodde ju att effekterna därav inte skulle hinna påverka ens liv, om de ens var verkliga. Nu känns det som att vi har hamnat på ett alltmer sluttande plan. Att klimatet ändrats är det väl ingen som längre förnekar (hoppas jag), och frågan är om det är en naturlig variation (som dock verkar otroligt då det går för fort) eller om vi skitit i det blå skåpet och håller på att utplåna mänskligheten minst lika effektivt som ett kärnvapenkrig hade gjort. Oavsett så trodde man ju aldrig att det skulle påverka oss här så snart, här har ju tillgången på vatten varit god och missväxt är ju inte direkt något man ens funderat på i Sverige sen emigrationen på 1800-talet. Visst förstod man att det skulle bli problem i "U-länder" där man levt på marginalen länge, men att vi här uppe skulle få känna av det redan nu? Omöjligt. Nu verkar det dock helt klart möjligt och sannolikt.

    Jag antar att det är detta som kallas "klimatångest". Det ser illa ut gubbar...

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    546
    Medlem#
    11576
    Ja, det är inget tvivel om att det här är på riktigt nu.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Men det säger ju inte så mycket om du inte kan jämföra med hur det brukar vara en vanlig "klassisk" sommar, att grundvattennivån rör sej är ju fullt normalt.


    Jag har en väldigt djup brunn så jag har det ganska bra förspänt, förra ägarna av huset berättade att för ~20(?) år sen så var det vattenbrist och då var vår (då deras) brunn den enda som hade vatten och grannarna kom hit och hämtade.

    Den är jag ingen expert, men det är väl inte ÅRETS regn som är grundvatten nu ? det är väl en långsammare process än så ? ..lute beroende på hur djup brunn man har förstås.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Sluttande plan och utmaningar måste vara de mest använda orden på jorden.

    Hur detta år påverkar klimatet tar ca 50 år att statistiskt säkerhetaställa eftersom mätningar gör på 50 års cykler.

    Det må ha varit varmare än 'normalt' i Sverige och även på andra håll i världen, samtidigt har det varit kallare och kommit mer nederbörd på andra håll i världen.

    Jag tvivlar inte på att världens 7 miljarder människor påverkar klimatet men undrar hur stor möjlighet vi har att påverka.
    Koldioxid får grödor att växa, hur mycket koldioxid släpper Sverige ut per år. Hur mycket släpper ett vulkanutbrott ut på en dag?

    3 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Hur var det ifjol? Den kalla regnsommaren. Hade vi klimatångest då med? Nää, då var det inget val att ragga miljövårdsröster till!
    blir intressant att se vart det bär hän

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Torka och missväxt har det varit förr och även innan klimatproblemet var uppfunnet.
    Visst en varm sommar men de flesta verkar ha glömt att förra vintern var som man minns vintrarna i ens barndom.

    När det gäller grundvattnet finns det många faktorer som påverkar där nederbörden såklart är en faktor men det påverkas av att det blir allt större områden där regnvattnet effektivt dräneras bort och inte tillåts rinna ner i marken.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tja, som man minns dem var väl å ta i. Vintrarna på tidiga 80-talet i södra Norrland var av lite annan kaliber än vad de är nu. Även här nere i södraste Skåne var det betydligt längre, kallare och snörika vintrar för 30 år sen.

    Att det var en extremsommar kan väl ingen säga emot? Fråga valfri bonde.

    Det känns som att det är lite för många fenomen som sammanfaller för att det skall kännas helt naturligt. Att vintrarna blivit varmare överlag är ju fullständigt uppenbart. Igår var vi ute i trädgården och gjorde vinterklart och tog ner grabbens studsmatta. I natt var första frostnatten. På de 7 åren vi bott i huset har det varit 2 varma somrar men denna tog ju priset.

    Vattensituationen just där jag bor är lite speciell. Det regn som faller på södra sidan av söderåsen rinner mot havet under oss, det brukar aldrig vara problem med torka här. Det är inte för inte som området jag bor i är Sveriges absolut bördigaste. Det finns de här nere som säger att man kan dela Sverige i 2 lika bördiga delar: Norr och söder om landsvägen.
    https://jordbruketisiffror.wordpress...s-10-jordarna/
    Landsvägen är då väg 101 mellan Malmö och Ystad...

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, som man minns dem var väl å ta i. Vintrarna på tidiga 80-talet i södra Norrland var av lite annan kaliber än vad de är nu. Även här nere i södraste Skåne var det betydligt längre, kallare och snörika vintrar för 30 år sen.

    Att det var en extremsommar kan väl ingen säga emot? Fråga valfri bonde.

    Det känns som att det är lite för många fenomen som sammanfaller för att det skall kännas helt naturligt. Att vintrarna blivit varmare överlag är ju fullständigt uppenbart.
    Nja, jag är nog av den uppfattningen att man inte kan dra sådana slutsatser alls. Även IPCC säger ju att skillnaderna rör sig om mindre än en grad - något som är långt under de naturliga variationerna.

    Om man istället för att jämföra med 80-talet jämför med runt 70 (när det var väldigt trista, gröna, vintrar) så blir slutsatsen motsatt - senaste årens vintrar var betydligt mer drag i, och 2010/2011 samt 2011/2012 var rätt rejäla.

    Det var en sommar runt 1970 som inte var så långt ifrån årets sommar, och vi hade f.ö. en brunn som sinade då, minns dock inte vilket år.

    Vad man också ska vara medveten om är att de temperaturdata som redovisas som sanning av NASA har förändrats över åren. Med detta inte sagt att förändringarna är mer eller mindre omotiverade, men de är resultatet av redigeringsbeslut som kan vara politiskt ofärgade eller färgade.

    Här är två olika syner på saken, båda kan inte ha rätt i sina slutsatser:

    https://www.youtube.com/watch?v=r0l3tymEagc

    Om man söker på google med videons rubrik "Is The Global Temperature Record Credible?" hamnar detta sökresultat överst, vilket är en kampanjsajt för den motsatta uppfattningen:

    https://skepticalscience.com/surface...s-advanced.htm

    Jag är dock tillräckligt gammal för att själv minns artiklarna jag läste på 70- och 80-talet om en annalkande istid, så jag har svårt att tro på att den första synen är helt ute och cyklar. Det finns andra av dagens sanningar i klimatforskningen som inte överensstämmer med 70-talets sanningar. Att okritiskt acceptera att de på 70-talet hade helt fel i sin analys av data går helt enkelt inte hem hos mig - och jag har inte hört någon trovärdigt förklaring till att de skulle ha (mer) fel (än dagens klimatforskare). Speciellt som det numera (till skillnad från 70-talet) finns mycket pengar i klimatforskning.

    ---

    Sedan, för Sveriges del så bör man komma ihåg att det svenska klimatet är väldigt mycket beroende på Golf-strömmen.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-11-26 klockan 23:51.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Så lite vatten som det är i våran sjö där vi har stugan och där Niklas71 får sitt vatten ifrån just nu är värre än i somras när det var bevattningsförbud...

    Har egen djupborrad brunn som tur är och planen är kommunalt vatten och avlopp hur det nu skall gå!

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Hittade denna skrift från SMHI från 2003 där man beskriver torkperioder i Sverige historiskt, intressant kuriosa, och man ser hur slumpvis åren fallit: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.63...rka%5B1%5D.pdf

    Torr-året jag minns när brunnen sinade var sannolikt 1969.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Golfströmmen är oerhört viktig även för fossilbilskörande saabägare, om den viker av eller blir svagare då jävlar blir Norden kallt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Minns också de torra somrarna kring 60-70! Och hur vi var och kollade i brunnen varje dag. Det var spännande och litet läskigt. Eftersom det verkar finnas en konsensus bland vetenskaparna om att det verkligen finns en CO2-effekt på klimatet, tycker jag det finns god anledning att hålla igen på utsläppen. Åtminstone tills vi vet bättre. Om vetenskapen så småningom kommer fram till att de varit fel ute, kommer vi få veta det också.

    Samtidigt är det oerhört trist med media-hysterin (återkommer ständigt till mitt gnäll på okunniga/aktivistiska media - som hög i grad formar vår världsbild). Nu är plötsligt ALLT klimatförändringar. T ex: för litet regn = klimatförändringar, för mycket regn = klimatförändringar. Det framstår inte som troligt att bägge är sanna samtidigt. Jag har läst om de här frågorna länge och konsensus verkar vara att växthuseffekten kommer leda till att vi får MER nederbörd, inte mindre. Senast idag läste jag att Östersjön av den anledningen riskerar att med tiden bli en "sötvattenssjö", d v s att salthalten kommer att sjunka p g a tilltagande nederbörd.

    Har förstått att det bland "aktivister" förekommer en känsla av att det är deras plikt att "ta i", så att folk vaknar. Läste "Factfulness" av Hans Rosling och där framkom det att Al Gore närmat sig honom med just sådana idéer. Rosling var inte intresserad, eftersom han inte trodde på den metoden: på sikt finns ingen trovärdighet utan stringens med fakta. Där håller jag med Rosling! Dessutom tycker jag det är en riktigt trist idé att man ska gå omkring och vara onödigt orolig, för det är ju kostnaden för överdrifter och hysteri. En sämre livskvalitet.

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Golfströmmen är oerhört viktig även för fossilbilskörande saabägare, om den viker av eller blir svagare då jävlar blir Norden kallt.
    Då blir det spännande att se vilka som tar emot oss med öppna armar

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Minns också de torra somrarna kring 60-70! Och hur vi var och kollade i brunnen varje dag. Det var spännande och litet läskigt. Eftersom det verkar finnas en konsensus bland vetenskaparna om att det verkligen finns en CO2-effekt på klimatet, tycker jag det finns god anledning att hålla igen på utsläppen. Åtminstone tills vi vet bättre. Om vetenskapen så småningom kommer fram till att de varit fel ute, kommer vi få veta det också.
    Konsensus på 70-talet var att vi går mot en istid. Det är bra att kunna välja vilket konsensus man ska vara del av...

    Sanningen kommer att bli uppenbar om någon gång i framtiden, kanske redan under min livstid. Därför att det är helt orealistiskt att den olja som finns att pumpa upp billigt inte kommer den att användas, så CO2-halten kommer att öka (lite - växtligheten tar också fart vid höjd CO2-halt).

    Förr eller senare kommer det att svänga tillbaka från postmodernismen, eventuellt har det redan börjat i USA.

    Jag ser det lite som underhållning med alla fantastiska påstående i linje med dagens politiska sanning, det roligaste jag hört var det där med att kolsyra djuphaven.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Sen är det ju hur man än vänder på det inte bilarna som är den stora boven, och ska man vara sån så skulle det inte ens vara mätbart globalt sett om vi ställde av samtliga bilar i sverige för gott.

    Man kanske borde fundera exempelvis på vad det ska kosta att flyga på semester runt halva jorden, eller varför båttransporter är så billiga (containerfartyg står för en mycket stor del.)

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Lyssnade på ett kort föredrag förra veckan om ett kraftverksprojekt i Afrika.
    Genom att mha biståndspengar bygga upp ett raserat kraftverk i det landet har man kunnat stänga dieselgeneratorer som förbrukade 669000 liter/dygn. (244000kbm/år)
    Känns som dom biståndspengarna gjort mer klimatnytta än Svenska elcyklar

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Måste vara ett av de alltför få projekt där svenska biståndspengar gjort annan nytta än berika korrupta afrikaner

    4 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det intressanta blir när man vänder på miljöfrågan och funderar hur mycket man ska tillåtas skita ner och varför man har satt sina egna gräns där.
    Varför sortera sopor?
    Töm den gamla oljan rakt ut i naturen!
    Någon slags påverkan tror jag ändå att vi har

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vår största påverkan är i närområdet typ det du nämner.
    Utsläpp från fordon är globala

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Vår största påverkan är att föregå med gott exempel.
    Att fortsätta bete sig som en idiot med argumentet att alla andra också gör det är bara...idiotiskt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nu är sommaren här och...
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:41
  3. nya fälgar till sommaren
    Av ingo76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •