Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 84 av 84

Ämne: Grundvatten efter sommaren

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Idag, nu klockan 13, är det ett år sen jag fick igång läsningen av nivån i brunnen.
    Då var nivån 3,87m och det var tydligt i brunnen att det hade varit 1-1,5dm högre så min gissning var att maxnivån hade varit ca 4m.
    Idag är nivån 3,41m, alltså 46cm lägre än vid denna tid förra året.
    Nu skall det komma mer regn i veckan så förhoppningen är att vi skall se 4m innan växtligheten verkligen kommer igång.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Ser illa ut, växtligheten verkar ha kommit igång, nu har nivån börjat sjunka i ungefär samma takt som i mars förra året.
    Det skall komma regn i veckan, men frågan är om brunnen lyckas nå upp till 3,87 ens.
    Skall bli intressant att se hur det kommer påverka.

Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt

Tydlig påfyllnad i januari, sedan ser det något mindre blött ut. Får hoppas att det inte blir en kopia i år på södra Europas torka förra året. Gynnar varken djur, natur eller tillgången på mat.

1 användare gillar detta inlägg

How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Det är väldigt blött ute just nu, genomdränkt, vi vadar i lera. Dock verkar växtligheten ha kommit igång så det kommer inte ens ner några meter i marken utan sugs ganska omgående upp av växtligheten. Dock motverkar nederbörden att nivån i brunnen sjunker, något den väldigt tydligt hade börjat göra vid den här tiden förra året.
    Årets mars är också kallare än förra året, och som jag upfattar det hittills, blötare. Februari var dock torrare i år än förra året.
    Så, årliga variationer är självklart att vänta, men om vi skall vara ungefär likvärdiga med förra året bör det rena lite lagom i princip hela vägen fram till maj.
    Sen kan såklart hösten bli blötare än 2022 som var ovanligt torr.
    Om jag minns mina tidigare mätningar så skiljde det mellan åren när nivån åter började stiga.

Liknande ämnen

1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nu är sommaren här och...
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:41
  3. nya fälgar till sommaren
    Av ingo76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1