Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 97

Ämne: Grundvatten efter sommaren

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Som det ser ut med förändringarna är ju inte att det blir varmare överallt. Det som händer är ju att vädret blir mer opålitligt, samt att temperaturen jämnas ut så där det varit kallt blir det varmare och tvärtom. Just dessa skillnader mellan olika delar av klotet är ju "motorn" i vädersystemen. När motorn "stannar av" så blir det andra typer av svängningar. Om det blir för varmt vid nordpolen så avstannar golfströmmen vilket kommer ge mycket kallare väder här uppe, vilket i sin tur kommer att starta en annan typ av "motor" som kommer förändra klimatet någon annanstans.
    Dessa förändringar kommer skapa andra typer av "katastrofer" när folk måste flytta. Om norden blir mer eller mindre obeboeligt på grund av kyla kommer samtidigt många låglänta områden bli obeboeliga på grund av stigande havsnivåer. Detta kommer kräva förflyttning av stora mängder människor som kommer belasta andra delar av jorden hårdare och orsaka nya typer av problem dit folk förflyttar sig. Andra områden kommer bli så torra och varma att man inte klarar sig där heller.
    De strömmar av miljoner eller miljarder människor kommer skapa helt nya spänningar i världen.

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941

  3. #23
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Tycker du ska ta detta goda argument med miljömupparna i regeringen och med möjlighet att påverka

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vår största påverkan är att föregå med gott exempel.
    Att fortsätta bete sig som en idiot med argumentet att alla andra också gör det är bara...idiotiskt.

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Tycker du ska ta detta goda argument med miljömupparna i regeringen och med möjlighet att påverka
    Borde nog ta det med alla muppar i regeringen, inte bara miljömupparna. Det är ju knappast någon brist på idioter i dom byggnaderna.

    Problemet är väl vem man ska ta det med just nu, vi har ju inte ens en regering eftersom mupparna inte lyckats komma överens om vem som ska vara chef i sandlådan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Där är halkigt i munnen, sanda mina ord,,,,

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag håller med Tomas Kåberger i hans invändningar i slutet av artikeln.

    Min förhoppning är att solceller och batteriteknik ska vinna tävlingen på ren ekonomi så slipper vi diskussionen om ny kärnkraft.

    Personligen tycker jag att det är tydligt att detta kommer att inträffa om en inte allt för lång framtid, en framtid som jag är övertygad kommer att vara verklighet innan byggen som startats idag blir färdigbyggda - dvs. att starta byggen av kärnkraftverk idag är pengar i sjön (eller värre). FN verkar inte insett att kärnkraftseran går mot sitt slut. Undantaget specialfall som (mindre) reaktorer i syfte att hantera kärnavfall och olika sorters forskning.

    Det som saknas i Sverige är batterilagringsstationer (för att klara nätter och balansera nätet) för att få ihop helheten på sikt. Tekniken är i.o.f.s. inte riktigt mogen än, men man måste börja i tid.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som saknas i Sverige är batterilagringsstationer (för att klara nätter och balansera nätet) för att få ihop helheten på sikt. Tekniken är i.o.f.s. inte riktigt mogen än, men man måste börja i tid.
    Detta är på G vid vattenkraftverket i Forshuvud.
    https://www.nyteknik.se/premium/sven...lnatet-6939330

  8. #28
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Energilagring i befintliga vattenkraftsdammar kan funka. Det undersöks så vitt jag vet. Dvs man pumpar upp vatten på natten och tömmer tillbaka på dagen när elen behövs. Används framgångsrikt på vissa håll i världen. Hela dammen blir ett uppladdningsbart batteri.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Detta är på G vid vattenkraftverket i Forshuvud.
    https://www.nyteknik.se/premium/sven...lnatet-6939330
    Det är inte riktigt vad jag tänker på. Kapaciteten på den stationen räcker till c:a 1 sekund av Sveriges elförbrukning. Det jag tänker på är inte litium-batterier utan teknik med flödesbatterier vilket dels skalar på ett helt annat sätt, dels blir mycket billigare för stora anläggningar (man pumpar en elektrolyt förbi en cell, lagringskapaciteten är bara begränsad av bassängernas storlek).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Energilagring i befintliga vattenkraftsdammar kan funka. Det undersöks så vitt jag vet. Dvs man pumpar upp vatten på natten och tömmer tillbaka på dagen när elen behövs. Används framgångsrikt på vissa håll i världen. Hela dammen blir ett uppladdningsbart batteri.
    Norrmännen har eller har haft en stor sådan anläggning, kan också fungera. De är dock
    (mycket) svårare att hitta passande platser att bygga på, alla har inte ett några hundra meter högt, överblivet, berg i närheten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Det är ju ganska mycket förluster inblandade när man gör så också, men det kan ju användas när man måste dumpa "fulenergi" nånstans.

    Det var ju nåt land i europa som hade negativt elpris vid några tillfällen just för att man saknade tillräckligt med reglerkraft.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Testat i Umeälven, funkade kostade massor av pengar

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Energilagring i befintliga vattenkraftsdammar kan funka. Det undersöks så vitt jag vet. Dvs man pumpar upp vatten på natten och tömmer tillbaka på dagen när elen behövs. Används framgångsrikt på vissa håll i världen. Hela dammen blir ett uppladdningsbart batteri.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 984
    Medlem#
    3471
    Nu är vi långt ifrån grundvattennivå i brunnar eg.
    Det kommer dröja innan solceller och batterier kan balansera och leverera den energi som krävs i samhället och den ökade konsumtionen av energi som utvecklingen är idag. Vi förbrukar mera trots energisnålare tekniker. Det viktiga i ett globalt perspektiv är att bli av med fossila bränslen i framställning av el och det fort. Tyvärr så går det lite åt fel håll på den punkten på flera ställen mest pga politiska val och okunnighet/drömmar och övertro på icke tillräckliga tekniker tillgängliga nu. Vatten o Kärnkraft är fossilfritt och co2 neutral och två leverantörer av ren stabil el som krävs i ett bas-elnät för industri och infrastruktur idag. Helt enkelt för att kunna garantera att det kommer vatten när du vrider på kranen, ladda din dator, köpa ditt lyxkaffe på väg till jobbet, att dialysmaskinen kan snurra och hålla folk vid liv på ett sjukhus, stålverket kan köra konternuerligt att framställa sitt svenska stål oavsett tid och väderlek. Sol o vind och småskaliga tester av batterier är ett komplement men kan inte ersätta 50% vattenkraft och 40% av kärnkraft gällande elproduktion i Sverige idag hur mkt man än vill det är bara befängt o tro så.

    Det ska absolut forskas och få fram nya tekniker inom alla områden det är självklarhet. Men glappet i tid där vi är idag och hitta "the shit" som löser problematiken på ett större globalt/landsperspektiv och även lokalt finns inte ännu idag. Den konstgjorda andning och subvention av vindkraft är helt klart pga politik o röstfiske, bedrägligt. Under tiden krävs det att man använder det som är bra ur ett globalt perspektiv.

    Det byggs för övrigt mer kärnkraft idag än någonsin, över 50 verk är på gång runt om i världen främst i Asien och UAE men även i Finland och Frankrike (UK). Ex Kina har till årsskiftet 44 kärnkraftverk i kommersiell (43 för stunden) drift och har fler på g. Dessa 44 tillgodoser blott 3% av Kinas behov av el. Kan låta lite men det innebär att 3% är co2 fritt. Jag har själv bott i Kina under en längre tid och fått uppleva vad smog, föreningar i luften verkligen är och vilket gigantiskt problem man har i världen med miljön över lag.

    Jupp jag är pro KK men ingen foliehatt, nya tekniker måste fram och utvecklas för att till en början bli ett vettigt komplement och sedemera ersättare. Då jag jobbar i denna bransch så träffar vi representanter från industrier, leverantörer, kunder och regeringsfolk från olika länder. Överlag så tycker många att ni i sverige är inte kloka (regeringarna som suttit), ni hade ett av världens bästa infrastrukturer av elkraft kombination av vatten och kärnkraft som är och varit rätt för miljön i ett större perspektiv det många länder idag eftersträvar. Jag skulle passa mig för att önska att alla kärnkraftsverk stängs av idag, det skulle påverka sveriges ekonomi i avsevärt större perspektiv än saabs konkurs där många bölade över anställada, familjer, arbetslöshet, underleverantörer mm, det i jämförelse är en piss i nilen om kärnkraften fimpas i detta land. Sedan är det sorgligt att det gick som det gick för saab som alla vi här har varm om hjärtat.

    Men åter till grundvattennivån i brunnar.
    Min mor som bor i Blekinge har haft tufft med vatten denna sommar även tidigare torra sommrar, hon hade tills för lite sedan bara en grävd brun och låg väl som sämst till med att ha 20-30 cm vatten när det var som lägst lika för hennes granne. Så det var ransonering som gällde när vi hälsade på i sommar. För två månader sedan så djupborrade hon en brunn (även grannen) så nu är detta problem förhoppningsvis löst.

    //B

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Energilagring i befintliga vattenkraftsdammar kan funka. Det undersöks så vitt jag vet. Dvs man pumpar upp vatten på natten och tömmer tillbaka på dagen när elen behövs. Används framgångsrikt på vissa håll i världen. Hela dammen blir ett uppladdningsbart batteri.
    En vattenkraftsdamm är inget annat än ett gigantiskt batteri som laddas när det regnar. Visst laddningen tar lite tid ibland men å andra sidan innehåller det mycket miljövänlig energi.

    Pumpkraftverk är långt ifrån nytt, det har funnits i många år. Tyvärr blir tekniken dyr och på köpet får man både en pump och en turbin med dålig verkningsgrad. Problemet idag är nog att strömmen är för billig för att det ska vara lönsamt att driva dessa. I framtiden blir det troligen mer vanligt med stigande elpriser. På många ställen pumpar man idag vattnet på dagarna när det finns billig solel alt vindkraft och kör sedan turbinen på natten när solen är borta.

    Projektet i Forshuvud handlar väl om att tjäna snabba pengar på reglerkraft där batteripackar kanske är mer ekonomiskt i längden jämfört med att reglera turbinerna. Turbinernas reglersystem är inte byggda för den frekventa reglering som t.ex. frekvensreglering kräver. Dom slits helt enkelt ut i förtid.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Jag skall väl kanske uppdatera lite i tråden. Jag mätte nivån igen 22/12 och då hade det vänt. Nivån var 4,34m ner, alltså upp 8cm. Nästa mätning 1/1-19, 4,07m, 27cm upp. Senaste mätning 1/2-19: 3,2m alltså hela 87cm upp på en månad!
    Nu är nivån på 1dm under juli-nivån, det återhämtar sig bra. Men så har vädret varit klassiskt skånskt blött.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Intressant att det kan vända så snabbt! Undrar om berggrunden isolerar er brunn, så att den är en "brunn i en brunn"? I så fall borde vändningarna kunna gå snabbt. D v s om er brunns "vattenupptagningsområde" är mindre än vad landytan runtomkring antyder. Är å andra sidan ingen geolog (hydrolog?), så min uppfattning om "snabbt" i sammanhanget, är helt tagen ur luften..
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  17. #37
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Just söderslätt är lite speciellt. Det är ju lera och sand ovanpå berggrunden och allt regn som faller söder om söderåsen rinner mot havet under oss. Det gör ju att lerjorden är extremt bördig och vattennivån brukar ligga väldigt nära markytan. När vi grävde för plintar till växthuset så började vatten sippra in redan innan vi nått 1m djupt.

  18. #38
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Tänkte faktiskt på din brunn när jag läste detta på SVT förra veckan: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...er-inte-bra-ut

    Lägre än normal i stort sett i hela Sverige. Fast just nu vräker det ju ner snö i stora mängder både här och där, så lite påfyllning av grundvattnet hinner det nog bli innan folk vill fylla pooler och vattna sina gräsmattor till sommaren.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #39
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Med tanke på att det ligger typ 0,5-1,5m snö på tomten för närvarande, och prognosen säger mer så är jag inte SÅ orolig lokalt iaf..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Jag missade mäta 1/3 så det blev idag istället. Nu är vattenytan bara 2,05 ner! Det innebär att ytan stigit 1,15m sen 1/2. Hittills i år har nivån i brunnen alltså stigit med 2,03m det är inte dåligt det inte.
    Med tanke på att jag mäter från ovansidan av cementplattorna som täcker brunnen (plus 15cm som är mätinstrumentet, en sån här Bosch-grunka, den skall man hålla med baksidan mot det man vill mäta och så räknas instrumentets längd med i mätningen, jag håller framsidan mot cementplattorna) så är alltså vattennivån ca 1,5m under markytan. Skall bli kul att se vad nivån är om en månad, jag skulle gissa att den står på sitt högsta då, sen kommer ju växtligheten igång på riktigt och dricker, samtidigt som att nederbörden minskar.

Liknande ämnen

  1. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  2. Nu är sommaren här och...
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 20:41
  3. nya fälgar till sommaren
    Av ingo76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •