Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 2.3t 2004 Stendöd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75

    9-5 2.3t 2004 Stendöd

    Ohoj!

    Idag när jag skulle åka iväg en sväng med min 9-5 2004 så funkade inte fjärren till låset och såg då även att den lilla dioden uppe på instrument brädan inte blinkade så jag låste upp manuelt med nyckeln och satte mig och skulle starta....inte ett ljus eller ljud av något slag. Så är det bara batteriet som gjort sitt eller ska man börja söka efter andra fel? Har en multimeter men dålig på el, vad ska den stå på för att kolla batteriet?

    Mvh
    Tony

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det låter som tomt batteri, ja. Du kan ju prova med startkablar eller ett annat batteri.

    Fungerar det så har du antingen problem med batteriet eller att något drar ur batteriet. Har bilen stått ett längre tag (månad/månader), speciellt om batteriet redan sett sina bästa dagar, kan det vara så att det inte är ett egentligt fel utan att den stått för länge utan att köras/laddas.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    75
    Okej men bilen står bara nån dag mellan körningar eller så körs den dagligen men korta sträckor, har märkt att den inte längre startat direkt när man vridit på nyckeln. Var och mätte upp den med multimetern nyss och resultatet blev 0.433 antar att den inte kan ge något livstecken alls då

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen83 Visa inlägg
    ...0.433 antar att den inte kan ge något livstecken alls då
    0.433 Vad?
    Byt till ett fräscht batteri för att se att bilen startar och fungerar, sedan får man ju kolla upp hur vad spänningen ligger på med motor igång, alltså om generatorn gör sitt jobb samt också hur mycket ström som används när bilen är låst/sover.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Hade samma problem häromdagen med min 9-5 aero! den stod över natten och var tvär död dagen därpå! jag använde startkablar och det fungerade men det behövs ett nytt batteri

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •