Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilen dör efter gaspådrag?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Haninge, Stockholm
    Inlägg
    3

    Bilen dör efter gaspådrag?

    Nu e det såhär med mitt lilal fel:

    Om jag gasar lite, upp till där turbon börjar ladda på ett ungefär och sedan trycker ner kopplingen, då ska ju den normalt dra ner till tomgång, men min bil dör helt sonika... Man kan sedan bara starta igen så e de lugnt... Såtr man bara på friläge och varvar så uppkommer inte fenomenet, utan bara när man fått liteladdtryck...

    Har ett Annat fel osså:

    När man gasar på och sedan byter växel, då tra det några sekunder innan den orkar igen... Ska det inte vara återcirkulerande dump på dessa bilar original? Ser iaf ut att sitta en där, Hur ska jag kolla om den e trasig?


    Kan dessa fel hänga ihop, att den dör efter den fått lad och att den e trög vid växelbyta på höga varv?

    Glömde det, Bilen ifråga är en 9000 av 86års modell uttagen slutet på 87 med Turbomotorn i...
    Kör Golf 1.8 -99 samt 9000Turbo -86

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Hade samma fel på min 900 T16, men jag löste det aldrig.
    Jag är med intresserad av att veta vad det kan/kunde varit för fel.

    //Tobbe
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Haninge, Stockholm
    Inlägg
    3
    Blev lite klokare, men inte klok... Men hur ska man felsöka? Man hör ju inget ljud från dumpen då den är återcirkulerande, så uhr vet jag att den funkar... För spooluptiden är kass just nu...
    Kör Golf 1.8 -99 samt 9000Turbo -86

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Köp en bosch original-dump av mig för en 50-lapp o testa..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Haninge, Stockholm
    Inlägg
    3
    nu har jag provat att byta fördelarlock, den har inte dött än så länge... Har dock bara kört kanske en mil... Men nu har jag ett problem som är tvärt om nästan, den har lite hög tomgång ibland... Runt ca1100varv, de är väl inte normalt på en varm motor, ens för en saab?
    Kör Golf 1.8 -99 samt 9000Turbo -86

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Att din motor dör när du släpper gasen är sonika Bypassen som pajjat, och din bil får fel soppa blandning när du släpper gasen och dör helt enkelt, byt bypassen så blir det nog bättre med det mesta. !
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    328
    Dnen behöver inte ha pajjat... jag hade så och då var det den lilla slangen (vet inte vad den heter) som går från dumpen till insuget som skjutits av av för högt tryck
    Dumpen lätt skitskumt och så fort man varva upp bilen eller lät den ladda lite ute på vägen så dog den så fort jag släppte...

    Min erfarenhet...
    Saab 9000 AERO -93 (Finbilen) ... Volvo 142 DL -72 (jadu, lagom med renovering till 30års krisen)
    Opel astra kombi -96 (brukisen)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Ja antingen de eller Avlastningsventilen

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Om vi utgår att killen har koll på alla tryckslangar, vaccumslangar och att dom är hela, så är jag hel för det jag tidigare skrev.

    Öppnar INTE Bypassen (DUMPEN, Avlastningsventilen, Återcirkulerande manick), när du släpper gasen på T16, så dör den sonika.. min gjorde det iaf.. och jag tror dom flesta gör det, LMM klarar inte av att få tbx luft som studsat på turbon för då stryper motorn sig själv (Bränslemixen blir tokfel) , som jag sa tidigare.. så kolla med en NY dump om det funkar eller INTE.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

Liknande ämnen

  1. Bilen död efter gaspådrag på motorvägen *LÖST*
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 22:48
  2. vill dö efter gaspådrag
    Av sandet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •