Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Lysande SRS-lampa B1332 NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Lysande SRS-lampa B1332 NG900

    Hej. Detta är mitt första inlägg här så jag hoppas det hamnar rätt och att någon vänlig själ kan hjälpa mig.
    Kort bakgrund ; Så sent som för 2v sedan ramla jag över en 900 1997 från ett dödsbo. Samma man köpte den ny 1997 och ägde den tills han gick bort nyligen. Den har full servicehistorik, gått 10100mil (inte i körd ens) och helt fri från rost o andra märken.
    För 5000kr ett kap. MEN airbaglamoan lyser. Var idag in på Saab experten i Uppsala och dom sökte med tech2. 99% sannolikhet så är det kontaktenheten i ratten som är felkällan. Denna del är restad hos leverantören och hittar ingen begagnad.. Vet ni var jag bör söka?
    Den är besiktigad i somras och Det måste uppstått i efterhand. Lampan går ej att nolla, så måste åtgärda det på annat vis.
    Tips mottages.
    Mvh Fredrik

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Hej och välkommen!

    Kollat på bildelsbasen?

    Släng iväg ett meddelande till treard här på forumet annars. Han har min gamla -95,a stående som reservdelsbil hemma hos sig. Det var inga problem med den när jag körde dit den i alla fall. Kanske han kan tänka sig att sälja kontaktrullen till dig. Kontaktrullen bör vara samma tycker jag men för säkerhets skull kan ni ju kolla artikelnummer och kika i EPC om så är.

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    stahre87>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nåväl. Då var kontaktenheten bytt. Det fanns på den lokala skroten, bytet var inte särskilt svårt heller.
    Dock lyser lampan fortfarande, är drt så att man måste få den släckt med ett tech2 tool av verkstad?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Srs lampa 900

    Hej. Skrev i en annan tråd om en Airbag lampa som lyser på en 900 97a. Fick tips om att byta kablage till airbag (kontaktenhet) och sedan testa nolla. Det fungerade inte. Har dessutom mätt upp på kontaktstycke i nya o gamla enheten och får rätt värde på båda, så dom är inte trasiga.
    Nästa steg enligt bilmek är att testa byta ratt kudden. Fick låna en med samma kontaktstycke men från en 9-5. Enligt bilmeken skulle det räcka att ta bort minus från batteriet efter att jag satt dit den lånade ratten. Lampan lyser fortfarande.
    Så då funderar jag på om det kan vara styrdonsenheten? Sannolikhet? Vad kan det annars vara? Vart sitter denna styrenhet?
    En sista utväg blir ett 2-4ohms motstånd att sätta i kontaktstycke. Men kör helst med Airbag fungerande. Mvh Fredrik

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Räcker inte med med att lyfta minuspolen på batteriet. Koden måste släckas/raderas med ett diagnosverktyg som kan det, förslagsvis Tech2.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det var hans ord, bilmeken på saab experten. Men jag är på ditt spår. Men lampan går inte att nolla med tech2, oc med bytt kontaktenhet samt annan Airbag så borde felet va styrdonet?
    Eller menar du att jag måste ha den andra lånade ratt kudden på plats och sedan nolla?.. Det blir bökigt eftersom det var en Airbag till en 9-5a jag fick låna, och den passar inte så satte bara dit den proffisoriskt.

    Men om man får 2.2kwohm på kontaktstycke, på både den orange kontakten samt vita (som sitter i Airbag), samt samma motstånd mätt direkt på stiften i ratt kudden bore allt va okej??

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Är det felkod på förarairbagen?

    Man ska passa sig för att mäta med multimeter på en airbag.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är det felkod på förarairbagen?

    Man ska passa sig för att mäta med multimeter på en airbag.
    Dessutom så är kontaktdonen gjorda så att de kortsluter airbagen när man kopplar ur kontakten - förhoppningsvis så inser de flesta att det görs av en anledning.

    Jag vet inte hur det är på ng900, men på 9000 krävs Tech2 för att släcka SRS-lampan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ni verkar inte se vad jag skriver.
    1. Jag har väl endast en Airbag i bilen, den sitter i ratten.? Borde stå något om Airbag om det finns på passagerarsidan?

    2. Första gången jag var in för att läsa felkod sa dom inte vilken kod det var, utan endast vilken åtgärd dom trodde var mest sannolikt. Dvs kontaktenheten. Den är bytt, med ny tech2 felsökning/nollning utan framgång.
    Fick då låna en Airbag (modell från 9-5, men med samma anslutning som på min)
    Enligt Saab expertens utlåtande skulle det om det var min Airbag som var trasig lampan sluta lysa med den nya lånade inkopplad, vilket det inte gjorde.
    Sista vändan till meken så läste jag med han på sin dator om tänkta åtgärder/kontroller efter vad felkoden betydde i något datorprogram. Det var i det programmet det stod om att man skulle ohmmäta den oroange kontakten på "ratt kringlan".
    Så min fråga är nu.
    Bör man köpa en begagnad airbag (lika min) och montera och testa släcka lampan med tech2? (kontrollera funktionen med multimeter och mäta motstånd säger ni är riskabelt?, hur vet man då om den begagnade är ok?)
    Eller tror ni snarare att styrdonet är paj?
    Mvh 6
    Senast redigerat av stahre87 den 2018-12-20 klockan 23:30.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det finns plats för airbag ovanför handskfacket, lagkrav i USA från -94.

    Jag har ännu inte hört om någon airbag i sig som gått sönder spontant (annat än Takatas kuddar som är under återkallande), så det är inte det första eller ens andra jag skulle misstänka - kontaktrullen och andra ledningsfel är mer misstänkta. (Airbagkablage får f.ö. inte skarvas enligt 9000 verkstadshandbok.) Utöver det så kommer du att upptäcka att det är svårt att köpa en begagnad airbag.

    Den felsökningsinstruktion som säger att man ska ohmmäta den orangea kontakten är det något fel på - däremot kan man felsöka lösa delar med multimeter om man vet vad man gör. Alla de orangea (eller gula) kontakterna i riktning mot krockkudden har kortslutningsbleck som aktiveras när man kopplar isär kontakterna (för fallet de inte fungerar är det dumt att utmana ödet) och gentemot styrboxen finns inget vettigt att mäta.

    Felsökningen bör göras med en Tech2, den kan rapportera mer än avbrott mot krockkudden - den kan till exempel rapportera kortslutning om man inte stoppat i kontakterna ordentligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Kontaktrulle är bytt, med ny nollning av tech2 efter= funkar ändå inte. KONTAKT RULLEN ÄR JU SKARVAD ORIGINAL INNANFÖR INSTRUMENTETERINGEN. Ska ta lite bilder nu under ledigheten.
    Nåväl, om jag bytt kontaktrulle och försökt nolla efter utan resultat så undrar jag vad steg 2 är.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Lampan lyser pga fel i Airbagsystemet. Det inkluderar fler komponenter än själva Airbagen. Det kan lika gärna vara en bältessträckare som den har hittat fel på. Så jag upprepar frågan: Vilken felkod har ni läst ut med Tech2?

    Det är absolut vanligast med avbrott i coilspring/kontaktrullen så det en bra gissning, men i bilen det handlar om så ligger ju felet uppenbarligen någon annanstans eller så är den "nya" kontaktrullen också trasig. Det har hänt förr. De är rätt sköra.

    Ang att skarva, så är det skillnad på en riktiga kontaktdon med korrekt valda terminaler (jag tror att de är guldpläterade) och att klippa och pussla ihop något själv med material från tex biltema. Det Långmilare syftar på är troligen att Saab helt enkelt inte ville chansa. Hursomhelst så verkar det ju dumt att börja klippa i bilens ledningsnät om man inte måste.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det som Saab syftade på var att kablarna inte fick repareras, det var bara tillåtet att byta ut mot nya. Vilket är naturligt eftersom den normale bilmekens kunskaper för att på ett säkert sätt kontrollera att lagningen är korrekt kanske inte räcker till.

    Angående kontaktrullen så kan den mycket väl vara korrekt men installeras fel så den går sönder första gången man svänger - den tål inte att installeras ett rattvarv fel. Men om den gamla är uppmätt korrekt borde den inte vara felet i det här fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns plats för airbag ovanför handskfacket, lagkrav i USA från -94.

    Jag har ännu inte hört om någon airbag i sig som gått sönder spontant (annat än Takatas kuddar som är under återkallande), så det är inte det första eller ens andra jag skulle misstänka - kontaktrullen och andra ledningsfel är mer misstänkta. (Airbagkablage får f.ö. inte skarvas enligt 9000 verkstadshandbok.) Utöver det så kommer du att upptäcka att det är svårt att köpa en begagnad airbag.

    Den felsökningsinstruktion som säger att man ska ohmmäta den orangea kontakten är det något fel på - däremot kan man felsöka lösa delar med multimeter om man vet vad man gör. Alla de orangea (eller gula) kontakterna i riktning mot krockkudden har kortslutningsbleck som aktiveras när man kopplar isär kontakterna (för fallet de inte fungerar är det dumt att utmana ödet) och gentemot styrboxen finns inget vettigt att mäta.

    Felsökningen bör göras med en Tech2, den kan rapportera mer än avbrott mot krockkudden - den kan till exempel rapportera kortslutning om man inte stoppat i kontakterna ordentligt.
    Jag har mätt kontaktstycke när det inte vart monterat, dvs löst kablage på den orange kontakten. Och där får jag 4kwohm. Och felsökningen är gjord av Saab experten med tech2. Jag kan inte utläsa koderna själv, utan måste självklart luta mig mot fackman, och säger han att det som låter som mest trolig orsak är kontaktstycket litat jag på det. Nu är det dock inte det som är felet.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag förstår inte hur du har mätt eller vad du avser med 4kwohm. Är det så att avläsningen på multimetern är en blinkande 4:a på en tresiffrig multimeter i ohmläge (dvs. isolation)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jobbar som hissmekaniker/tekniker, min ingen elektriker men rätt van vid att summera, mäta osv. uppmätt enligt beskrivning på hur det ska göras i datorprogram för åtgärder efter felkod från tech2. Det var en illustration, bild på kontaktstycke "mät motstånd, mellan 2-5 ohm är kontakten hel (inte ordagrant vad som stod men något liknande) Fluke177 är använd. Kan bifoga bild på hur dom ville man skulle mäta
    Senast redigerat av stahre87 den 2018-12-21 klockan 23:49.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu har jag förvisso ett billigt instrumIMG_20181221_224304.jpgIMG_20181221_224529.jpgent för hemmabruk tillgängligt, men får samma resultat.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nu har inte du gjort det, men för andra som ramlar in denna tråd:

    *** MED KROCKKUDDEN INKOPPLAD MÅSTE RESISTANSEN MÄTAS MED TECH2 ***

    Anledningen är att man annars inte har någon garanti för att man inte spränger krockkudden.

    Och om man mäter förarkrockkudden via Tech2 på en 9000, jag antar att ng900 är liknande, ska man få mellan 2 till c:a 6 ohm (har inte kontrollerat det exakta värdet) - men man behöver egentligen inte det, för den ger felkoder om den ligger utanför det godkända intervallet.

    Det finns en alternativ procedur med multimeter, men i den ingår att alla krockkuddar/bältessträckare måste kopplas ur och ersättas av motstånd innan man börjar mäta - just för att inte spränga något.

    -----

    Nu till din mätning.

    Den där mätning säger inget om huruvida rattrullen är hel, det du mäter är att kortslutningsblecket i den orangea kontakten fungerar - och det gör den, de 0.4 ohm du mäter kommer från inkoppling via testsladdar. Anledningen till kortslutningsbygeln i den där kontakten är för att inte riskera att krockkudden sprängs om man fipplar med kontakterna under rattstången utan att plocka bort krockkudden först.

    Rattrullen måste mätas från andra sidan för att avgöra om den är hel, den ska mäta nära kortslutning från det hållet via spiralen fram och tillbaka. (Jag är ganska säker på att den den ska ligga mellan 0-2 ohm, 5 ohm är definitivt högt men kanske är Ok med kanske på att det kan förutses att den kan ara svår att mäta särskilt exakt.)

    Om man misstänker att rullen är trasig kan man också prova att FÖRSIKTIGT vrida rullen fram och tillbaka, det är c:a 4,5 varv mellan ändlägena innan den börjar kännas något motstånd - går den att vrida obehindrat är den trasig (vridningen i ena riktningen, i den andra kan spiralen korva sig och ge motstånd även om spiralen släppt invändigt). Att spiralen sitter fast är dock ingen garanti för att rullen fungerar, finns andra möjliga fel i rullen också.

    Din mätning säger alltså inte om spiralen (airbagledarna i rullen) är hela eller inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för det! Dvs: det är omöjligt att veta innan man köper en kontaktenhet om den är reko eller inte. Så, hur tycker du att jag bör gå vidare?

    På den rullen jag har bild på kan jag som du beskriver snurra ca 4.5 varv åt vardera håll innan jag känner motstånd i rullen. Det här är alltså den som satt på plats från första början.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande ABS-lampa NG9-3
    Av M-Sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-05, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •