Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Lysande SRS-lampa B1332 NG900

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Den går visst att mäta, men den måste mätas från kontaktdonet i krockkuddeändan.

    Har du bara mätt i det orangea kontaktdonet är ett av de troligaste scenarion att båda rullarna är trasiga, detta eftersom trasig rulle är det i särklass vanligaste felet om felkoden är avbrott i ledningen till förarkudden.

    När du monterade den nya rullen, såg du till att den var centrerad riktigt (nya rullar har f.ö. en låsning för rakt-framläge och ska monteras med hjulen ställda rakt)?

    Var den inte centrerad så är den så gott som garanterat trasig nu.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Okej, så jag mäter på den vita kontakten. Det har jag såklart gjort, (borde inte det vara desamma som på orangea?) även nu när den inte är monterad? Den vita kontaktens hölje är lätt att snäppa bort och där under är det lättare att komma åt att mäta, sitter en lite kopparlinda där. Får samma motstånd där som på den orange ändan, därför jag undrar vad skillnaden är?
    Det står även en lite text på rullen, strax under vänster hål som man skruvar fast den i "notera att rullen måste monteras i rätt läge" osv. Visst kan jag ha gjort fel...
    Du får ursäkta min okunskap, men jag uppskattar verkligen din hjälp. Om jag nu får rätt motstånd i den vita kontaktaen så kan ända kontaktsnurran va trasig? Har jag tolkat dig rätt då?

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    När du mäter i den orangea kontakten och får kortslutning så går strömmen direkt genom dess kortslutningsbleck, och mätningen kontrollerar inget annat.

    När du mäter i den vita kontakten och får kortslutning så går strömmen genom airbagledarna vidare till den orangea kontaktens kortslutningsbleck, och mätningen kontrollerar att airbagledarna leder ström samt kortslutningsbleckets funktion.

    För att mäta om det är kortslutning och att kortslutningsblecket öppnar måste man plugga i en kontakt (och mäta avbrott), men de felen är ovanliga om allt annat är rätt.

    Om du inte tänkte på hur du monterade den nya rullen är det i grunden bara tur om det blir rätt i alla fall. Sitter rullen ett rattvarv fel går den så gott som garanterat sönder när man svänger. Du bör i så fall kontrollmäta den nya rullen i bilen, du behöver koppla ur kontakten under rattstången om du ska mäta mot kortslutningsblecket.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det svåra är att när det inte finns nya produkter att hitta en begagnad man kan lita på funkar...
    Tråkigt att man lyckas tillverka något så pissigt som denna tycks vara!
    Senast redigerat av Moderator den 2018-12-22 klockan 19:02. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Så dåliga är de inte. De allra flesta håller bilens livslängd ut, du ska ha ohygglig otur för att inte hitta en fungerande om du har två (oplundrade) skrotbilar.

    Den vanligaste anledningen till att de går sönder är att man gör bort sig när man plockar loss ratten av någon anledning.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-12-22 klockan 19:35.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Precis! Jag ser inte alls att kontruktionen är specielt dålig. Visst händer det att dom går sönder, men som Långmilare skriver så är det oftast för att den är felaktigt monterad.

    Alternativet skulle varit en släpkontakt som man hade till tutan innan krockkuddarna kom i ratten, men det skulle vara alldels för osäkert för en så viktig funktion som utlösningen av en krockkudde.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tänkte bara på alla hundratals olika träffar man får på nätet om detta fel.
    Om jag får en exakt felkod från tech2, kan någon här hjälpa mig att tyda den då?

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det är i absoluta tal rätt många som missar att rullen måste sitta rätt vid rattmontering... Om man inte förstår konstruktionen och/eller inte läst på är det lätt hänt.

    Exakt felkod bör man ha, jag har utgått från att den signalerar avbrott på förarkrocksidan, är det denna så tillför den inte så mycket, är det någon annan felkod så hjälper det naturligtvis mycket.

    Dock så är krockkuddesystemet svårt att felsöka utan Tech2, det finns ett mätmöjligheter för felsökning i den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Det är bra att införa i sin profil var man bor. Det kanske finns hjälpsamma människor med Tech2 i din närhet, :-)
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Uppsala, uppdaterat profilen så är någon villig att hjälpa är jag mer än glad!!!!

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Uppdatera med felkod B1332
    IMG_20190125_141218.jpg

    Jag har vart på två olika verkstäder (Saab verkstäder) och enligt den sista där jag nyss var och fick koden på bilden trodde han att styrdonet va kasst. Han var också tydlig med att säga att det inte ska behövas släckas med tool efter bytet, han vände sig om för att även fråga en kollega och han sa samma sak.

    Jag blir inte riktigt klok, och eftersom ingen verkstad som bör ha den kompetens som behövs för att antingen åtgärda eller guida mig för att åtgärda så kommer jag försöka lägga srs lampan ihop med lampan för oljetryck.
    Mäkta irriterad. 2300kr på felskökningar i onödan
    Senast redigerat av Moderator den 2019-01-25 klockan 16:01.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag tror att daspunner har rätt när han säger att nollställning via Tech2 krävs stämmer, när det gäller samtida 9000 vet jag att det stämmer.

    Du har dock felkoden "intermittent" vilket betyder att det är kontakt när man körde ovanstående Tech2 - annars skulle det stå något i stil med permanent först.

    Återkommer B1332 (som betyder avbrott krockkudde förare) efter man nollställt så har du helt säkert fortfarande glapp. Glapp kan du ha på flera ställen, i rullen, kontaktdon eller i kontrollern. För att veta måste man nog göra en ordentlig felsökning. Jag antar att det nu provats att nollställa men felet återkommit - i annat fall har man missat det uppenbara. Korrekt att den nollades?

    Eftersom du nu (om jag förstått det rätt) mätt den gamla rattspiralen från den runda kontakten så verkar den det ju vara något annat om den nu verkar se glapp med båda kontaktrullarna. Det kan vara glapp i kontaktrullen, men det är inte så vanligt att det verkar högst osannolikt att båda två skulle ha det felet.

    Det sätt man ska mäta på enligt Saab är att mäta med testadaptrar (exakt hur de ser ut vet jag inte, har inte 900 verkstadshandbok) och Tech2. Testadaptrarna kan ersättas av airbagmotstånd från ebay, men Tech2 är svårersatt.

    Det man kan göra är att prova att byta kontrollern, inte alltför dyr på skroten, men det måste vara en som inte använts för att spränga kuddar med - de är förbrukade.

    Sedan kan man inspektera kablarna och kontaktdon och se om man ser något som ser knas ut, och/eller byta krockkudde mot testmotstånd(kortslutningsbygel (och koppla ur bältessträckarna i dörrstolparna om man inte vet *EXAKT* vad man pysslar med) och mäta från kontrollerns kontaktdon.

    Tyvärr är SRS-system svårt att felsöka ut rätt utrustning (och just glapp ännu mer komplicerande) - det bästa är antagligen att få någon med Tech2 hjälpa dig att felsöka om du inte kan hitta en verkstad som kan lösa problemet. Själv skulle jag lämna den till en verkstad som Mats Riesel i Solna och ta smällen om jag inte kunde fixa det själv.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-01-25 klockan 20:40.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för hjälp men bilen är nu såld

  14. #34
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror att daspunner har rätt när han säger att nollställning via Tech2 krävs stämmer, när det gäller samtida 9000 vet jag att det stämmer.

    Du har dock felkoden "intermittent" vilket betyder att det är kontakt när man körde ovanstående Tech2 - annars skulle det stå något i stil med permanent först.

    Återkommer B1332 (som betyder avbrott krockkudde förare) efter man nollställt så har du helt säkert fortfarande glapp. Glapp kan du ha på flera ställen, i rullen, kontaktdon eller i kontrollern. För att veta måste man nog göra en ordentlig felsökning. Jag antar att det nu provats att nollställa men felet återkommit - i annat fall har man missat det uppenbara. Korrekt att den nollades?

    Eftersom du nu (om jag förstått det rätt) mätt den gamla rattspiralen från den runda kontakten så verkar den det ju vara något annat om den nu verkar se glapp med båda kontaktrullarna. Det kan vara glapp i kontaktrullen, men det är inte så vanligt att det verkar högst osannolikt att båda två skulle ha det felet.

    Det sätt man ska mäta på enligt Saab är att mäta med testadaptrar (exakt hur de ser ut vet jag inte, har inte 900 verkstadshandbok) och Tech2. Testadaptrarna kan ersättas av airbagmotstånd från ebay, men Tech2 är svårersatt.

    Det man kan göra är att prova att byta kontrollern, inte alltför dyr på skroten, men det måste vara en som inte använts för att spränga kuddar med - de är förbrukade.

    Sedan kan man inspektera kablarna och kontaktdon och se om man ser något som ser knas ut, och/eller byta krockkudde mot testmotstånd(kortslutningsbygel (och koppla ur bältessträckarna i dörrstolparna om man inte vet *EXAKT* vad man pysslar med) och mäta från kontrollerns kontaktdon.

    Tyvärr är SRS-system svårt att felsöka ut rätt utrustning (och just glapp ännu mer komplicerande) - det bästa är antagligen att få någon med Tech2 hjälpa dig att felsöka om du inte kan hitta en verkstad som kan lösa problemet. Själv skulle jag lämna den till en verkstad som Mats Riesel i Solna och ta smällen om jag inte kunde fixa det själv.

    Anledningen att jag skaffade en Tech2 var just SRS problem. Visste säkert att allt jag gjort var rätt, riktigt o uppmätt. Fanskapet behövde ju bara nollas...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande ABS-lampa NG9-3
    Av M-Sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-05, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •