Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hackar vid högre turbotryck NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    219

    Hackar vid högre turbotryck NG9-3 B207 BioPower

    Bilen har gått 13.200 mil för knappt 200 mil sedan monterade Stemeck steg 6, även nya tändstift monterades. Sista veckan har bilen, som jag upplever det, börjat klippa laddtrycket när det ökar. Jag kan smyga upp till 4000 varv, men trycker jag på fullt börjar bilen hacka så fort laddtrycket byggts upp (vid c:a 2500-3000varv). För stunden kör jag en tank med bf98. Magnetventilen vid turbon är bytt men det gjorde ingen skillnad.
    Bilen har inte satt någon felkod och går rent och bra i övrigt. Problemet uppenbarar sig både med kall och varm motor. Det spelar heller ingen roll om ESP är i- eller urkopplad.
    Rent visuellt kan jag inte se några trasiga slangar, men det kan väl vara lite lurigt att se med blotta ögat?
    Jag har sökt runt lite på forumet och det jag funderar över är membranet(turbon är dock ny), btr, bränslefilter eller kanske en tändspole? Jag tycker det är konstigt att jag inte fått någon felkod.

    Några uppslag och felsöksförslag?

    /Kal
    Senast redigerat av Kal den 2018-11-22 klockan 18:13.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Låter som trötta tändspolar.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    219
    Ok, tack. Trodde jag skulle få felkod på det, men jag får väl testa att byta. Är det likasågott att byta alla 4 eller ska jag leta reda på den trötta?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-24 klockan 10:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är upp till dig. Välj Saab original spolar oavsett hur du gör.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    219
    Med nya tändspolar (original) går bilen finfint. Tack för hjälpen.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    13114
    Hej!

    Går det väcka liv i en gammal tråd tros? Det var att min bil stämmer exakt med det du skriver. En 9-3 med steg 6 med nybytta tändstift som hackar/klipper/hostar vid full gas.

    Köpte en beg. tändspole för att testa men det kanske är att byta alla 4 på en gång som gäller?
    Saab 9-5 2,0t 2006
    Saab 9-3 2,0t 2008

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är inget måste. Har du något diagnosverkyg som kan läsa ut antalet misständningar så kan du flytta runt den "nya" tändspolen tills du hittar vilken du hittar vart felet finns. Med ST6 så kan det nog vara lämpligt med nya delar. Välj Saab Original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    13114
    Nja billigare variant typ elm 327. Men den visar markant högre misständningar på cylinder 1 och 3.

    Köpte nya stift igår men de som sitter i är bytta för 4-500mil sen kanske. Så inte jätte gamla.

    Tändstiftet för cylinder 1 var väldigt vit i färgen när jag kikade. Går den magert då?
    Senast redigerat av gölarn den 2021-04-16 klockan 09:44.
    Saab 9-5 2,0t 2006
    Saab 9-3 2,0t 2008

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    546
    Medlem#
    11576
    Min 2,0 Aero-05 började nyligen få misständningar i uppförsbacke och vid fullgas. ESID visade att cylinder två hade mycket fler misständningar än övriga.
    Jag köpte nya NGK-stift av rätt modell, och när jag monterade dem så kände jag att de gamla stiften som förra ägaren monterat satt oväntat löst.
    Jag drog de nya stiften som jag brukar (på känsla, inte moment denna gång). Alla misständningar försvann!

    Jag har varit med om samma fenomen på vässade 9000 ett par gånger under åren. Uppenbarligen kan stiftens åtdragningsmoment ibland släppa en aning, och då får man misständningar vid hög belastning.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    13114
    Ok intressant. Provade dra tändstiften med moment fast tyvärr med en billig modell som säkert kan visa lite fel. Kanske bättre att köra på känsla ibland om man har för dåliga verktyg. Ska prova. Återkommer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t 2006
    Saab 9-3 2,0t 2008

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    13114
    Tack så mycket för hjälpen. Det var för löst dragna tändstift. Nu går den som en raket igen. Bra tips.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t 2006
    Saab 9-3 2,0t 2008

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172

    Backar tändning vid högre laddtryck NG9-3 B207

    Hej!

    Jag har ett problem med bilen som jag verkligen skulle behöva vettig input av er smarta Saabvänner.

    Problemet: Bilen backar tändning vid högre laddtryck. Den backar då automatiskt laddtryck och bilen beter sig som att jag släpper gasen och sedan trycker ner den igen fastän jag inte gör det. Jag hör även att den hinner dumpa innan kraften kommer tillbaka igen. Jag ser i T8Suite log att den ofta registrerar en liten knack på någon cylinder i samband med händelsen. Men det är max en registering per gång. Inte ett flöde av knack. Jag har även sett den backa tändning utan att knack har registrerats. När knack registreras så är det random cylinder (inte en specifik varje gång). Det är samma på både BF98 och Etanol. Bilen går perfekt när man kör vanligt. Stark i botten och går rent och fint. Detta sker bara full full trottel och högt ladd. 1.2 - 1.4 bar.

    Specifikation på bilen - Saab 9-3 Biopower 2.0t 2008
    Mitsubishi TD0419t Turbo
    Deka Siemens spridare 630cc
    Do88 Intercooler + tryckslangar och rör
    3" downpipe med racekat
    3" avgassystem
    Sportluftfilter (insats i originalburk)
    Förstärkt koppling
    Specialprogram av Mackan

    Komptest gjort med resultat 1:12.5 2:11.9 3:11.9 4:12.6
    Ny BTR (Bränsletryck 3.0 bar utan vakuum vid tomgång)
    Nya spridare
    Nya tändstift BKR7ESC-11 justerade till 0.8mm gap
    Tändspolar bytta
    Ny olja
    Provat olika programvara med samma fenomen
    Imorgon kommer en bättre begagnad ioniseringsmodul (tändmodul) även om jag inte har så stora förhoppningar på denna.
    Jag har röktestat systemet men inte hittat läckage. Men troligen måste jag trycktesta det med högre tryck så det skall göras.

    Efter detta är gjort är bränslepumpen det enda jag kan komma på. Att den inte kan leverera tryck när bränsletrycket stiger med laddtrycket. Har någon en annan ide om vad kan kan prova eller vad som skulle kunna orsaka detta så tackar jag hjärtligt.
    Senast redigerat av humanizer den 2022-02-23 klockan 23:55.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag är kass på T8:an men kan det inte vara så att du får en översläng av laddtryck p.g.a boostmapp som inte riktigt är anpassad till din turbo/wategate?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Jag kan tyvärr inte se några överslängar på varken mätaren eller i loggen. Jag kan tillägga att inga felkoder registreras och ingen motorlampa tänds.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-24 klockan 10:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av humanizer Visa inlägg
    Specialprogram av Mackan
    Vad betyder "specialprogram"?
    Det är väl inget speciellt med setupen, den är väl ganska generell.

    Vad säger Mackanized om beteendet?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Programmet är justerat efter loggar från bilen. Men i stort kanske det är ett "standard" kanske? Det är alltså inget Nordic, Maptun, BSR eller liknande i bilen. Men som sagt så har jag även haft ett Nordicprogram i från början med samma fenomen. Mackan har varit mycket hjälpsam med att tipsa om olika saker att felsöka. Men inget har kommit fram till att ha varit felorsaken.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-24 klockan 10:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Kanske lite tråkigt att flytta in ett pågående problem i en tråd som är markerad som "löst".
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  18. #18
    Nu är detta inget ärendehanteringssystem utan ett forum är trådar får prefixet [LÖST] för att markera att tråden innehåller lösningar vilket hjälper att hitta relevant information bland det enorma antalet trådar som finns.
    Om du söker och får 2000 träffar, vilka trådar är det då mest sannolikt att hitta bra tips på antingen felsökningstips eller orsaker till problem/symptom?
    Det finns hur många trådar som helst med olika problem där det helst saknas information om lösningar eller goda råd

    Vad är tråkigast? Att läsa dessa otaliga trådar utan lyckligt slut timme efter timme eller att din fråga hannar tillsammans med andra som har haft liknande symptom och där det finns möjliga lösningar?

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid lite högre laddtryck NG9-3 B207 BSR steg1
    Av Crunked i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 21:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •