Mina fälgar ser risiga ut med kantstötningar och repor.. Vad kan jag göra åt detta själv och hur går jag i så fall tillväga? Har läst om fälgrengöring, slipning, kemisk metall, spackel...
Men jag vet inte.
Mina fälgar ser risiga ut med kantstötningar och repor.. Vad kan jag göra åt detta själv och hur går jag i så fall tillväga? Har läst om fälgrengöring, slipning, kemisk metall, spackel...
Men jag vet inte.
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-11-22 klockan 13:28.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Det är väl enda vägen om man inte vill lämna bort, eller köpa andra (finare) fälgar.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ska göra ett försök med mina sommarfälgar på 17”. Det kan inte gå mer än galet, men det gör det nog inte. Ska förhoppningsvis få loss däcken från fälgarna imorgon fredag.
Tips på vägen?
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-11-22 klockan 19:52.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Vad jag förstår är det klarlack på fälgarna.. Innan jag har på kemisk metall och färg, måste jag ha bort denna lack först!?
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Jag jobbar mkt med att se först hur någon annan gjort eller gör för att sen kunna replikera det. Detta jobb har jag själv inte gjort än men skulle dock behöva på mina vinterhjul..får se om jag får tummen ur..däremot vill jag ge dig tips om bara en av tusentals videos om detta arbete.
Se länk: https://youtu.be/CDfnui1M4OE
Lycka till
Gjorde detta på en uppsättning kantsötta 9-5 aerofälgar. Köpte ett kit med kemiskmetall och fälgfärg. Första steget var att gröpa ur alla revor och stötningar ordentligt, sen på med kemisk metall och slipa det efter torkning.
Tror inte jag slipa något på fälgarna i övrigt, bara där jag lagat och givetvis städat hela fälgen grundligt så du inte sprayar in smust i sista steget. Sist på med nya fälgfärgen på hela fälgen och de har varit fina i många år nu.
Kör just nu:
Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10
Inga problem med att fixa till skrap och kantstötta fälgar. Klarar jag av det så kan vem som helst göra det
Jag köpte en uppsättning begagnade fälgar med diverse blemor bara för att testa. Funkade fint och kör andra vintern på dom nu.
Spackla noga och slipa. Syna och spackla igen.
För mycket spackel går alltid att slipa ner. Värre är det när man har lackat fälgen och inser att man har missat att spackla på nåt ställe...då kan man hålla sig för skratt..
Hej, fila rent i kantstötningarna med tex en dremel el liknande, bra om du får en riktigt grov yta och framförallt ren som kemisk metall kan fästa bra i. Biltemas kemiska metall är riktigt bra till detta ändamål. Kemisk metall blir stenhård och man kan med fördel trimma av det grövsta rätt så jämnt med ytan när den fortfarande är lite mjuk. Slipa till jämnt och spruta på lite slipgrund ovanpå innan målning. Den glatta klarlacken på fälgen måste mattas ned för att ny färg ska fästa bra. Då rekommenderar jag en grå slipduk eftersom det är så mycket vinklar och vrår som du behöver komma åt. Du kan lägga nya färgen direkt på nedmattad klarlack och det blir bra.
Slipduk! https://www.bauhaus.se/slippapper-mi...hoClQ0QAvD_BwE
Senast redigerat av Farbror skum den 2018-12-31 klockan 17:59.
Vad är det för färger man ska använda ? Duger Biltemas fälgfärg ?
Göran
Aj, var det så länge sedan jag startade projektet. Det föll lite bort och sedan fick jag besvär med hälsan efter två omgångar med covid
Men jag är sedan någon vecka redigt på gång med mina 17” sommarfälgar. Har avfettat i omgångar samt använt fälgrengöringsmedel. Har stått i tvätthall för att göra det.
Har skavt bort erg (eller vad det heter), slipat bort kantstötningar och repor där smuts satt fast. Har slipat med våtslippapper i omgångar. P600, P1000 och P2000. Nästa steg blir att spackla.
I och för sig måste jag nog slipa bort erg och smuts i hålen till hjulbultarna..
7764A412-265E-454B-B4E7-9054BD6D2800.jpg
8B556779-F686-472C-B993-74575710E10A.jpg
B385FD69-DCAB-4753-B3AA-F2F827E16EE5.jpg
624F0AD6-05C4-477D-A6F2-21B50B94B46C.jpg
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2022-03-02 klockan 13:52.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Jag blev lite fundersam idag. Var till Biltema och tittade på deras kemiska metall - spackel. Det skulle dras på med minst 5mm stod det i det finstilta. Visst.. Kanterna är rejält skavda och jaghar karvat ur. Där kan det nästan bli 5mm, men för smårepor på fälgarnas framsida/utsida, där är det långt ifrån 5mm. Aj, vad göra där?
EDIT;
Det kändes fel när jag plockade åt mig Biltemas Kemiska metall.. Kikar istället på Mipas lättspackel för dessa små repor.
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2022-03-02 klockan 22:09.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Jag vet inte vaför alla använder kemisk metall, själv skulle jag använda vanligt bilspackel.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja…. Men jag höll den i näven ett tag och det kändes helt fel.
Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 09:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Jag fick för mig att det är bra att köra ngt starkare än bilspackel just på fälgkanter som är mycket trasiga typ ngra mm djupt i metallen, jag valde kemisk metall där, är dock skithård att slipa! Men på smärre repor är bilspackel bättre.
Jag beställde det här på billackering.eu;
Troton silikontvätt
Troton spackelspadar (OBS; Biltema har samma sak fast i annan färg)
Mipa PX 9 lättspackel. (De särskriver det som lätt spackel. Spacklet är lätt eller vad!? )
Troton aluminiumbaserad spackel
Ingen erfarenhet av det företaget, utan jag ville bara visa vad jag beställde.
Ja, för de hårt naggade kanterna valde jag lite starkare spackel. Ska testa produkterna och återkomma.
Har nog bestämt mig för färgen och det är silver. Bilen är i Espresso metallic. Återstår också val av hur jag målar dem, men troligen köper jag en färgspruta. Har ju tryckluft hemma… Annars verkar sprayflaska fungera fint det också.
EDIT;
Enligt en jag känner som lackerar bilar finns samma produkter på Biltema. Men han vill inte riktigt hjälpa mig.. Alu-fälgar ska egentligen svetsas i kanterna och att spackla är lite av ett fuskjobb enligt honom.
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2022-03-04 klockan 16:26.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Det beror väl lite på hur stora skador det är, repor om än in i metallen kan man ju spackla, saknas det bitar eller är sprickor så vill man nog svetsa.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Precis gett fyra fälgar till cabben en omgång de väntar nu på lack.
Slipade först av dem längs fälgkanten med lamellskiva på vinkelslip för att få bort utstickande material .
Sedan slippapper för hand typ 60 tror jag, Körde med Motips metallspackel i jack och repor. Slipade ner
det och sedan ett fint våtslippapper. Tog några öl att fixa så var rätt snabbt gjort. :-)
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
54A97FD3-8CE0-4BB1-94C4-E05AD2306CBA.jpg
Spacklar fälgarna efter cilikonrengöring. Trodde det bara var att ”creama” ut det, men det härdar för snabbt. Troligen har jag i för mycket härdare… Spacklet är Mipa PX9
EDIT;
Men ok, jag lägger på lite för mycket så att jag får något att slipa ner.
Senast redigerat av Hemmansägaren den 2022-03-25 klockan 18:25.
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)
Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)