Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: ABS-problem 9000 CD -88

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    ABS-problem 9000 CD -88

    Håller på och grejar med en gammal CD T16 -88 som stått i många år. Bromsrör är bytta och bromsar är genomgångna av mig och det som återstår är att lufta bakbromsarna. Bilen är utrustad MK II ABS-systemet. Tyvärr har jag problem med att det inte rinner någon bromsvätska till bakre kretsen från ventilblocket/ABS modulen.

    Vrider till tändningen som man ska göra och pumpen går och bygger tryck i systemet. Trycker jag på bromsen verkar allt fungera normalt – har servoverkan på frambromsarna och kan utföra cirka 5-6 pedaltryck innan pumpen startar igen. Dock rinner som sagt inget till bakre kretsen. Anti-Lock lampa slocknar några sekunder efter start, mao indikerar inte på något fel.

    Har testat att lossa bakre kretsens bromsrör på ventilblocket för att försäkra mig om att det inte är stopp någonstans längre ner i rörsystemet.

    Även testat att använda Luftman utan framgång.

    Någon 9000-entusiast här som varit med om liknande? Eller någon som kanske är innehavare av Saabs verkstadshandbok för ABS-systemet och som kan hjälpa mig?
    Vänliga hälsningar,
    Erik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Börja med att gå igenom den tråd om ABS MKII som finns i FAQ
    Tyvärr är länkarna brutna men du borde kunna hitta scheman via google också.

    Sitter med VHB här
    Den innehåller inga felsökningstips för denna typ av fel.
    Däremot finns en ingående funktionsbeskrivning och utifrån den kan man ju dra en del slutsatser.

    En snabb titt i denna ger att i ditt fall är inloppsventilen för bakhjulskretsen misstänkt.
    Vid bromsning utan ABS reglering ska den släppa ut bromstryck i bakre kretsen.

    Under elektriska funktionsbeskrivningen kan man läsa att "I spänningslöst tillstånd är inloppsventilerna öppna och utloppsventilerna stängda"

    Det verkar alltså troligt att din inloppsventil till bakre bromsarna förblir stängd. Kanske har den kärvat fast ?

    Har du någon lysande varningsslampa som tex ABS ?
    I så fall den lyser är det läge att läsa ur felkoderna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ABS-problem 9000 -94
    Av Fredrik1426 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 23:28
  2. Problem med acc i Cs 9000-92
    Av Peder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •