Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Felkoder P0340, P1106, P1312, P1334 OG9-5 BioPower -06

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av znorc Visa inlägg
    P1312 och P1334 är knas med förbränningssignalen från tändkassetten. Inte misständningar. Det är en tidig varning på att kassetten håller på att gå sönder eller, om man har en vansinnig tur, att stiften behöver bytas eller är av fel typ.

    P1106 är felaktig funktion på absoluttrycksgivaren, som du redan hittat. Felkoden sätts med stillastående motor då man jämför värdet med andra tryckgivare i systemet. Luftläckage ska alltså inte påverka.

    Vakuumslangarna ska ha en innerdiameter på 4 mm och ska inte behöva säkras på något sätt om de är krya. Personligen monterar jag helst slang av silikon och slipper bekymra mig igen.
    Instämmer. P1312 och P1334 är oftast en varning på att tändkassetten är på väg att ge upp, även om samma felkod kan sättas på grund av sotiga tändstift samt avbrott i kablage mellan tändkassett och Trionic. Att provbyta kassett är en enkel felsökningsmetod vid dessa fel.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Normala silikonslang har inte full materialkompabilitet med olja och bensin, http://forum.saabturboclub.com/showt...ereturen/page2

    Utöver detta så glider silikonslangar lättare av eftersomde hela tiden svettas lite, och kan därför, beroende på infästning, behöva slangklämma/buntband om de hanterar övertryck.

    Ytterligare en aspekt är en rapport jag har om att råttor gillade att gnaga på hans silikonslangar, personen ifråga slapp problemen när han gick tillbaka till oljebeständig gummislang.
    Silikonslang fungerar alldeles utmärkt som luftslang mellan turbo och motor då olja eller bränsle ej är att betrakta som ett problem här. Silikonslang är dock ganska känslig för skärskador så vassa kanter och dylikt måste undvikas. Originalslangarna till magnetventilen är av oarmerad silikon tror jag (vilka håller mycket bra) och det är även vanligt att silikonslang används mellan turbo och laddluftkylare hos kommersiella dieselmotorer då silikon har utmärkt temperaturtålighet, ofta 180 grader eller mer kontinuerligt. Hos personbilar är oftast laddtrycken och därmed temperaturen lägre varvid EPDM som tål ca.120 grader oftast anses duga, i alla fall när man räknar sparade ören per tillverkad bil. Originalslangarna mellan turbo och motor, likaså till kylsystemet är således av EPDM, vilket för övrigt inte heller tål olja eller bränsle. Man brukar kunna notera viss degradering hos slangen mellan turbo och laddluftkylare där temperaturen är som högst men sprickor är vad jag vet rätt ovanligt. Vakuumslangarna är dock troligen av något annat material.

    Min erfarenhet av silikonslang är att de i regel är ganska hala när man monterar dem men att de sedan "sätter sig".

    Silikon är inte helt och hållet vattentätt så vattenångor kan ta sig igenom slangarna, silikon är ej lämpligt för användning i kylsystemet av denna anledning samt att det attackeras av vissa additiver i kylvätskan.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Påverkan kommer från oljeångor, så om du har några hårda slangar så bör du byta alla slangar i vevhusventilationen eftersom icke fungerande vevhusventilation ger allvarliga följdfel på sikt (sot sugs inte ut som det ska och smörjningen i turbon fungerar inte riktigt som tänkt). Kontrollera/byt vevhusventilationens backventiler när du ändå håller på.
    Håller inte alls med om detta. Temperaturen under huven och normal åldring (med utvändig exponering av ozon) skulle jag säga är huvudorsaken till problemen med vakuumslangarna. Slangarna uppvisar i regel degradering utifrån och in, inte tvärtom, vilket hade varit fallet om olja var problemet. De slangar jag har bytt har fortfarande varit hela inuti medans de utvändigt pulveriserades när man tog i dem. Som jag skrev tidigare så är dessutom originalslangarna från och till laddluftkylaren tillverkade av ett material som inte tål olja eller bränsle utan att dessa uppvisar någon liknande degradering.

    "Slangarna" i vevhusventilationen är i regel av oljebeständig plast och inte gummi. Är dessa inte trasiga så behöver dem inte bytas, de är inte så billiga heller.

    Trådstartaren bör dock byta det trasiga clipset som håller fast vevhusventilationens anslutning mot ventilkåpan. För att byta all 4 mm vakuumslang så brukar man behöva 2-3 meter slang vill jag minnas.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Oj vad många svar jag har fått, måste vara mer aktiv här känner jag!

    Bilen har gått i en månad utan felkod nu, den kom tillbaka igen i helgen. P1312 och P1334. Jag har inte haft tid att åtgärda någonting. Märkte även att jag har felkod P0340 när bilen står på tomgång, hör det också till tändkassetten?
    Stiften kontrollerade jag, ett satt lite löst bara så jag drog åt den. Stiften som sitter i heter NGK R BCPR7ES II, jag antar att det är rätt?
    Tändkassetten som sitter i heter TK3.7 B 0543 G029165. Gummitätning mot 4e stiftet va skadat samt att det såg ut att va en spricka på ett ställe på undersidan av tändkassetten.

    Ska ringa till Saab i Bollnäs och höra om plastklippset för vevhusventilationen mot ventilkåpan, få se om dom kan ordna fram det.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Hur lägger jag upp bilder direkt här på forumet förresten?

  4. #24
    Borde finnas ikoner längst upp i ditt fönster när du skriver inlägget
    Se exempel i denna post -> Länk

    Alla användare har inte de verktygsfälten aktiverade men du har det och det är defaultinställningen numera när man registreras sig. Ändra kan man göra under Allmänna inställningar / Övriga Inställningar / Redigeringsgränssnitt: och där väljer man något annat 'Enkel redigering' för den saknar dessa ikoner.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Problemet verkar vara att jag endast har telefon eller surfplatta, när jag tröck på din länk "Allmänna inställningar" så kom jag till en sida där det stog att detta inte stödjs av mobila enheter.

  6. #26
    Du skall inte behöva ändra inställningarna men då du använder mobilen med mobilinterfacet förklarar det varför du inte ser ikonerna, välj 'Komplett webbplats' längst ner så borde du få samma utseende som i en dator och kunna ladda upp bilder.
    Mobil_skin.png

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hasse-91 Visa inlägg
    Bilen har gått i en månad utan felkod nu, den kom tillbaka igen i helgen. P1312 och P1334. Jag har inte haft tid att åtgärda någonting. Märkte även att jag har felkod P0340 när bilen står på tomgång, hör det också till tändkassetten?
    Typiskt kommer felkodern P1312 och P1334 mer frekvent ju varmare det är ute, som en effekt av att tändkassetten får en varmare miljö.

    P1312 och P1334 som bara kommer när man startar verkar normalt uppkomma som en konsekvens av kapacitetsbrist när avbränningsfunktionen körs när man slår av motorn - den orkar inte köra alla gnistorna. Eftersom den inte kan indikera felet vid avslag så ser man det nästa gång man slår på tändningen.

    P0340 kan komma när gnistorna börjar bli för dåliga för att den ska kunna detektera vilken cylinder som tänt tillräckligt snabbt vid start och typiskt vad som händer när tändkassetten fortsätter att degradera, så ja, byte av tändkassett är definitivt att rekommendera. Jag skulle säga att det är mycket tydliga indikeringar på att tändkassetten passerat bäst före.

    Edit: Sprickan på undersidan av plasten (som är vanlig) verkar inte ha någon korrelation med funktionsproblem (mer än att båda ökar med ålder), men trasig packning vid tändstiftet ger en hög risk för att gnistan tar fel väg vid fukt och/eller nersmutsning.

    För de fall man har en f.ö. välfungerande kassett, vilket dock inte är fallet här, med trasig packning kan man byta hela plastkåpan med en från en utsliten kassett.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-12-25 klockan 18:26.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Du skall inte behöva ändra inställningarna men då du använder mobilen med mobilinterfacet förklarar det varför du inte ser ikonerna, välj 'Komplett webbplats' längst ner så borde du få samma utseende som i en dator och kunna ladda upp bilder.
    Mobil_skin.png
    Ja men se där, nu såg det bättre ut! Tack för hjälpen!

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    De va som jag misstänkte då...

    Nog för att bilen va billig enligt mig, 10K. Fick besikta om den pga dåligt halvljus samt att handbromsen skulle spänna på ena sidan.
    Turbo, olja, filter samt stift byttes i våras. Nya sommardäck samt Hjulinställning i våras.
    Men tråkigt att behöva kosta på så pass mycke då man haft bilen en så kort tid...

    Hittade kassett på denna sida: https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...tandkassett955
    Är det rätt? Är det bra pris? En begagnad går ju på ca 1000kr+ och man har ingen garanti hur länge den kommer hålla, så jag antar att det är bättre att köpa en sprillans?

    HeRmAN va snäll och skickade PM angående anslutningen på slangen till vevhusventilationen där kopplingen är trasig som går in i ventilkåpan. Att hela slangen måste köpas.

    Ska höra vad Bilcity (Saab) i Bollnäs har för priser på både tändkassett och slangen. Annars om det går så beställer jag på Saabparts.
    Senast redigerat av Hasse-91 den 2018-12-26 klockan 17:09.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Alt. Att ni anser att det är smartare för mig att köpa en begagnad. Jag har fått ett bra erbjudande här på forumet.
    Att tillägga är att min bil har gått ca 31 000mil.
    Saab 9-5 Sportkombi Biopower 2.0t -06 "Dame Edna"

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Begagnad är billigare men mer risk för strul. Billigare begagnade kassetter finns (i mängder, titta på bildelsbasen), men då är de normalt äldre och större risk för problem.

    Man kan väl säga att man får vad man betalar för, detta så länge den nya är original som den du länkade till hos Orio. (Om pirat tändkassetter: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    De flesta på forumet är ju bra människor som vill andra väl och därför säljer de fungerande grejer till dig. Men som tidigare nämnt är det ju ingen garanti (om inte säljaren ger dig en muntlig/skriftlig sådan) att det du köper fungerar felfritt en längre period. Kan man aldrig veta. Köper du däremot sprillans från firma ger de ju sin produktgaranti en period om något händer.

    Gällande priset ligger TK ofta kring 3000:- så den rabatten på 15% Orio har nu är bra skulle jag säga. Maptun tror jag kör på liknande rabatt nu och är du även medlem i klubben för detta forum får du rabatter även när det inte är mellandagar

    Ha det fint!
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag va idag ner till Bollnäs och gick in på Bil City där. Frågade vad en ny original tändkassett kostade, 2850kr. Lika som hos Saabparts med deras 15% rabatt!
    Så jag beställde en kassett, 4 nya stift som är specifikt till Biopower samt vevhusventilations slangen. Minns inte exakt vad slangen kostade, men runt 3-400.
    Slangen va restad men dom skulle höra av sig till mig hur lång tid det handlar om.
    Oavsett så åker jag ner nästa vecka och hämtar kassett och stift.

    Jag kände att i och med att de va samma pris som på nätet och att om jag får problem så kan jag åka dit istället för att böka med att skicka tillbaka osv så var det värt det. Samt att jag bör ha högre chans att den håller än en begagnad, även om det varit billigare OM den funkat klanderfritt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Saab 9-5 Sportkombi Biopower 2.0t -06 "Dame Edna"

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ska man ha bilen ett tag är dte ju trevligt att ha nya grejer, speciellt när den är såpass okej i pris.

    DOm nyare versionerna håller ju bättre än dom gamla också, även bortsett från garantin.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ska man ha bilen ett tag är dte ju trevligt att ha nya grejer, speciellt när den är såpass okej i pris.

    DOm nyare versionerna håller ju bättre än dom gamla också, även bortsett från garantin.
    Jo precis.
    Jaha, okej. Då kan jag va lugn för att den håller den tid bilen blir kvar i min ägo iaf.
    Saab 9-5 Sportkombi Biopower 2.0t -06 "Dame Edna"

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag ska börja med att be om ursäkt för min frånvaro, tiden har sprungit ifrån mej.

    Nu har jag kört i någon månad med ny original kassett och nya stift. Motorlampan har inte lyst en enda gång sedan dess. Jag har inte kollat med OBD läsaren någonting, men som sagt så klagar den inte iaf.

    Jag tackar för all hjälp jag har fått här i tråden, Dame Edna rullar vidare!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Sportkombi Biopower 2.0t -06 "Dame Edna"

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    P1312 & P1334

    Hej,
    Jag är ny ägare av en SAAB 9-5 Biopower 2,3t -07, som har gått 18 000 mil.
    Vid fuktigt väder kan motorlampan plötligt börja lysa. Den kan köra flera dagar utan att lampan tänds. Den visar felkod P1312 samt 1334. Jag har bytt till nya tändstift från Maptun.
    Om jag läser på olika foruminlägg verkar det som att den enda möjligheten är att byta tändkassett?

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är troligen tändskassetten som försöker tala om att den börjar bli utsliten, men för att vara säker provbyter man med en känt fungerande och ser om felet försvinner. Det kan möjligen också vara trasig packning vid tändstiften om det är relaterat till fuktig luft (men detta är inte ett vanligt problem), men å andra sidan behöver du en ny kassett då iallafall (åtminstone plastdelen). För utslitna kassetter ökar typiskt felindikeringarna när det blir varmare ute.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är troligen tändskassetten som försöker tala om att den börjar bli utsliten, men för att vara säker provbyter man med en känt fungerande och ser om felet försvinner. Det kan möjligen också vara trasig packning vid tändstiften om det är relaterat till fuktig luft (men detta är inte ett vanligt problem), men å andra sidan behöver du en ny kassett då iallafall (åtminstone plastdelen). För utslitna kassetter ökar typiskt felindikeringarna när det blir varmare ute.

    Tack för svar!!! Den tänds ofta endast när jag startar, men det har hänt 2 gångar att motorlampan har börjat lysa under körning. Båda gångar i mycket fuktigt kallt väder. Efter det att jag byte tändstift lyste lampan inte under en vecka. Men som sagt, den lyste igår morse, men har inte lyst idag. Jag har ingen känt fungerande tändkassett jag kan låna i närheten och problemet är ju inte konstant.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    När den tänds vid start så är det typiskt för att avbränningen när man stängde av misslyckades, typiskt symptom på sliten.

    Om den däremot tänds under färd är det allvarligare, för då skickar du ut oförbränd bensin i katalysatorn med risk för skadliga temperaturer som följd.

    Problemet att kassetten sannolikt är utsliten är gradvis ökande, det är detekteringen som inte är det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2018-06-18, 10:38
  2. [LÖST] P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 10:14
  3. [LÖST] Felkoder P0113, P0340, P1334, P1312 9-5 2.3T -00 Automat
    Av JanLeinonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 22:49
  4. [LÖST] Felkod P0340 (P1312 ch P1334) OG9-5 B2x5
    Av ricka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 10:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •