Instämmer. P1312 och P1334 är oftast en varning på att tändkassetten är på väg att ge upp, även om samma felkod kan sättas på grund av sotiga tändstift samt avbrott i kablage mellan tändkassett och Trionic. Att provbyta kassett är en enkel felsökningsmetod vid dessa fel.
Silikonslang fungerar alldeles utmärkt som luftslang mellan turbo och motor då olja eller bränsle ej är att betrakta som ett problem här. Silikonslang är dock ganska känslig för skärskador så vassa kanter och dylikt måste undvikas. Originalslangarna till magnetventilen är av oarmerad silikon tror jag (vilka håller mycket bra) och det är även vanligt att silikonslang används mellan turbo och laddluftkylare hos kommersiella dieselmotorer då silikon har utmärkt temperaturtålighet, ofta 180 grader eller mer kontinuerligt. Hos personbilar är oftast laddtrycken och därmed temperaturen lägre varvid EPDM som tål ca.120 grader oftast anses duga, i alla fall när man räknar sparade ören per tillverkad bil. Originalslangarna mellan turbo och motor, likaså till kylsystemet är således av EPDM, vilket för övrigt inte heller tål olja eller bränsle. Man brukar kunna notera viss degradering hos slangen mellan turbo och laddluftkylare där temperaturen är som högst men sprickor är vad jag vet rätt ovanligt. Vakuumslangarna är dock troligen av något annat material.
Min erfarenhet av silikonslang är att de i regel är ganska hala när man monterar dem men att de sedan "sätter sig".
Silikon är inte helt och hållet vattentätt så vattenångor kan ta sig igenom slangarna, silikon är ej lämpligt för användning i kylsystemet av denna anledning samt att det attackeras av vissa additiver i kylvätskan.
Håller inte alls med om detta. Temperaturen under huven och normal åldring (med utvändig exponering av ozon) skulle jag säga är huvudorsaken till problemen med vakuumslangarna. Slangarna uppvisar i regel degradering utifrån och in, inte tvärtom, vilket hade varit fallet om olja var problemet. De slangar jag har bytt har fortfarande varit hela inuti medans de utvändigt pulveriserades när man tog i dem. Som jag skrev tidigare så är dessutom originalslangarna från och till laddluftkylaren tillverkade av ett material som inte tål olja eller bränsle utan att dessa uppvisar någon liknande degradering.
"Slangarna" i vevhusventilationen är i regel av oljebeständig plast och inte gummi. Är dessa inte trasiga så behöver dem inte bytas, de är inte så billiga heller.
Trådstartaren bör dock byta det trasiga clipset som håller fast vevhusventilationens anslutning mot ventilkåpan. För att byta all 4 mm vakuumslang så brukar man behöva 2-3 meter slang vill jag minnas.