Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lagligt med midpipe utan katalysator? NG9-3 B284L

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Lagligt med midpipe utan katalysator? NG9-3 B284L

    Hej,
    Jag har en Saab 9-3 2.8T V6 -06 och jag funderar på att köpa ett ferrita 3” avgassystem. Ni som har lite mer erfarenhet vet ni om bilen beter sig något annorlunda än det sköna motorljudet.

    Mvh Sebbe

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Hade Hirsch system till min och det var perfekt: lät underbart utan att bli störande. Körmässigt kan jag inte påstå att jag upplevde någon skillnad förutom ljuddelen, som inte är att förakta Däremot hade jag ett Ferrita (halvsats) till min 9000 Aero och det upplevde jag som ett misstag. Lät visserligen trevligt för det mesta, men att sitta i 10-tals mil i streck på motorväg med störande buller från avgassystemet, var inget nöje. Ångrade det köpet! Men man är väl olika känslig...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Lagligt med midpipe utan katalysator?

    Hej,
    Har införskaffat mig ett ferrita avgassystem, halvsats och midpipe. Midpipen har ej någon katalysator men downpipe är original så den har ju det. Men min fråga är om jag har orginal downpipe med katt då borde det ju inte vara olagligt att köra med en kattlös midpipe?

    Alla dämpare sitter förstås på.

    Mvh sebbe

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej Sebbe,

    Det är en av de snällaste modifikationerna och uppgraderingarna du kan göra som inte påverkar besiktning eller har annan avsevärd påverkan på bilen eller dess avgasvärden, ca 5hk mer enl trimfirmorna.

    Då du kör på original DP har du inte ändrat något som behöver ny mjukvara eller i övrigt förändrat avgasvärdena. Om jag inte minns fel kommer ferritas system utan kat när det gäller just halvsats (kat-back).

    Vilken bil gäller det?
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Det brukar väl bara vara en mindre förkat i DPn & därefter kommer huvudkatten. Vilken på B284 sitter i midpipen.
    Så frågan är om förkatten klarar av att hantera fullständig rening? Besiktningsteknikerna brukar ju kolla efter katten, så det troliga är väl att man inte kommer igenom utan huvudkatt, även om avgasvärdena skulle vara okej vid själva mätningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    MapTuns B284 midpipes ska vad jag vet vara Ferrita tillverkade.

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...-b284-fwd.html

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...talysator.html

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det brukar väl bara vara en mindre förkat i DPn & därefter kommer huvudkatten. Vilken på B284 sitter i midpipen.
    Så frågan är om förkatten klarar av att hantera fullständig rening? Besiktningsteknikerna brukar ju kolla efter katten, så det troliga är väl att man inte kommer igenom utan huvudkatt, även om avgasvärdena skulle vara okej vid själva mätningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    MapTuns B284 midpipes ska vad jag vet vara Ferrita tillverkade.

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...-b284-fwd.html

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...talysator.html
    Det står på båda produkterna att dom kräver anpassad mjukvara för att fungera, så antagligen påverkas avgasreningen nämnvärt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag har på min ng9-3 B284R med Hirsch-Performance 300hk/430Nm mjukvara, en orörd SAAB original DP, Ferrita midpipe med deras metalliska kat., Hirsch-Performance avgas.
    Denna kombination har fungerat u.a. vid besiktning.

    I mitt kommunicerande med Erik hos Hirsch, för ca 6år sedan, så fick jag reda på att om man gjorde något med SAAB original ng9-3 B284 V6 DP & dess förkat., då behövde mjukvaran kalibreras om. För om man byter DP till en utan förkat. eller tar bort förkat. i befintlig DP, då blir mottrycket så mycket lägre så det är utanför satta parametrar i mjukvaran. Har för mig bl.a att turbon kunde övervarva. Men efter DP skulle det vara okej att byta avgaskomponenterna. Vet dock inte hur det blir om man tar bort huvudkat helt.
    Förkatten sitter tyvärr som en "propp" då det är trångt i motorrummet. Detta skulle vara den största flaskhalsen i avgassystemet, om jag minns rätt. (ng9-5 med i grunden samma V6 motor plockar de ut 30hk till ur, då förutsättningarna är bättre med bl.a. "luftigare" DP .)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Den jag köpte systemet av har en saab 9-3 B284L som gick genom besiktningen med detta ferrita system utan cat i midpipen två gånger. Men jag ville bara höra av er som kan. (Min saab är en B284L)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Skillnad mellan katalysator i midpipe och downpipe B284

    Jag har en fråga och det är vad är det för skillnad på katalysatorerna i mid och downpipe i en Saab 9-3 2.8T?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Hur menar du med skillnad? Metallisk vs. keramisk? Downpipen sitter direkt på turbon med en för-kat. i princip direkt i utloppet från turbon. Midpipen är röret som sitter efter downpipen, med en större huvud-kat. under bilen.

Liknande ämnen

  1. Storlek på avgasrör efter katalysator NG9-3 B284L
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-13, 14:15
  2. Någon som vet om det är lagligt att köra utan kofångare?
    Av Perzy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 22:36
  3. Är det lagligt att åka utan front?
    Av Dirq i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •