Skriver man upp värdet till max (0xFF) så stängs funktionen av.
Fast jag förstår inte varför man _inte_ skulle vilja ha koll på laddtrycket.
Skriver man upp värdet till max (0xFF) så stängs funktionen av.
Fast jag förstår inte varför man _inte_ skulle vilja ha koll på laddtrycket.
Senast redigerat av Hyvens den 2019-09-12 klockan 08:30.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Vet inte om det är din avsikt, och rätta mig om jag har fel. Men jag uppfattar misstro från din sida på det du skriver, "I verkligheten så är det förmodligen till och med så att laddtryck över 1,5 bar helt enkelt är omöjligt" eller "om det gick att ta bort".
Detta är ju inte ens en fråga, Robert med flera kör ju på detta sätt och bevisligen fungerar det.
Först trodde jag du bara ville veta hur det fungerar, nu känns det mest som du bara ifrågasätter att det fungerar. Är rätt drygt att diskutera med någon som först frågar och sedan direkt förkastar svaret.
Personligen tycker jag det är fränt vad robert lyckas få till, även om det inte är "rätt". Har ju varit många liknande diskussioner. t.e.x när han plockade massor effekt på en td04-turbo. var många som sa att det inte gick. Eller nu när han bygger time-attack bil av en ng900 som typ är sämsta chassit saab har och det kommer aldrig bli bra enligt vissa.
I love it bara vänta på nästa grej som Robert hittar på som inte går men han gör det endå
Exakt så, och som jag förklarade på Mantorp när MAP bottnat vid 1.5bar och jag fortsätter ladda tex 1.8bar så hamnar jag längst ut i mappen/tabellen och där sätter bränslemappar, tändmappar och alla övriga mappar som styrs med laddvärdet som axelvärde.
Problemet som kan ske är om jag laddar 3bar så kan jag inte justera in bränsle under spannet 1.5-3bar, så under det området innan den tex nått 3bar så kan den antingen vara för fet eller mager.
Men nu laddar jag enbart 1.8-2bar så denna lilla avvikelse är marginell.
Och sen är också en del att man inte kan köra med aktiv Laddtrycksbegränsning, dock något som inte är så livsviktigt då jag alltid kör med turbos som ligger runt sitt optimala maxregister, så skulle en slang hoppa eller skenladd så blir det inte 2bar till.
Jag har nog mer koll på både laddtryck och lambda än majoriteten, koll på ladd har ingen med Limit på överladd att göra.
Ja exakt och det går utmärkt att göra och precis så jag gör.
Stort tack Zimm
Och nu till roligare saker är massa tjaffs om en gammal MAPsensor
Nya lådan med 6-växlad rakskuren Q-drevsats är påväg att monteras nu
69958431_2375593035894833_6794305896227799040_n.jpg
69848334_501958903972012_3837862396362227712_n.jpg
70202469_2481959491853520_5335885622714302464_n.jpg
Gamla lådan hade gjort sitt så att säga
70269521_541535949988100_8342074614918152192_n.jpg
Här har du även en printscreen från aktuell bil.
Laddar jag över 1.55bar till så tex 1.8bar så kommer den gå på de sista värden som skrivs in i mappen, längst till höger cellrad under 255 beroende på vart i varvtalsaxeln den är.
Och inte förens den kommer under 1.55-1.5bar i äkta laddtryck gå över på andra cellraden under 250.
mapsensormap.jpg
Nu blev jag ändå lite osäker vilken 6a jag ska köra med nu på Mantorp
Så stort kliv med långa 6an och litet kliv med korta :conf:
Får väl börja med korta och byta till långa på plats
:racesmile
Vilken turbo kör du nu? Kammar?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
G25-550R 234i
600hpGTR.jpg
Okej. Ingen större vits att varva mer då
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nu ser det bättre ut, justera in dämparna nu sen bara
- - - Uppdaterad - - -
https://youtu.be/ngN-Xe25s0g
Ser ju för jävla bitig ut med nya sidokjolarna och hjulen
Nu är allt redo för sommarens sista körning, Gatebil Mantorp 27-29
Besikta Solstaden imorrn och en trevligt besök av Bilsport på Måndag så kan man sen lasta och göra klart de sista
Sjukt taggad
Några fler som ska dit ?
Den är sååå fet nu, så j**la grymt jobbat Robert!
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kan bara hålla med i hurra-ropen!!
Grymt bra byggt!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!