Nu så har nya spännbanden kommit
Skönt att slippa de där orangea
Kommer hyra ut denna också framöver så då vill man ha de lite extra fint
56644782_2335736230045114_4385101745961828352_n.jpg
Och nu inför Elmiamässan även vidareutvecklat SpaceX tratten till visitkort och informationshållare
56691350_402142847030564_3654631725645955072_n.jpg
Alltid bra med fräscha spännband, en fördel som jag tycker med orange band är att polisen ser att man har spänt fast så kanske man slipper att bli stannad
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Visitkortshållaren,tummen upp!!
Mot Elmia - Bilsport Custom Motor Show
57181907_1571948742936064_7087926881537753088_n.jpg
57852723_1571948819602723_4633083472481615872_n.jpg
Stort tack till Johan Lööf för grymma bilder i vanlig ordning
DSC_0024.jpg
DSC_0027 (1).jpg
DSC_0023.jpg
DSC_0026.jpg
DSC_0008.jpg
Mästerligt!! På många sätt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Lite fix med bilen igen inför liten skoj PR körning på Emmaboda.
Justering av vinge, samt hjulinställning.
Men var igår även in och vägde den, ca 700kg fram och 400kg bak gav en väntad vikt på 1100kg race ready tankad och klar utan mig i bilen.
Går ganska lätt att komma ner på 1000kg om man haft råd att gjuta upp delar i kolfiber, men de ska nog gå bra ändå
2019-05-08-06-01-23_59561829_2445461188832683_7786373703004061696_n.jpg
2019-05-08-06-01-23_59657085_10156667215142690_2516810441288581120_n.jpg
2019-05-08-06-01-23_59628085_10156667214992690_5709467547477213184_n.jpg
2019-05-08-06-01-23_60326754_10156667214792690_4642363204591157248_n.jpg
60820957_1241413162701797_3035741425217044480_n.jpg
IMG_20190518_100644_874.jpg
Namnlös.jpg
Bambi på hal i under EDPS Emmaboda, haha, slicks är inte rekommenderat på strippen
https://www.youtube.com/watch?v=W__JmGyY36Q
Länge sedan uppdatering här.
Måste dela dessa grymma bilder av By Alfzone från helgens körning på Karlskoga-Gelleråsen med Timeattack.nu
Lite småsaker justeras och byts ut på denna fortfarande, men bit för bit betas av för att få bilen optimal så man snart kan börja leverera bra tider på div banor
Nu ser man ännu mer fram emot nästa körning och Ã¥rets sista som är Gatebil Mantorp 27-29 sept í ½í±Œ
69112069_10156937744387690_6676431592530903040_n.jpg
69721108_10156937744507690_9164316708981178368_n.jpg
69552582_10156937744667690_8970695047792033792_n.jpg
69494969_10156937744712690_2875060986367180800_n.jpg
Inte långt kvar till lådan är ihop
Samt snart äntligen ordning på bromsarna
69345275_806499533102173_2458359376658825216_n.jpg
69572190_387644572159261_1505899251480133632_n.jpg
Fått tag på en fin drevsats ser jag? Funkar inte org lådan längre med 800nm? :-P
Mvh Roberth
Tjena Robert!
Jag växlade några ord med dig på Gatebil på Mantorp 15 juni när du stod i depån med denna 900:an.
Jag noterade nämligen att du körde med en 2,5-bars mappsensor och inte en 3,0-bars fast du enligt dig själv laddade 1,8bar.
Jag fick inte riktigt ihop det där, du försökte förklara för mig men jag hängde inte riktigt med.
För de som inte är med på hur jag tänker så anges mätområdet på mappsensorerna som Trionic 5 kör med (2,5 och 3,0 bar) i absoluttryck och överladdning mäts ju med atmosfärstrycket som nollpunkt (eller gaugetryck för att nämna den korrekta benämningen) så om man laddar 1,8 bar (gauge) så blir det runt 2,8 bar absoluttryck.
Jag arbetar med tryckmätning inom processindustrin och relaterar därför till de trycktransmittrar som vi använder i min branch, t.ex kan en mätpunkt som mäter 0-1,5 bar (gauge) ha en elektrisk utsignal på 4-20mA. Med andra ord så kommer trycktransmitterns utsignal aldrig bli mer än 20mA oavsett om så trycket skulle gå upp till 2 bar, den bottnar helt enkelt där.
Jag vill minnas att mappsensorn i Trionic 5 har en utsignal som är 0-5V DC, på en 2,5-bars mappsensor är alltså utsignalen 5 volt när laddtrycket ligger på 1,5 bar (förutsatt att inte utsignalen är reverserad). På en 3,0-bars mappsensor är utsignalen istället 5 volt när laddtrycket ligger på 2,0 bar.
I min värld så kommer alltså motorstyrningen att tro att du har 1,5 bars laddtryck när du egentligen har 1,8 bar eftersom att mätaren kommer att bottna på 5V (om den inte på något sätt klarar att extrapolera utsignalen till kanske 6 volt och elektroniken/mjukvaran dessutom fattar detta).
I verkligheten så är det förmodligen till och med så att laddtryck över 1,5 bar helt enkelt är omöjligt dels eftersom att även PID-regleringen kommer att stoppa vid max utslag och dessutom så kommer "fuelcut i overboost" också att slå ifrån då det inte går att ställa denna till ett värde ute i periferin eftersom att det är samma mappsensor som fuelcuten går efter som systemet mäter laddtrycket med och denna bottnar vid 1,5 bar.
Förklara gärna en gång till så kanske jag förstår denna gång?
//Eric
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Nu kan jag ju inte svara för robert. men 2,5 bar mapsensor går som du säger till 1,5 bar överladd, sen tar det stopp. eller ja 1,54 har jag för mig det är.
Men det hindrar inte laddet från att gå högre om man stänger av laddtrycksspärren.
Trionic har fortfarande spjälläge och varvtal och den tror laddet är 1,5 bar. Sålänge laddtrycket är konsekvent när den är över 1,5 bar så kan man bara sätta bränslet i toppen på mappen så att den får rätt lambda.
Om det skulle bli något fel i det läget så att den bara skulle ladda 1,6 så skulle den därav gå lite fett för att mappen vid 1,5 är ställd på bränsle för 1,8 bar ladd.
men på en bil som går på bana spelar det mindre roll. Är ju bara att hålla koll på den så den sköter sig med avseende på lambda och laddtryck. vilket man endå måste ha, även om man har mapsensor som täcker ens laddtryck så går den ju i "open loop" då man gasar på, så den reglerar inte bränslet endå, om det inte skulle börja knacka dvs.
Största fördelen med en 3bars mapsensor som jag ser det är att man kan bebihålla sin laddtrycksspärr/ fuelcut även vid begärda laddtryck uppemot 1,45-1,5 bar och över.
Ja om det gick att ta bort "fuelcut in overboost" helt (på er låter det som att man kan det?) och sen bara har koll på lambda och avgastemp så borde det ju gå att köra bra mycket mer laddtryck än vad systemet klarar av att mäta.
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).