Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 116

Ämne: Saab 900 GTR-R * Time Attack 2019 Bankörning

  1. #61

  2. #62
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Nu så har nya spännbanden kommit
    Skönt att slippa de där orangea

    Kommer hyra ut denna också framöver så då vill man ha de lite extra fint


    56644782_2335736230045114_4385101745961828352_n.jpg


    Och nu inför Elmiamässan även vidareutvecklat SpaceX tratten till visitkort och informationshållare


    56691350_402142847030564_3654631725645955072_n.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    730
    Medlem#
    3309
    Alltid bra med fräscha spännband, en fördel som jag tycker med orange band är att polisen ser att man har spänt fast så kanske man slipper att bli stannad

    3 användare gillar detta inlägg


    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    386
    Medlem#
    3421
    Visitkortshållaren,tummen upp!!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Visitkortshållaren,tummen upp!!

    Hehe
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #66
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Lite nya bilder fotade av fotograf André Källman

    ERS_3330.jpg

    ERS_3340.jpg

    ERS_3361.jpg

    9 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #67
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409

    4 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #68
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Stort tack till Johan Lööf för grymma bilder i vanlig ordning

    DSC_0024.jpg

    DSC_0027 (1).jpg

    DSC_0023.jpg

    DSC_0026.jpg

    DSC_0008.jpg

    6 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #69
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 043
    Medlem#
    3183
    Mästerligt!! På många sätt

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #70
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Lite fix med bilen igen inför liten skoj PR körning på Emmaboda.
    Justering av vinge, samt hjulinställning.

    Men var igår även in och vägde den, ca 700kg fram och 400kg bak gav en väntad vikt på 1100kg race ready tankad och klar utan mig i bilen.
    Går ganska lätt att komma ner på 1000kg om man haft råd att gjuta upp delar i kolfiber, men de ska nog gå bra ändå

    2019-05-08-06-01-23_59561829_2445461188832683_7786373703004061696_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_59657085_10156667215142690_2516810441288581120_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_59628085_10156667214992690_5709467547477213184_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_60326754_10156667214792690_4642363204591157248_n.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #71
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    265
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av NordicDalarna Visa inlägg
    Lite fix med bilen igen inför liten skoj PR körning på Emmaboda.
    Justering av vinge, samt hjulinställning.

    Men var igår även in och vägde den, ca 700kg fram och 400kg bak gav en väntad vikt på 1100kg race ready tankad och klar utan mig i bilen.
    Går ganska lätt att komma ner på 1000kg om man haft råd att gjuta upp delar i kolfiber, men de ska nog gå bra ändå

    2019-05-08-06-01-23_59561829_2445461188832683_7786373703004061696_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_59657085_10156667215142690_2516810441288581120_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_59628085_10156667214992690_5709467547477213184_n.jpg

    2019-05-08-06-01-23_60326754_10156667214792690_4642363204591157248_n.jpg
    Ser fram emot att se den i Emmaboda, riktigt grymt bygge

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    60820957_1241413162701797_3035741425217044480_n.jpg


    IMG_20190518_100644_874.jpg

    Namnlös.jpg

    Bambi på hal i under EDPS Emmaboda, haha, slicks är inte rekommenderat på strippen

    https://www.youtube.com/watch?v=W__JmGyY36Q

    3 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #73
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Länge sedan uppdatering här.

    Måste dela dessa grymma bilder av By Alfzone från helgens körning på Karlskoga-Gelleråsen med Timeattack.nu
    Lite småsaker justeras och byts ut på denna fortfarande, men bit för bit betas av för att få bilen optimal så man snart kan börja leverera bra tider på div banor

    Nu ser man ännu mer fram emot nästa körning och årets sista som är Gatebil Mantorp 27-29 sept

    69112069_10156937744387690_6676431592530903040_n.jpg

    69721108_10156937744507690_9164316708981178368_n.jpg

    69552582_10156937744667690_8970695047792033792_n.jpg

    69494969_10156937744712690_2875060986367180800_n.jpg

    9 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #74
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Inte långt kvar till lådan är ihop
    Samt snart äntligen ordning på bromsarna


    69345275_806499533102173_2458359376658825216_n.jpg



    69572190_387644572159261_1505899251480133632_n.jpg

    8 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    6874
    Fått tag på en fin drevsats ser jag? Funkar inte org lådan längre med 800nm? :-P

    Mvh Roberth

  16. #76
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 425
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Roberth Visa inlägg
    Fått tag på en fin drevsats ser jag? Funkar inte org lådan längre med 800nm? :-P

    Mvh Roberth
    Inte med 11" 300mm breda slicks iaf, har ju fungerat bra tills nu med dessa däck.

    1 användare gillar detta inlägg


    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR-R 610hp E85
    9-3SC Aero V6 440hp E85
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12228
    Tjena Robert!
    Jag växlade några ord med dig på Gatebil på Mantorp 15 juni när du stod i depån med denna 900:an.
    Jag noterade nämligen att du körde med en 2,5-bars mappsensor och inte en 3,0-bars fast du enligt dig själv laddade 1,8bar.
    Jag fick inte riktigt ihop det där, du försökte förklara för mig men jag hängde inte riktigt med.

    För de som inte är med på hur jag tänker så anges mätområdet på mappsensorerna som Trionic 5 kör med (2,5 och 3,0 bar) i absoluttryck och överladdning mäts ju med atmosfärstrycket som nollpunkt (eller gaugetryck för att nämna den korrekta benämningen) så om man laddar 1,8 bar (gauge) så blir det runt 2,8 bar absoluttryck.

    Jag arbetar med tryckmätning inom processindustrin och relaterar därför till de trycktransmittrar som vi använder i min branch, t.ex kan en mätpunkt som mäter 0-1,5 bar (gauge) ha en elektrisk utsignal på 4-20mA. Med andra ord så kommer trycktransmitterns utsignal aldrig bli mer än 20mA oavsett om så trycket skulle gå upp till 2 bar, den bottnar helt enkelt där.

    Jag vill minnas att mappsensorn i Trionic 5 har en utsignal som är 0-5V DC, på en 2,5-bars mappsensor är alltså utsignalen 5 volt när laddtrycket ligger på 1,5 bar (förutsatt att inte utsignalen är reverserad). På en 3,0-bars mappsensor är utsignalen istället 5 volt när laddtrycket ligger på 2,0 bar.

    I min värld så kommer alltså motorstyrningen att tro att du har 1,5 bars laddtryck när du egentligen har 1,8 bar eftersom att mätaren kommer att bottna på 5V (om den inte på något sätt klarar att extrapolera utsignalen till kanske 6 volt och elektroniken/mjukvaran dessutom fattar detta).
    I verkligheten så är det förmodligen till och med så att laddtryck över 1,5 bar helt enkelt är omöjligt dels eftersom att även PID-regleringen kommer att stoppa vid max utslag och dessutom så kommer "fuelcut i overboost" också att slå ifrån då det inte går att ställa denna till ett värde ute i periferin eftersom att det är samma mappsensor som fuelcuten går efter som systemet mäter laddtrycket med och denna bottnar vid 1,5 bar.

    Förklara gärna en gång till så kanske jag förstår denna gång?

    //Eric
    9000 CSE "A50" 2,3T "Biopower" -97, 9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33).

  18. #78
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 396
    Medlem#
    8689
    Nu kan jag ju inte svara för robert. men 2,5 bar mapsensor går som du säger till 1,5 bar överladd, sen tar det stopp. eller ja 1,54 har jag för mig det är.

    Men det hindrar inte laddet från att gå högre om man stänger av laddtrycksspärren.

    Trionic har fortfarande spjälläge och varvtal och den tror laddet är 1,5 bar. Sålänge laddtrycket är konsekvent när den är över 1,5 bar så kan man bara sätta bränslet i toppen på mappen så att den får rätt lambda.

    Om det skulle bli något fel i det läget så att den bara skulle ladda 1,6 så skulle den därav gå lite fett för att mappen vid 1,5 är ställd på bränsle för 1,8 bar ladd.

    men på en bil som går på bana spelar det mindre roll. Är ju bara att hålla koll på den så den sköter sig med avseende på lambda och laddtryck. vilket man endå måste ha, även om man har mapsensor som täcker ens laddtryck så går den ju i "open loop" då man gasar på, så den reglerar inte bränslet endå, om det inte skulle börja knacka dvs.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #79
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 218

    Saab 900 GTR-R * Time Attack 2019 Bankörning

    Största fördelen med en 3bars mapsensor som jag ser det är att man kan bebihålla sin laddtrycksspärr/ fuelcut även vid begärda laddtryck uppemot 1,45-1,5 bar och över.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12228
    Ja om det gick att ta bort "fuelcut in overboost" helt (på er låter det som att man kan det?) och sen bara har koll på lambda och avgastemp så borde det ju gå att köra bra mycket mer laddtryck än vad systemet klarar av att mäta.
    9000 CSE "A50" 2,3T "Biopower" -97, 9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33).

Liknande ämnen

  1. Medlemskap 2019, check!
    Av Karlqvist i forum Klubbfrågor
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 23:11
  2. Time Attack 19-21/8 Gelleråsen
    Av HeRmAN i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 17:15
  3. Intresse för FWD-klass i Time Attack?
    Av Autotech Motor i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 17:26
  4. Projekt SAAB SS Time -Attack --
    Av tjohopp i forum Projekt
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 00:14
  5. What is your favorite Saab Advertising Slogan of All-Time?
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 08:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •