Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Främre hjullager NG900/OG9-3 OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Främre hjullager NG900/OG9-3 OG9-5

    Hej!

    Inser att jag behöver byta lager fram på min 900 -98 och undrar om ni kan bidra med lite erfarenhet om vilka lager som håller god kvalitet. Det är ju lite jobba att byta då det måste pressas så man vill ju helst inte behöva göra om allt för ofta.

    Original kostar 922 kr på Orio.
    Speedparts har för 278 kr.
    Bildelar online24 i Tyskland säljer ett SKF-lager för dryga 400kr.

    Lutar åt Tyskland, men någon som har erfarenhet av Speedparts piratlager?
    (Biltema går bort. Har provat dem till 9000 och de höll lagom "runt hörnet")

    /Martin

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    SKF och FAG är säkra kort. Resten packar oftast bara i egna kartonger och köper in från nån annan. Ibland kan det bara bra och ibland inte. Har bytt tusentals genom åren och oavsett fabrikat på pirat så kan man säga att det är som ett lotteri. Det kan gå en vecka, det kan gå i många år men det vet du inte innan.
    Och sen spelar det ingen roll hur mycket säljaren påstår att det motsvarar OEM och detta är mycket bra, bättre än andras och det har superbra egenskaper osv osv. Det är bara säljarsvammel.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Tack för tipset!

    Var väl ungefär vad jag trodde.
    Då får det bli SKF från Tyskland.

    /Martin

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ska det pressas så är det SKF och FAG som gäller, lager från div "kartongbolag" typ FEBI, MOOG, Meyle osv kan jag överväga OK om det är väldigt lättskruvat och kompletta nav och väääääldigt stor prisskillnad mot ett SKF eller FAG. Oftast handlar det ju om max 100-200kr prisskillnad bara man handlar sina lager på "rätt" ställe och då finns det återigen ingen anledning att ta nått annat än SKF eller FAG.

    Själv åker jag Speedparts framhjulslager sedan drygt 10år tillbaka och 12 000mil på min 900 men då var jag "ung och dum" så det är ingenting jag skulle pressa i idag även om det den gången uppenbarligen funka bra den gången

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Främre hjullager NG9-3
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 49
    Senaste inlägg: idag, 08:23
  2. Främre hjullager NG9-3
    Av Aero -97 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-06-01, 15:29
  3. [LÖST] Byta främre hjullager OG9-5
    Av 232divers i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 02:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •