Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kan byta alla bussningar i fram o bakvagn utan lift? OG9-5

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    Kan byta alla bussningar i fram o bakvagn utan lift? OG9-5

    Tja

    Går i tankarna kring o byta samtliga bussningar i fram o bakvagn på våran Aero till Powerflex av den lila sorten. Kröpit under o sett lite datumstämplar på en del av dem som är monterade och de är daterade 2007, dvs 11 år och ca 15000 mil. Kan noga vara dags nu känner jag. Vet ju att en del av er har bytt vissa eller alla.

    Vad krävs? Måste subframe helt ner för någon av dem eller kan jag med pallbockar, motorlyft och vettiga domkrafter lösa detta? Kan låna press om det krävs menvad jag förstått så är det mer jox o få ur de gamla än att faktiskt få i Powerflex då de flesta ser ut o vara tvådelade.


    Till sist undrar jag hur livslängden är på Powerflex-bussningar är? Bättre/sämre än original?


    /Dave
    Senast redigerat av daspunner den 2018-11-19 klockan 02:50.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Går i tankarna kring o byta samtliga bussningar i fram o bakvagn på våran Aero till Powerflex av den lila sorten. Kröpit under o sett lite datumstämplar på en del av dem som är monterade och de är daterade 2007, dvs 11 år och ca 15000 mil. Kan noga vara dags nu känner jag. Vet ju att en del av er har bytt vissa eller alla.

    Vad krävs? Måste subframe helt ner för någon av dem eller kan jag med pallbockar, motorlyft och vettiga domkrafter lösa detta?
    Måste & måste... Man kommer åt väldigt mycket bättre med subframen nere. Både själva subframen och allt annat som den sitter ivägen för. Krängningshämmarbussningsöverfallsskruvarna (pust...) går ofta (alltid?) av, de är lättare att borra ur om SF är nere. Det fixar man med den utrustningen du har, ja.

    Med SF nere blir flera saker lättare. Kanske läge att ta ner sumpen och kolla/göra rent/byta sil/o-ringar? Upptäcker man att styrservotryckslangen behöver bytas är det oxo lättare...
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Kan låna press om det krävs men vad jag förstått så är det mer jox o få ur de gamla än att faktiskt få i Powerflex då de flesta ser ut o vara tvådelade.
    Ja.
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Till sist undrar jag hur livslängden är på Powerflex-bussningar är? Bättre/sämre än original?
    Allmänna uppfattningen är att PF håller längre, men kanske viktigare att de åldras, försämras långsammare. Vissa andra bussningar, liknande PF men billigare, tex PP kan ha väldigt mycket sämre livslängd. Dvs gör som du tänkt och köp äkta PowerFlex. Det är nog en kort sammanfattning av vad majoriteten på forumet tycker.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Hur är kvalité och pris på org bussningar jämfört med PF ?
    Tänker att 11år och 15000mil ändå är rätt ok
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Måste & måste... Man kommer åt väldigt mycket bättre med subframen nere. Både själva subframen och allt annat som den sitter ivägen för. Krängningshämmarbussningsöverfallsskruvarna (pust...) går ofta (alltid?) av, de är lättare att borra ur om SF är nere. Det fixar man med den utrustningen du har, ja.

    Med SF nere blir flera saker lättare. Kanske läge att ta ner sumpen och kolla/göra rent/byta sil/o-ringar? Upptäcker man att styrservotryckslangen behöver bytas är det oxo lättare...
    Ja.Allmänna uppfattningen är att PF håller längre, men kanske viktigare att de åldras, försämras långsammare. Vissa andra bussningar, liknande PF men billigare, tex PP kan ha väldigt mycket sämre livslängd. Dvs gör som du tänkt och köp äkta PowerFlex. Det är nog en kort sammanfattning av vad majoriteten på forumet tycker.
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Hur är kvalité och pris på org bussningar jämfört med PF ?
    Tänker att 11år och 15000mil ändå är rätt ok

    Jag vart grymt förvånad/imponerad av originalbussningarna måste jag säga. Och blir det något annat än original blir det "äkta" powerflex. Vad är "PP" förresten för bussningar?

    Och det smörjet Powerflex säljer för att förenkla montaget, är det ett måste eller kan man ta något annat smörj/fett istället? Nåt man rent bör undvika som PU inte gillar?
    Senast redigerat av daspunner den 2018-11-20 klockan 00:51.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    PP = Professional Parts. Brukar vara blåa. Har ingen egen erfarenhet, men läst många här som fått mycket kort livslängd.

    Den -09:a jag bytte rubbet fram på hade gått ca 250000km. Jag var förvånad att många original bussningar var i bra skick. Bakre motorkudden var som ny på den bilen! Fördelen med PowerFlex som jag ser det är väl att de inte åldras lika snabbt utan behåller sina egenskaper under lång tid.

    "PF-kletet" medföljer i tillräcklig mängd, det behöver man inte skaffa extra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Fasen också, nu har ni satt lite griller i huvudet på mej. Hur mycket jox är det att plocka ner subframen egentligen? Läste igenom WIS:en men den kan ju avskräcka den mest vågade person med en så simpel grej som att byta en glödlampa.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har för mig "PF-kletet" är/var någon form av kopparpasta.

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det börjar vankas beställardags nu. Hur vet jag vilken size jag skall ha på bussningarna som är till främre krängningshämmaren? 18, 20 o 21 finns ju. Kan jag ta reda på det utan att behöva kravla under bilen med skjutmått?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Okej så nu har jag benat ut alla frågetecken o beställningen har gått iväg. En sak jag lurar på om det är några av bultarna som man bör skaffa nya när man river ner för montera nya bussningarna. De till krängningshämmaröverfallen fram verkar ju oftare än inte gå av så de blir ju nya iaf men är det några fler?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Mått på bussningar till fram och bakvagn saab 9000
    Av SpennisH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 23:24
  2. byta bussningar i bakvagn og9-3?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 22:49
  3. Byta bussningar i bakvagn OG9-5
    Av han-s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 00:41
  4. Byta framre bussningar i bakvagn, 9-5
    Av fulingbusen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •