Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Köpa ICM1/2/3 på skrot, Hur lägga till med Tech2 NG9-3

  1. #1
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Köpa ICM1/2/3 på skrot, Hur lägga till med Tech2 NG9-3

    Hur brukar det vara? Skiljer de grejerna från bilen på rätt sätt eller kan man ändå montera in i egen bil om man har tillgång till Tech-2?

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa ICM1/2/3 på skrot, skilja/gifta in

    Fick tag på en ICM3 väldigt billigt från en krockad bil och ska montera den imorrn. Har tillgång till Tech-2 så jag tror det ska lösa sig med ingiftningen. Största problemet nu är att det är s##tsvårt att demontera ventgallren ovanför ICM2:an jag har nu så jag kan få ur den och få in ICM3:an. Gallret sitter som berget.

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Köpa ICM1/2/3 på skrot, skilja/gifta in

    Du kanske har stenkoll redan, men du har väl säkerhetsaccessen till TECH2 också? Dvs TIS samt hårdvarunyckel.. Behövs på ng9-3.

    //Henrik
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-22 klockan 11:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa ICM1/2/3 på skrot, skilja/gifta in

    Inte stenkoll men visst har jag tillgång till det som behövs.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-22 klockan 11:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa ICM1/2/3 på skrot, skilja/gifta in

    Klappat och klart!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    48

    Byta Icm1 till Icm3

    Fungerar det att byta rakt av mellan icm1 till icm3? (förstår att jag måste gifta in den på saab)
    Men behöver man byta kablar och sånt?

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Byta Icm1 till Icm3

    Jag tror inte att du behöver några kablar. Jag skulle gissa att det är ett gemensamt interface för alla ICM:erna. ICM:en skall inte giftas in utan reservdelsprogrammeras, d.v.s att du konfigurerar den och talar om vad du har för utrustning mm i bilen. Detta skall naturligtvis göras med en Tech2 och kan göras av alla med tillgång till den utrustningen. Iaf Mechanum har också Tech2 förutom SAAB.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    48

    Re: Byta Icm1 till Icm3

    Okej, för fick höra av en annan att det inte va samma kablar men tyckte det lät konstigt. Ingen som har bytt så?

    Tack för svaret!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -

    Uppgradera från ICM1 till ICM3 NG9-3

    Hallå hallå!

    Jag har hört runt lite och försökt läsa mig på, men det är väldigt många som säger olika, skulle vilja få ett klarare svar.

    Jag har köpt en ICM3'a från skroten, jag har INTE gift ur den ur donatorbilen (som står på skroten) är detta någonting som jag måste göra för att få full funktionalitet i den?

    Räcker det med att jag i MIN bil gifter ur min ICM1 för att sedan gifta in ICM3? Visst jag måste dra massa kablage osv, samt ändra inställningar i Tech2 för att få med all min utrustning, men helt enkelt MÅSTE jag gifta ur den ut donatorbilen?

    Tack på förhand

  10. #10
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    På ng9-3 behöver man inte gifta ur.
    Men det kan behövas reserdelsprogrammeras för att fungera korrekt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Är detta något som man kan göra när den sitter i min bil, eller är det något som måste göras när den fortfarande satt i donatorbilen?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Allt görs med den nya ICMen är monterad i din bil.

    På NG9-3 så heter procueduren "Lägg till" i Tech2.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Kanon! tack så mycket!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Question Installera ICM3

    Hej,
    Jag har en saab 9-3 från 06 med standard infotainment ICM1. Men jag har kollat runt lite och jag skulle gärna vilja uppgradera till en ICM3. Jag som inte är proffs på detta frågar er om man bara kan byta ut ICM1 till ICM3 och sedan gifta ICM3 med en tech2? Om man skulle göra detta skulle navigation och telefon och allt annat funka då också eller måste man köpa till massor av styrdon till de funktionerna.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det funkar att byta ut ICM3. Den behöver inte giftas in, däremot reservdelsprogrammras med Tech2 om du inte har exakt samma funktioner och utrustning som bilen den suttit i tidigare. Till navigationssystemet finns ett antal yttre enheter som behövs, t.ex DVD-läsaren i bagageutrymmet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    För att uppgradera till integrerad telefon och/eller navigation är det ganska mycket jobb och flera enheter måste installeras. Finns säkert beskrivit här på forumet någonstans.

    Om du bara vill ha en snyggare skärm så är det bara att montera i och "Lägga till/Reservdelsprogrammeras" med TECH2 (det heter som sagt inte gifta in/skilja på NG9-3)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17

    Byta ICM1 mot ICM2 NG9-3 -04

    Hejsan.

    Jag tänkte byta huvudenhet i min saab.
    Den huvudenheten jag har nu är original utan display osv. Den jag tänkte byta till är också original, men med den liten mindre displayen på.

    De jag undrar över. Går det byta rakt av och att bilen startar efter? Eller måste jag åka in till en saab verkstad så de fixar detta istället?

    Är helt medveten om att jag MÅSTE gifta in den för att allt i stereon ska funka.

    Läste någonstans att startspärren sitter i bilstereon, så jag kör de säkra före de osäkra och frågar här innan jag springer ut och testar.

    Tack på förhand för svar

    //V
    Senast redigerat av Vfr den 2019-03-09 klockan 20:35. Anledning: La till ICM i rubriken för tydlighet

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det är inte huvudenheten du pratar om utan manöverpanelen (ICM), den som sitter synlig i panelen.

    Ja, du kan starta och åka vart du vill.

    Och nej, den behöver faktiskt inte giftas in. Däremot bör den reservdelsprogrammeras ifall högtalare/förstärkare skiljer sig från den bil där ICM:en kommer från.

    Din gamla ICM utan display heter ICM1 och den nya med textdisplay heter ICM2. Nu har du fått lite mera att söka på. Det finns massor med info om det här på forumet. Speciellt finns det en excellent FAQ-tråd i FAQ-sektionen som beskriver detta. Lycka till!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Tack för hjälpen!
    Senast redigerat av NightMar den 2019-03-09 klockan 18:11.

  20. #20
    FAQ: Förkortningar och Beteckningar

    ICM = Integrated Control Module (den med kontrollerna för radio, CD mm)

Liknande ämnen

  1. Köpa en Tech2
    Av Günter i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 07:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •