Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Orsaker till kolvhaveri i T7-motorer

  1. #1

    Orsaker till kolvhaveri i T7-motorer

    I tråden -Konrad-´s alla projekt. dök uttrycket "Death by Nordic" upp med Konrads egna erfarenheter i ämnet varpå diskussionen gick utanför Konrads projekt som projekttråden skall handla om.
    Därför har några relaterade inledande inlägg kopierats till denna tråd där de som önskar kan fortsätta att på ett moget, sakligt och konstruktivt sätt fortsätta att diskutera orsakerna till varför kolvar i T7 motorer inte håller, original eller ej.
    Att göra inlägg utan att ha torrt på fötterna riskerar till pajkastning och i värsta fall att inlägg/tråd raderas. Har man inget att tillföra kan man läsa utan att posta.
    Sköts det snyggt kommer tråden att innehålla teorier till vad orsakerna kan vara och hur man kanske kan undvika haveri.

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Om det inte har framgått med all tydlighet ännu, så är de lokala köp & Sälj sidorna på FB farliga....


    Spräckt kolv, har denna råkat ut för...


    ...men det är inte så konstigt när man ser vad det står på bakluckan... Death by Nordic. (hittills alla T7 jag stött på med kolvhaveri har haft nordic-program....)

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Ja du vilket engagemang

    Men vart lite orolig de du så om Nordic .. har haft deras program i en 9-3 ss och hört bara gott om dom. Och tanken är att dom ska hjälpa mig med min 9-5 sc .. men trasig motor är man ju inte sugen på

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Orsaker till kolvhaveri i T7-motorer

    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Ja du vilket engagemang

    Men vart lite orolig de du så om Nordic .. har haft deras program i en 9-3 ss och hört bara gott om dom. Och tanken är att dom ska hjälpa mig med min 9-5 sc .. men trasig motor är man ju inte sugen på

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Med risk för att fler upplever att jag kliver nån på tårna: Det är skillnad på Nordic tuning Dalarna, och Norrköping. Norrköping skulle jag aldrig vända mig till, och det är baserat på att jag upplever dom som rent ut otrevliga de gånger jag varit i kontakt med dom.
    Robban i dalarna har jag inget otalt med, han är duktig på det han gör, jag personligen anser att han hade tjänat på att bygga sitt eget varumärke.

    De bilar jag hittills reparerat eller skrotat pga. kolvhaverier har haft Nordic-program. Det är fakta. Och jag anser mig ha så pass stor kunskap vad gäller mappning att jag iaf. kan avgöra felorsaker: att ställa ner spikkänslighet samtidigt som man begär mer luftmassa på sina steg1 än vad övriga konkurenter gör på sina steg3 innebär att bilarna går som svin. men på bekostnad av driftsäkerhet.
    Jag tänker inte ge mig in i debatten om vilken trimfirma som är bättre eller sämre, då det verkar vara minst lika känsligt som att predika om kristendom vs. islam.
    Jag bygger mina påståenden på erfarenhet, både av de bilar & mjukvaror jag dissekerat, och på personlig kontakt med herrarna i Norrköping.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av VitAero Visa inlägg
    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Allt är inte blodigt allvar, men jag står för mitt påstående att alla T7-bilar JAG varit i kontakt med som haft spruckna kolvar har haft programvara från Nordic.
    Vad gäller min nivå, så har du läst alla 37 sidor så har du nog hunnit bilda dig en uppfattning om vilken nivå jag ligger på.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Det är helt okej att tycka olika, jag personligen tycker att kommentaren kändes billig i en för övrigt mycket trevlig och seriös tråd.

    Tråkigt med din uppfattning/erfarenhet om Nordics programvaror, personligen delar jag inte denna men det är inget vi ska diskutera i din tråd.

    Fortsätt med det fina jobb du gör på alla dina Saabar.








    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    ja det ÄR känsligt det där...

    Och eftersom det inte finns någon statistik från 3dje part så blir den subjektiva upplevelsen avgörande. And thus chaos ensues.

    Konrad har ett relativt stort antal bilar att referera till vilket gör att hans bedömning i min mening ligger ganska tungt.

    sen är det som han säger, Nordic norrköping och dalarna är inte samma. lätt att blanda ihop alla som "nordic"

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av VitAero Visa inlägg
    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Hej,

    Det är inte nivå utan verklighet som många har svårt att inse eller vill göra det.

    Jag håller med i det konrad skriver, och jag har inga problem att göra det som många andra inte vågar.

    Jag har försökt och försökt gång på gång att få en annan uppfattning utav Nordic än jag har ,men det har tyvärr inte gått.

    Robert har blivit trevligare nu när han äger eget företag, men alla vet vi att han trots allt varit bannad helt och hållet på stcs och det är inte säkert pga den trevliga sida.

    Ber om ursäkt om mitt inlägg förstörde lite av projekt tråden..

    Kul att följa dina bygge


    Med vänlig hälsning Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Ja du vilket engagemang

    Men vart lite orolig de du så om Nordic .. har haft deras program i en 9-3 ss och hört bara gott om dom. Och tanken är att dom ska hjälpa mig med min 9-5 sc .. men trasig motor är man ju inte sugen på

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Jag håller med Konrad till 100%, Nordic och BSR är de 2 trimföretagen där jag stött på spräckta/smälta kolvar.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av VitAero Visa inlägg
    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Kanske dax att någon säger som de är.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Jag håller med Konrad till 100%, Nordic och BSR är de 2 trimföretagen där jag stött på spräckta/smälta kolvar.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Inte för jag egentligen vill lägga mig in i allt som skrivs här, men lite mycket nu ;D

    Ang spruckna kolvar på T7 så sker det fortfarande "dagligen" vare så bilen är trimmad av BSR, Nordic, Maptun eller helt original, senast 2veckor sedan jag hjälpte en blivande kund med motordelar till en helt original T7 230hp som råkat ut för knäckt kolv.
    Att du känner det är mest BSR och Nordicbilar som råkat ut för kolvhaveri kanske beror på att vi 2 är de enda trimföretagen som optimerat bilar sedan början 90tal och var de första som började trimma dessa bilar och finns således flest bilar ute från dom, men bara en teori givetvis.
    Den första tiden när kolvar började knäckas på T7 bilar så fick vi bägge, BSR och Nordic utstå påståenden om att det var enda anledningen till kolvarna sprack, och fick ta alla garantier på renovera motorer, det blev dock lite annat ljud när Saab råkade ut för bilar som var helt original och rasade.

    Så att säga att det bara är BSR och Nordic som rasar T7 motorer är helt befängt rent ut sagt

    Ang "säga" som det är så finns det mycket information som finns om många firmor som folk håller kär och icke kärt, men en dag kanske allt kommer fram, men
    tills dess tycker jag vi kör på och jobbar med Saabar så länge och mycket som möjligt

    Hoppas inte jag vevar igång nått nu, ville bara flika in med mina 2cents ang T7 i all välmening.

    Lycka till med alla dina projekt och husköp nu Konrad.

    1 användare gillar detta inlägg

    dea

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Många kommer att gå på ditt snack Robert men tyvärr jag kommer aldrig att gå med på.
    Det är löjligt att konstant ta upp orginal bilar som rasar för att försvara sig själva.

    Jag har varit inom Saab trimkretsen väldigt länge 16 år 2 haveri har jag sett på orginal bilar under mina 16 år..

    2 Orginal bilar
    1 Hirsch
    3 Maptun


    Men när det gäller er så har jag tappat räkningen totalt.
    Inte kan ni säga att ni trimmat mer bilar än vad dom har tillverkats ?
    Behöver jag nämna senaste köpet av og93 där det satt box från Norrköping med viggen mjukvara med motorras som följd ?

    Det ni är bäst på är just att skylla ifrån är allt gång på gång.

    Synd att förstöra tråden men man blir jäkligt besviken på att läsa detta konstata bortförklaringar där orginal motorer rasar på löpande band enligt Nordic.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Aero++ den 2018-11-17 klockan 00:27.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Många kommer att gå på ditt snack Robert men tyvärr jag kommer aldrig att gå med på.
    Det är löjligt att konstant ta upp orginal bilar som rasar för att försvara sig själva.

    Jag har varit inom Saab trimkretsen väldigt länge 16 år 2 haveri har jag sett på orginal bilar under mina 16 år..

    2 Orginal bilar
    1 Hirsch
    3 Maptun


    Men när det gäller er så har jag tappat räkningen totalt.
    Inte kan ni säga att ni trimmat mer bilar än vad dom har tillverkats ?
    Behöver jag nämna senaste köpet av og93 där det satt box från Norrköping med viggen mjukvara med motorras som följd ?

    Det ni är bäst på är just att skylla ifrån är allt gång på gång.

    Synd att förstöra tråden men man blir jäkligt besviken på att läsa detta konstata bortförklaringar där orginal motorer rasar på löpande band enligt Nordic.
    Jag själv har jobbat med Saab dagligen i 8 år innan jag gick över och började skruva ett välkänt tyskt bilmärke.

    Jag har genom åren stött på otaliga kolvhaverier original som trimmade.
    Att påstå att Nordic-trimmade bilar skulle vara överrepresenterade vad det gäller haveri kallar jag lögn.

    Men vems erfarenhet tycker du väger tyngst här?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vilka är de vanligaste orsakerna till att en otrimmad T7 rasar? Dålig skötsel med oljebyten, höga varv eller vårdslös körning?

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En verkstad här i stan som skruvat Saab i över tre årtionden har sagt att T7 maskiner med kolvras har varit merparten mjukvaror antingen från Växjö el Norrköping. Jag vet bla om två bilar där de renoverat maskin två ggr pga kolvras för att ägaren fortsatt köra med trimmet med renoverad motor. (Og9-3 o 9-5 kombi) ingen jätte statistiskt underlag men iaf info jag fått från mekanikern direkt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Vilka är de vanligaste orsakerna till att en otrimmad T7 rasar? Dålig skötsel med oljebyten, höga varv eller vårdslös körning?
    Gäller det kolvhaveri så är det väl mest förknippat med att ringarna fastnar på kolven (pga dålig skötsel, brist på olja) skär i cylinderlopp alt brist på bränsle från en taskig spridare trött pump och då går kolven sönder. Men det finns nog fler med fakta som kan fylla på.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Varför verkar 9-5 vara mera drabbad än 9-3?
    Färre trimmade?
    Snällare körda?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I og9-3 fanns bara 2,0 liters motorn (med undantag för Viggen men den tillverkades i väldigt små volymer). Mindre än en vecka efter att jag hämtat min og9-3 så kom reklamen från Nordic i brevlådan. Jag är väldigt glad att jag tänkte rätt den gången. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare, ganska förvånande att det har tagit så lång tid med den här sanningen. Samma förnekande såg vi gällande dåliga kamkedjor men där gick det lite snabbare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Vilka är de vanligaste orsakerna till att en otrimmad T7 rasar? Dålig skötsel med oljebyten, höga varv eller vårdslös körning?
    En kvalificerad gissning är att det är följdfel av något annat motorproblem, de mest uppenbara är bristande leverans av bränsle på en eller fler cylindrar (dvs. huvudsakligen spridare och pump/filter), vilket ger förhöjda temperaturer. Det är naturligt att Aero drabbas mest eftersom felmarginalerna är minst där.

    Därav det direkt olänpliga i att köra vidare med odiagnosticerade motorstörningar på en B2x5.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av VitAero Visa inlägg
    Jag själv har jobbat med Saab dagligen i 8 år innan jag gick över och började skruva ett välkänt tyskt bilmärke.

    Jag har genom åren stött på otaliga kolvhaverier original som trimmade.
    Att påstå att Nordic-trimmade bilar skulle vara överrepresenterade vad det gäller haveri kallar jag lögn.

    Men vems erfarenhet tycker du väger tyngst här?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Hej,

    Även min bror har jobbat på Saab i 14 år men aldrig stött på en enda kolvhaveri på original bil.

    Jag har som dom flesta vet här inne varit med om ganska mycket inom trimkretsen, och har haft väldigt mycket strul med Nordic både på og95 ng93 samt senaste og93.

    Har ca 86 tester på deras bilar som jag testat med Racechrono,g Tech ,Racelogic vad jag kan se på min dator nu.Behöver jag skriva att endast 2 gick som det skall ?

    Ca 356 testade Saabar med allt ifrån med tidagarur ,g Tech, Racelogic och Racechrono.

    Måste jag berätta hur ojämnt deras kunders bilar gick på Björkvik med sämsta möjliga prestanda med lysande motorlampa mm ?

    Alla vet vi att t7 motorer är känsliga men gör man rätt så skall dom hålla..

    Om ni anser att dessa t7 motorer havererar på löpande band varför har Nordic ändå valt att trimma dom ?

    Jag minns som att det vore idag när jag ringde i slutet av 2003 till Rolf och frågade om trim till 9-3 ss.Han spydde så mycket skräp om dessa motor att det var det sjukaste jag varit med om.Att motorerarna är skräp att dom inte klarar av steg 1 mm. Tittar man nu hur det ser ut nu så är det helt annorlunda.

    Man blir så jäkla besviken och förbannad över dessa konstanta smutskastningar över Saabs motorer mm.

    Med vänlig hälsning Kemal

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Gäller det kolvhaveri så är det väl mest förknippat med att ringarna fastnar på kolven (pga dålig skötsel, brist på olja) skär i cylinderlopp alt brist på bränsle från en taskig spridare trött pump och då går kolven sönder. Men det finns nog fler med fakta som kan fylla på.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Precis,mjukvara och hårdvara har inget betydelse,har man koll på det så kan man trimma dessa motorer lite hur som.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Orsaker till utlöst larm / Larmlista läst med Tech2 OG9-5
    Av ztam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 11:21
  2. Spänningsfall - Orsaker?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:49
  3. Samtliga orsaker till högre förbrukning i ett visst exemplar
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 22:38
  4. Kolvhaveri i 9-5 Aero -01
    Av Aeronauten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:43
  5. Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk
    Av StefanM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •