Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Orsaker till kolvhaveri i T7-motorer

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Så vilka aktörer ska man anlita när man vill ha kolvarna hela så länge som möjligt vid optimering eftersom de verkar spela in väldigt mycket också?

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Jag väljer Trollspeed eller Maptun på mina bilar.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hirsch är ett exempel på bra val.
    Hirsch i all ära men vart hittar man den programvaran?

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ingen som tagit upp de obligatoriskt ruttna vakuumslangarna som potentiell kandidat för kolvhaveri???

    Syftar då framför allt på den mellan insug och btr som mer ofta än sällan är kass. Det ger ju alla de fördelar man kan önska om man vill ha spruckna kolvar. Fet blandning på låglast med multiplikativ adaption som korrigerar ner soppa för att gå ännu snålare under höglast utanför lambdareglerat område.

    Med tanke på hur dåliga alla de slangarna brukar vara (trimmat eller ej) skulle jag hålla det för troligt att det har större statistisk trolighet för haveri än vilken tillverkare av trimsteg. Som redan påtalat går det ju åt skogen redan vid original effekt för vissa.

    3 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Men hur man än vrider på det så måste väl en jättestor del bero på underhåll & kunskap?
    Jag har en helt original Saab 9-5 Aero SS 2001, som jag behövde byta motor på vid 20 tusen mil.
    Min projektbil är Saab 9-5 Aero SS 2003, som är från fabrik lämnad för steg 3 till Nordic. (Eller NORDICUHR AB) som det då hette.
    När man köper en bil med 5, 6, fler användare har man ju inte en aning om hur denna sköts? Det kan ju inte enbart bero på trimning då även min original rasade?!

    Och NEJ, det är inte JAG som rasat dom (den ena köptes sådan)
    Och JA, jag är fullt medveten om att jag har någon sjukdom som fortsätter köpa skiten...

    Sen kan jag allt annat än rekommendera Nordic (Rolf), pga att jag aldrig stött på någon som har varit mer ointresserad att hjälpa kunder.
    Jag mailade till honom för jag ville ha lite tips & råd gällande en bil med deras certifikat. Hans första (& enda) svar var att han hade bättre saker för sig

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #65
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Hirsch i all ära men vart hittar man den programvaran?

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/7

    Programmeras hos SAAB verkstad med iPro utrustning.

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Verkar inte gå ett få deras 300hk programvara . Och då måste få fram den hårdvaran som behövs för Hirsch 300hk.
    Hmm

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  7. #67
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Verkar inte gå ett få deras 300hk programvara . Och då måste få fram den hårdvaran som behövs för Hirsch 300hk.
    Hmm

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Hej,

    Även om du skulle få tag någonstans på Hirsch mjukvara och använda den boxen med annat hårdvara än Hirsch så kommer det ändå inte att lira som det skall.

    Jo mer du skulle gasa så skulle den ställa ner sig mer och mer och styrsystemet skulle jobba ihjäl sig för att få det till bra men det går bara inte.Utan då gäller det att ta ut säkring 17 lika ofta som man tankar.

    Sen skulle det förekomma överslängar vid växlingar och bilen ställer ner luftmassa pga knack mm,detta är inte bra alls mot original kolvar då det kan överslänga upp till trevliga 1400 mg/c plus.

    Vet ej varför det är så men det verkar röra sig om ett grym kalibrering med deras hårdvara.

    Jag har haft på min förra Hirsch mjukvara och ferrita helsats mm,det funkade aldrig på samma sätt som det funkar nu

    En Hirsch produkt är inte bara mjukvara utan en kombination utav hårdvaran/mjukvaran chassi mm som kommer till mest rätta på autobahn

    Skall du trimma så glöm Hirsch alternativ utan använd någon i Sverige som kan få till det bra med den hårdvara du skulle använda dig utav.

    Inviduell mappning är absolut det bästa och förmodligen mest skonsamma för motors längd förutsatt att mjukvaran är bra gjord och att gränsen inte passerats.

    Lycka till
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Vad jag har hört så utvecklades B2X5 för att endast tillverkas som lågtryckturbo. Högprestandabilarna skulle ha en V6, som när det väl närmade sig produktionsstart för og9-5 inte visade sig finnas tillgänglig eller bli klar i tid.

    DÅ och inte från början togs beslut om att B2X5 även skulle finnas i så kallat R och kanske L utförande med hög effekt resp högt laddtryck.

    Tanken med de lätta kolvarna med låg friktion var givetvis att spara bränsle.


    Ett vettigare beslut för Saab, enligt mig hade antagligen varit att utveckla ett nytt cylinderhuvud åt "family 3 motorn" med kamfasning, rullfingerföljare etc
    Och satsa 100% på fyrcylindrig turboprestanda och helt och hållet hoppat över allt vad V6 turbo med kass förbrukning heter.
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2018-11-20 klockan 08:48.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #69
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Den äldre motorfamiljen hade ju dock fördelen att den inte behövde klara de emissionskrav som infördes senare.
    Visst finns det anledningar att man gjorde som man gjorde, förutom att klara nyare emissionskrav så ville man förstås ha ner bränsleförbrukningen för att kunan sälja fler bilar i en tid då alla andra tillverkare också frösökte få ner förbrukningen.

    Det ändrar ju dock inte faktum att man försvagade motorn, enligt mej för mycket.

    Man kanske borde ha ändrat mer på 2.3T och Aero, typ andra kolvar (mer lika T5), kanske kraftigare oljepump osv. Köparna av dessa bilar är nog inte lika känsliga för högre förbrukning.

    Samtidigt, min Aero har gått långt, jag har tung gasfot och den håller än, peppar peppar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Den äldre motorfamiljen hade ju dock fördelen att den inte behövde klara de emissionskrav som infördes senare.
    Men vid ett byte till t.ex. de tyngre T5-kolvarna borde den enda saken som påverkar emissioner mätbart vara i den mån det påverkar förbränningsrummets form, dvs. skillnader i hur kolvens topp ser ut, så länge kolvringarna fungerar korrekt så borde de inte påverka emisionerna, eller? (Jag bortser från den marginellt ökade bränsleförbrukningen/minskade effekten.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Även om du skulle få tag någonstans på Hirsch mjukvara och använda den boxen med annat hårdvara än Hirsch så kommer det ändå inte att lira som det skall.

    Jo mer du skulle gasa så skulle den ställa ner sig mer och mer och styrsystemet skulle jobba ihjäl sig för att få det till bra men det går bara inte.Utan då gäller det att ta ut säkring 17 lika ofta som man tankar.

    Sen skulle det förekomma överslängar vid växlingar och bilen ställer ner luftmassa pga knack mm,detta är inte bra alls mot original kolvar då det kan överslänga upp till trevliga 1400 mg/c plus.

    Vet ej varför det är så men det verkar röra sig om ett grym kalibrering med deras hårdvara.

    Jag har haft på min förra Hirsch mjukvara och ferrita helsats mm,det funkade aldrig på samma sätt som det funkar nu

    En Hirsch produkt är inte bara mjukvara utan en kombination utav hårdvaran/mjukvaran chassi mm som kommer till mest rätta på autobahn

    Skall du trimma så glöm Hirsch alternativ utan använd någon i Sverige som kan få till det bra med den hårdvara du skulle använda dig utav.

    Inviduell mappning är absolut det bästa och förmodligen mest skonsamma för motors längd förutsatt att mjukvaran är bra gjord och att gränsen inte passerats.

    Lycka till
    Det är de ja försöker säga skulle gärna ha Hirsch 300hk. Men det verkar inte vara det lättaste att få ihop hårdvaran som behövs ihop med mjukvaran..
    Så då är det maptun som känns närmast till hands efter vad folk här säger

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  12. #72
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av NordicDalarna Visa inlägg
    För att de är bra, billiga och mer hållbara än tex Wössner enligt min och mångas erfarenheter, och är bättre i en gatbil om man tittar på kolvljud som smidda annars kan generera, de drar ej olja eller liknande.
    T5 kolvar klarar 600hp+ utan att bli ansträngda och även körts T5 motorer upp till 800hp.
    Ska man bygga racemaskin och således behöver Smidda inre delar rek jag JE kolvar.
    Aldrig hört kolvslammer alls med Wössner? (ink min egen och vänners) men däremot med JE. Och att de skulle dra olja? Återigen min erfarenhet så drar det inte en droppe. Dock B207-maskiner
    Senast redigerat av lingua den 2018-11-20 klockan 09:43.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  13. #73
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av lingua Visa inlägg
    Aldrig hört kolvslammer alls med Wössner? (ink min egen och vänners) men däremot med JE. Och att de skulle dra olja? Återigen min erfarenhet så drar det inte en droppe. Dock B207-maskiner
    JE har mer slammer absolut, det har jag aldrig sagt något om, menar bara man lika väl kan köra T5 kolvar om man inte ska bygga racemotor, om man nu inte har en 207 som du då.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #74
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av NordicDalarna Visa inlägg
    JE har mer slammer absolut, det har jag aldrig sagt något om, menar bara man lika väl kan köra T5 kolvar om man inte ska bygga racemotor, om man nu inte har en 207 som du då.
    absolut, undrade bara när du närmner att Wössner skulle dra olja.
    Nu är det ju definitivt värt att köra T5 som du säger, Wössners pris har skjutit i höjden
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  15. #75
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Det är de ja försöker säga skulle gärna ha Hirsch 300hk. Men det verkar inte vara det lättaste att få ihop hårdvaran som behövs ihop med mjukvaran..
    Så då är det maptun som känns närmast till hands efter vad folk här säger

    Saab 9-5 OG Biopower -07

    Hej,

    Allt går att ordna ,inget är omöjligt det är bara prisfråga
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Vad jag har hört så utvecklades B2X5 för att endast tillverkas som lågtryckturbo. Högprestandabilarna skulle ha en V6, som när det väl närmade sig produktionsstart för og9-5 inte visade sig finnas tillgänglig eller bli klar i tid.

    DÅ och inte från början togs beslut om att B2X5 även skulle finnas i så kallat R och kanske L utförande med hög effekt resp högt laddtryck.

    Tanken med de lätta kolvarna med låg friktion var givetvis att spara bränsle.


    Ett vettigare beslut för Saab, enligt mig hade antagligen varit att utveckla ett nytt cylinderhuvud åt "family 3 motorn" med kamfasning, rullfingerföljare etc
    Och satsa 100% på fyrcylindrig turboprestanda och helt och hållet hoppat över allt vad V6 turbo med kass förbrukning heter.
    Ja, och till råga på allt kostade den 6'an en hysterisk massa pengar att få klar.
    Det fanns planer att köra den med wastegate, eller dubbelturbo, men Gillbrand hade bestämt sig och så blev det som det blev.

    Kamfasning och direktinsprutningen skulle ju komma på T9, som var halvvägs klart men skrotades.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  17. #77
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men vid ett byte till t.ex. de tyngre T5-kolvarna borde den enda saken som påverkar emissioner mätbart vara i den mån det påverkar förbränningsrummets form, dvs. skillnader i hur kolvens topp ser ut, så länge kolvringarna fungerar korrekt så borde de inte påverka emisionerna, eller? (Jag bortser från den marginellt ökade bränsleförbrukningen/minskade effekten.)
    Som jag skrev tidigare så har de äldre kolvarna ringarna längre ned vilket innebär att volymen i den spalt som bildas mellan cylindervägg och kolv mellan kolvringar och kolvtopp blir större. En del av färskgasen trycks ned i denna spalt och undgår förbränning, och följer sedan med avgaserna ut som oförbrända kolväten. Detta är en viktig källa till utsläpp av oförbrända kolväten hos en bensinmotor. För senare emissionskrav så ändrade man också emissionstesternas utförande så att dessa togs direkt från kallstart och inte som tidigare, först efter en uppvärmningsperiod, och då kan inte katalysatorn hantera dessa utsläpp.

    Citat Ursprungligen postat av lingua Visa inlägg
    Aldrig hört kolvslammer alls med Wössner? (ink min egen och vänners) men däremot med JE. Och att de skulle dra olja? Återigen min erfarenhet så drar det inte en droppe. Dock B207-maskiner
    Har varken kolvslammer eller oljeförbrukning med mina Wössner kolvar i B235, dock så gillade motorn olja med originalkolvarna. Jag gjorde heller ingen honing av cylinderloppen vid bytet som kan förklara skillnaderna. Det var dock en del sot i kolvringsspåren och ringarna i sig hade nog sett bättre dagar.

    De JE kolvar som brukar säljas för Saab är smidda i 2618 legering och att det blir slammer då är inte så konstigt. Skulle inte rekommendera sådana kolvar för varken gatkörning eller banracing med tanke på att den legeringen inte är särskilt tålig mot nötning. I min mening är dessa något som enbart lämpar sig för dragracing vid väldigt höga effekter.

  18. #78
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är en intressant genomgång jag ramlade på av rod ratio (vet inte vad det heter på svenska), nu förstod jag varför det är så stor skillnad på karaktären på B204/B205 och B234/B235-motorerna (och varför B205 svarar bättre på trim), och det kan också vara en bidragande orsak till att B205 klarar sig så mycket bättre m.a.p. oljeförbrukning (och troligen även både direkt, tryck mod cylinderväöggarna, och indirekt, mindre nersmutsning av oljan, risken för kolvhaverier), har inte tänkt på att skillnaden skulle vara så signifikant:

    https://youtu.be/C_YNn3ZkJmU?t=628

    B234: rod ratio = 1,63
    B235: rod ratio = 1,70
    B204: rod ratio = 1,96
    B205: rod ratio = 2,04
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Orsaker till utlöst larm / Larmlista läst med Tech2 OG9-5
    Av ztam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 11:21
  2. Spänningsfall - Orsaker?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 11:49
  3. Samtliga orsaker till högre förbrukning i ett visst exemplar
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 22:38
  4. Kolvhaveri i 9-5 Aero -01
    Av Aeronauten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:43
  5. Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk
    Av StefanM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •