Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Flytta nycklar & lås mellan två OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    12177

    Flytta nycklar & lås mellan två OG9-5

    Hej! Ny här på forumet som användare. Har läst mycket inlägg tidigare men tog nu steget in

    Till mitt problem: Jag har en 9-5 2,3 från 2001 som jag fått billigt och tänkt använda som bruksbil. Den kom med bara en nyckel och tyvärr slarvades nyckeln bort efter ett par månader. Jag har även en 9-5 2,0 från 2003 med rasad motor som mest bara står som prydnad på gården och tanken slog mig: Går det att flytta styrbox och nyckel/tändningslås från denna till den andra bilen? Bilen var olåst när nycklarna försvann så inga problem att komma in i den. Eller har ni något annat tips på hur jag skulle kunna gå vidare på bästa sätt utan att behöva lägga ut allt för många tusenlappar för nya nycklar till bilen?
    Senast redigerat av Kwinnerhed den 2019-02-20 klockan 22:38.

  2. #2
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Hej och välkommen till STCS!

    Det går att byta låscylindern från den trasiga bilen med nycklarna och sätta in i den fungerande. Det du behöver göra är att ha en Tech2 så att du kan programmera om TWICE med reservdelsprogrammering så att TWICE från trasiga bilen kan prata med den fungerande. Allt detta är för att du ens ska kunna starta bilen och Immobilizer inte ska aktiveras.

    //Kerim
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    12177
    Tack för svar! Är det omfattande jobb med Tech2? Finns någon användare i närheten av Vingåker/Katrineholm med egen Tech2 som skulle kunna bistå med programmering? Hade uppskattats enormt!

    Har läst runt lite att även CIM är kopplad till nycklarna och behöver bytas också? Stämmer det eller är det bara TWICE enheten som behöver bytas?
    Senast redigerat av Moderator den 2018-11-18 klockan 19:13.

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Vad jag kan läsa mig till tillhör CIM endast NG9-3 och inte OG9-5, därav är det endast TWICE som behöver bytas och programmeras om (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

    Kolla den här Google Maps-länken och se om du hittar någon i närheten av där du bor som kan hjälpa dig.

    //Kerim
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    12177
    Tack! Det verkar som det är klurigt att byta låscylinder utan nyckel. Är det smidigast att beställa en ny nyckel som fungerar mekaniskt att vrida runt i låset för att kunna byta cylinder eller finns det något smart knep? Någon som lyckats borra upp låscylindern?

  6. #6
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Jag köpte hela växelspakhuset från skroten med tillhörande låscylinder och spak, detta var för att kunna byta till en short-shifter. Det är en relativt enkel process, nu pratar jag dock OG9-3 då jag aldrig gjort det på en OG9-5, men då samma växelspakshus passar till båda typerna 9-3/9-5 så är nog processen relativt lika.

    Här får du en guide för hur du byter till en short-shifter, där får du alltså loss hela växelspakshuset som du behöver för att kunna byta låscylindern. Efter att ha granskat bilderna i guiden är det mer för OG9-3, men om du lyckats lösa hur du får loss inredningen i din 9-5a så har du allt du behöver där

    Är det första gången skulle jag avsätta lite tid en dag och fippla lite.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    12177
    Snyggt! Det där ser ju görbart ut! Stort tack för hjälpen Kerim!
    Saab 9³ Aero XWD 2.8 2008
    Saab 900i 8v 1989
    Saab 900s 16v 1993

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är mycket mindre jobb att beställa en nyckel till bilen, och därefter byta twice och fjärrar/transpondrarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Det var det lilla Kwinnerhed. Gillar du att mecka så är det en relativt enkel och faktiskt kul grej att lösa själv (kanske bara jag som tycker så iofs haha) men det går absolut att göra som Hyvens säger oxå om man anser det vara vägen att gå eller inte vill/orkar/kan mecka. Finns ju flera vägar som sagt

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Flytta lås mellan 2 st 9-5or - Vad behövs?
    Av KarlZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-02, 17:27
  2. Flytta stålfälgar mellan 9-5:or?
    Av alwayssaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 22:16
  3. [LÖST] Flytta inredning mellan kombi & sedan OG9-5
    Av Krau i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 18:01
  4. Flytta APC mellan 900 och 9000
    Av jocke33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •