Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Regenerering av DPF NG9-3 TTiD

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Regenerering av DPF NG9-3 TTiD

    Jag har försökt titta lite på hur bränsleförbrukningen påverkas av regenereringen på en 9-3 automat TTid 2008.

    Jag hade kört 49 mil och hade precis över halv tank kvar imorse. Skulle komma 570km på kvarvarande i tanken.
    Sedan drog regenereringen igång av DPF.

    ESid sa en förbrukning på runt 1L milen. DTE sjönk från 570km till 313km som sämst.
    När regenereringen var avslutad och DTE stigit så stannade den på 430km innan det vände neråt igång.


    Någon annan som kontrollerat hur förbrukningen ser ut på era TTid vid regenerering?
    Vore kul att jämföra med en manuell.

    Kör man mycket som jag gör, ca 200-300 mil per månad. Så tappar man ju ganska många mil bara på regenereringen.

    Därför väcks ju frågan ganska snabbt när man inser hur mycket mer mil man kan få ut.
    DPF delete.

    Men går det besikta bilen med annan programvara och tömt DPF? Någon som vet eller provat?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om det inte ändrats väldigt nyss så görs väl bara en digital avgaskontroll genom att läsa ut felkoder på dieselbilar från typ... 2005?

    DPF delete lär i ett sånt fall inte vara några problem sålänge det sitter en tom burk där som ser ut som ett intakt DPF

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Från typ 20 Maj i år avgastestas alla bilar. Röktätheten kontrolleras på alla diesel oavsett årsmodell sa den besiktningsmannen jag pratade med.

  4. #4
    Hur mycket diesel (i liter) uppskattar du eller vet du genom "pumpmätning" att din TTiD automat förbrukade för regenereringen?

    Hur ofta inträffar regenereringen i din bil?

    Inget av det du nämner är tillåtet (någon får betala, miljön eller bilägaren). Som tröst bör även nya bensinbilar ha liknande system som bränner bort soten.

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Har ingen aning. Jag tankar fullt och sen kör jag tills tankmätaren tänds och så tankar jag igen.
    Får ut ca 85 mil per tank nästan varje gång. Svårt att säga hur mycket som försvinner när det regenereras. Står inget i WIS heller.
    Men det är väl inga siffror att stoltsera med.

    Regenerering sker 1 gång per tank. Mellan 500-700km.

    Så är det. Det är inte tillåtet att köra för fort heller.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-20 klockan 10:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Har inte haft min TTiD länge men kört 4-5 tankar. Blir ganska många korta sträckor 2 mil till jobbet. De 3 första tankarna kom jag bara runt 36mil innan regenering gjordes. Men nu sista tanken har jag kört över 70 mil utan regenering, filtret är nu över 80% fullt så den kommer bränna rent påväg till jobbet i natt. Denna tank har jag kört 2 resor på 30mil så det gör uppenbarligen väldigt stor skillnad beroende på körsätt.
    Hade tankarna att mitt filter gjort sitt när jag bara kom 36mil innan filtret var fullt men inte nu längre.
    Funderar på ett steg 2 med dpf delete. Går att besikta med om du har filterhuset kvar men det gäller att ha inte flyt i besiktningen. Har sett flera som klarat sig igenom. Man lär ha en rejält urgasad och varm bil.
    Har också sökt infon om hur mycket bränsle som går åt vid regenering men tyvärr inte funnit någon. Följer ämnet med spänning.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-20 klockan 10:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 B204R

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag kör aldrig korta sträckor. Bilen rullar 10 mil per dag, varvat av 80 väg och E4. Men en bil som går mycket stadskörning känns inte vinningen på att ta bort DPF alls lika stor mot en bil som rullar mycket landsväg.
    Programvara är inget svårt att ordna. Det gäller bara hittat ett uttjänt eller begagnat DPF. Är det samma på 9-3 Tid?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-20 klockan 10:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Kan inte tycka det ngt att bekymra sig för den ganska låga extra förbrukningen vid regenering. Ni som bekymrar er över detta, låter ni bli att köra värmaren med?
    Ju längre körsträcka desto längre mellan regenering.Vad som sedan är långt resp kort har vi alla olika åsikter om. Vi har 3 SAAB dieslar i familjen, -08 9-3 TTID på 25500 mil, -10 9-3 TTID på 25000 mil samt en -09 9-5 TID med Hirsch på 29000 mil.
    Alla ligger runt 0.65 enligt SID. Dessa rullar allt från 6 mil/ dagen till 25 mil om dagen som -08 :an gör. Däremot kan jag hålla med om att DPF kan ge lite andra bekymmer, CE lampor mm.
    Men håller man EGR ren ( plockas av och rengörs ca var 3000 mil) ser till att alla vaccumslangar och givare är ok, då har man minimerat problemet.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Jag skulle aldrig få för mig att ta bort partikelfiltret enbart för att spara in lite bränsle. För min del kostar det att få funktionen bortprogramerad också. Dieselvärmare kör jag en kort stund ofta, den drar väldigt lite ca 6dl/timmen och en varm motor drar mindre så det går på ett ut.
    Skulle jag ta bort filtret så handlar det för min del om att öka prestanda i första hand och sen är det en bonus att den drar mindre samt mindre som kan strula.


    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 B204R

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    De partiklar som partikelfiltren tar bort är hälsomässigt ganska otäcka, långt värre än de kväveoxider det tjattras om så ofta, och partikelfilter är den enda riktigt effektiva metoden att få bort dem. De som håller på och plockar bort partikelfiltren på sina bilar är inget annat än Miljöpartiets nyttiga idioter!

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Kan inte tycka det ngt att bekymra sig för den ganska låga extra förbrukningen vid regenering. Ni som bekymrar er över detta, låter ni bli att köra värmaren med?
    Ju längre körsträcka desto längre mellan regenering.Vad som sedan är långt resp kort har vi alla olika åsikter om. Vi har 3 SAAB dieslar i familjen, -08 9-3 TTID på 25500 mil, -10 9-3 TTID på 25000 mil samt en -09 9-5 TID med Hirsch på 29000 mil.
    Alla ligger runt 0.65 enligt SID. Dessa rullar allt från 6 mil/ dagen till 25 mil om dagen som -08 :an gör. Däremot kan jag hålla med om att DPF kan ge lite andra bekymmer, CE lampor mm.
    Men håller man EGR ren ( plockas av och rengörs ca var 3000 mil) ser till att alla vaccumslangar och givare är ok, då har man minimerat problemet.
    Om man går på DTE som referens så minskade det 140km. Dvs. 14 mil.
    Jag gör ungefär av med 3 tankar diesel per månad. Det är alltså 42 mil extra per månad vid en regenerering per tank diesel.
    På 1 år är det pendlingsmässigt 462 mil extra körning.

    0,65 i förbrukning räknar vi på i snitt.
    462 x 0,65=300,3L.

    Dieselpris 16.01kr.

    300,3L x 16.01=4807kr.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Från typ 20 Maj i år avgastestas alla bilar. Röktätheten kontrolleras på alla diesel oavsett årsmodell sa den besiktningsmannen jag pratade med.
    Har hört nått liknande, då var det så det var alltså med andra ord.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    De partiklar som partikelfiltren tar bort är hälsomässigt ganska otäcka, långt värre än de kväveoxider det tjattras om så ofta, och partikelfilter är den enda riktigt effektiva metoden att få bort dem. De som håller på och plockar bort partikelfiltren på sina bilar är inget annat än Miljöpartiets nyttiga idioter!
    Det kunde ju varit ännu värre, t ex att man valt att åka runt i en 70-80-90-tals diesel utan DPF, 9-3 TiD finns ju t om utan DPF lite beroende på årsmodell och marknad.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2018-11-16 klockan 01:04.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag fortsätter min forskning lite. Om nån vill sticka in med information här som besiktat sin diesel med kallmotor när det är kallt ute vore trevligt.

    Katalysatorn reducerar alltså utsläppen av HC samt CO. Besiktningen mäter inte HC eller CO på diesel. De gör enbart en opacitetsmätning.

    https://www.bilprovningen.se/kundser...itetsprov.html

    Alltså bör man kunna plocka bort katalysatorn utan problem.

    https://www.ebay.com/itm/EXHAUST-DE-...2559%7Ciid%3A1


    Men sen ska ju även dieselpartikelfiltret bort. Det har skrivits om detta på facebook om personer som fått igenom sina dieslar utan DPF. Frågan är bara hur mycket katalysatorn påverkar det.
    För utan katalysator och DPF blir det mer eller mindre rakt rör ut. Och frågan är då om man kommer igenom besiktningen alls.
    Men det verkar finnas en kryphål.

    Såhär står det på Transportstyrelsen:



    Länk: https://www.transportstyrelsen.se/TS...202017_54k.pdf
    Sida 105 eller 109 beroende på om man kontrollerar i dokumentet eller PDFen.


    En opacitetsmätning skall alltså utgå och ersättas med en okulärkontroll om motorn inte nått arbetstempen.
    Så om man åker och besiktar en kall vinterdag. Och kör så kort som möjligt till bilprovningen så ska man slippa undan en opacitetskontroll?
    Alternativt också koppla ur dieselvärmaren.

    En artikel från vibilägare som säger att vid -15 och under så görs ingen avgaskontroll på diesel.

    http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...orn-rusas-1418


    Någon som vet om detta stämmer?

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Här är bilder på en trevlig och fin designad original downpipe till 9-3 TTid.
    Det är så man spyr när man ser bilderna.










  15. #15
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Fy FAN vad platt, va i helvete?!
    Hejdå hästar....
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  16. #16

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Fy FAN vad platt, va i helvete?!
    Hejdå hästar....
    Det är nog rätt mycket area, och på en EGR-motor så är inte mottrycket efter turbo så farligt, då man ändå jobbar med att bygga mottryck för att kunna driva EGR. En diesel ger ungefär samma effetk oavsett lambda så länge inte det inte brinner upp, lite respons kan man eventuellt tappa.

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    DPF delete på bilen nu. Samt ny programvara.
    Första tanken kom jag 10 mil längre än med DPF.
    Detta innefattade även en del "idiot" körning för att prova hur bra bilen gick.
    Bör kunna klämma ut mer om jag kör lugnt framöver.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Kul att se hur snålt den kommer gå framöver!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Hur mycket hjälper en regenerering vid igensatt partikelfilt
    Av LupusTID i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 09:00
  2. Villkor för start av regenerering
    Av Lorenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 22:15
  3. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  4. NG9-3 1,9TTiD
    Av flash-71 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •