Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dagen är kommen

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Dagen är kommen

    För lite över 15 år sen startade jag och en amerikan forumet saablink.net. Det rullade på en server som stod i min garderob i Malmö, i en tid då forum var på modet. Strax innan hade jag fått förtroendet att vara moderator på Sveriges största mac-forum, 99mac och hade lärt mig en del om tekniken bakom samt hur man driver community då jag lärde känna 99macs grundare.
    Med tiden togs SaabLink mer och mer över av amerikanen jag jobbade med och 99mac såldes till slut till SweClockers, men jag hade ändå tröttnat på gnälliga användare och forumbråk och lämnat moderatorskaran.


    STCS forum kom jag in på även det under 2003 (uppenbarligen det stora forum-året!) och här var det skön stämning och jag lärde mig massor av att läsa och delta. Det skrevs mängder av inlägg varje dag, OffTopic-delen hade massor att erbjuda och man behövde verkligen inte vara orolig att man skulle ha tråkigt om man klickade in där. Högt och lågt, allt snackades det om. Jag har många gånger sörjt att trådarna raderades efter några veckor, hade de varit kvar idag hade man kunnat läsa de trådarna igen ända tills man blir pensionär.


    När Pelle (MrTurbo) jagade nya moderatorer under 2010 och frågade om jag kunde tänka mig ställa upp så var jag inte sen att svara ja, klart man ville hjälpa till, och erfarenhet hade jag ju sen tidigare.
    Vad jag inte visste var att jag kom in i ett läge där det var allt annat än frid och fröjd mellan dåvarande forumadmin och klubbordförande.


    Så här i efterhand kan jag ju erkänna att jag borde ha suttit ner och hållt käften stängd, men jag var entusiastisk och blåögd och ställde inga ingående frågor eller läste in mig på konflikten. Istället erbjöd jag mig ta hand om ruljansen under vintern 2010 (fattar ännu inte att ingen stoppade mig, eller de kanske försökte, men jag ville väl inte lyssna…) som ingen hade sagt sig villig att göra.


    Jag tog tag i underhållet som legat nere under konflikten och planerade för nya grejer. Samtidigt lämnade en hel del forumrävar skeppet då de sympatiserade med root, något som jag är väldigt ledsen för. Vi tappade en hel del bra folk i den där schismen, och om det var mitt fel så ber jag så mycket om ursäkt, det var aldrig min mening att trampa folk på tårna. Jag borde ju ha anat oråd när ingen av de kunniga på forumet ville ta tag i det, och jag borde ha lyssnat på fler än styrelsen, men gjort är gjort och går inte att ändra.


    Förlusten av många kunniga forumrävar råkade tyvärr sammanfalla med att Facebook verkligen tog fart. Sociala medier fick en annan innebörd och forum var inte längre den självklara mötesplatsen på internet. Istället för som jag trodde, att vi skulle vara ett team som tog forumet vidare, så blev det väldigt ensamt i styrhytten.


    Efter ett tag kom Travis med och hjälpte till, eller, han skötte väldigt mycket av forumet och vi kom ytterligare en bit på vägen. Travis fick dock för mycket på sin tallrik och valde att lämna skutan. Som tur var så valde Herman att engagera sig och har sen hans utnämning till Forumambassadör tagit över väldigt mycket av den dagliga driften av forumet. Utan Herman hade det säkerligen stagnerat till den gräns att vi knappt haft något forum längre, all heder åt honom!


    Redan förra året valde jag att kliva av styrelsen, inte för att det förelåg någon konflikt, utan för att jag kände att jag inte bidrog i den utsträckning som klubben behöver och som jag själv skulle vilja, det finns helt enkelt för mycket annat att pyssla med.
    Redan då påpekade jag att det nog var dags för ny IT-grupp med nya, hungriga medlemmar men rekryteringen har gått minst sagt segt.


    Så, i och med årets årsmöte så har jag meddelat att jag kliver av alla IT-uppdrag för klubben och återgår till att vara en helt vanlig medlem. Jag kvarstår som ”tillfällig” tills en ersättare kan hittas och som jag kan lämna över till.


    För den som funderar på att axla manteln så kommer klubben gå ut med mer formell information, men jag kan lista vad jag misstänker kommer krävas:
    * ”Känd” av klubben antingen personligen eller genom forumet, samt klubbmedlem, helst med flera års medlemskap i bagaget
    * God kännedom om LAMP. Forumet och hemsidan rullar på Linux och man bör känna sig mycket bekväm med att navigera, installera, felsöka osv


    Anledningen till punkt ett är ju att tidigare admins suttit under lång tid och kontinuitet är viktigt för klubben. Är man intresserad bör man vara beredd att ge uppdraget åtminstone 5 år. Att ofta byta admin är ingen bra grej. Självklart är det inte så att man blir livegen, men inställningen skall vara långsiktig, inte en tillfällig ingivelse. Att man kommer prioritera ”kända” personer beror helt enkelt på att man anförtror personen tillgång till vitala delar av klubbens IT-infrastruktur, det vill man inte göra till någon som man inte vet är pålitlig och stabil.
    Jobbet är mestadels lågintensivt. Träffar något fläkten så får man ju vara beredd att kavla upp ärmarna på obekväma tider. Tyvärr är underhållet något eftersatt tekniskt, varför det finns en del uppdämt behov av arbete att ta tag i genast för den som tar över.


    Så, med det så tackar jag för min tid som ”högsta hönset” inom STCS IT. Det har varit en ära att tjäna denna fantastiska community och jag hade önskat att man hade kunnat lämna lite mer på topp, men som man säger: ”viljan är stark men köttet svagt”.


  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Tusen tack Patrik, och alla andra inom IT-gruppen, som många gånger i det tysta håller igång forumet och Facebook-grupperna.

    Ni gör och har verkligen gjort ett ovärderligt arbete.

    Jättetråkigt att tappa dig Patrik.
    Full respekt åt att livet får andra prioriteringar, och att förändringar lite då och då behöver göras för att få in lite ny energi.

    Synd att du inte kan närvara på årsmötet nu på söndag.
    Då hade årsmötet kunnat få tacka av dig personligen.

    Vi alla tackar för denna tid Patrik och hoppas att när tiden och energin finns på nytt, att vi kan få välkomna dig och dina idéer tillbaka.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Respect!
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Tack Patrik!
    Lite sugen blir man, driftar/har driftat en del genom åren, men är nog hyfsat grön på detta.

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Gott jobb nedlagt under din tid. Förståeligt att det tar slut.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Det är alltid så tråkigt att läsa detta.

    Önskar dig det bästa..
    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Många är timmarna och trådarna under åren där du löst buggar och problem på forumet åt oss. Det har varit stora uppdateringar, småfix efter krascher, indexeringar för sökningarna ska fungera bättre, fixande av gamla döda länkar eller fått till några efterlängtade funktioner. När man läser igenom gamla trådar under Forum/Hemsiderelaterat så får man ett litet hum om alla timmar som lagts ner på att få forum och liknande att fungera. Som enkel forumsmedlem är jag otroligt tacksam över allt jobb du och andra gjort för att få forumet fungera så bra som det gör. Stort tack!







    Känner att smilisarna inte riktigt räcker till. Eftersom du uppskattade Off Topic-delen och sörjer raderade trådar kommer här en sedan för länge sedan försvunnen bild. (Bilden försvann kanske när geting blev forumbilder eller liknande?) Bilden postades i alla fall ursprungligen i en tråd 120529, där du på ett lika snabbt och smidigt sätt som alltid just tagit tag i ett forumsbekymmer och löst det. Den gången var det M.Broberg som ville att bildstorlekbegränsningen skulle ändras. Detta blev då mitt test och tack för att efter din ändring se om forumet klarade 800px höga bilder. Bildstorleken fungerade då, och fungerar fortfarande. Du var en hjälte då och är fortfarande idag en hjälte.


    11 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Tråkigt att höra men förstår dig. Känner själv att man ibland (eller ofta) har för mycket åtaganden och att man ibland inte räcker till överallt till det man vill göra. Som gammal forum-räv som upptäcker att åren bara rusar förbi (det bör väl vara runt en 15-20 år sen jag hittade till klubben/forumet nu och moderator för forumet under många av dessa men också nu senare på Facebook) och kan titta tillbaka i backspegeln och med viss inblick i de oroligheter som du nämner som var så kan man väl bara konstatera att du gjort det väldigt bra både vid övertagandet och även senare. Under övergången till nytt forum / ny moderator så känns det som att det inte var möjligt att INTE trampa någon på tårna, oavsett åt vilket håll du vände och vred dig. Men utifrån det jag sett/hört tycker jag ändå att du verkar ha medlat dig igenom krisen på ett fantastiskt sätt och ändå lämnar klubbens IT-plattform i bättre skick än den var vid övertagandet.

    Så en stor eloge till dig (och root för den delen) för era respektive engagemang och insatser under åren.

    Jag tycker forumet ändå har sin plats på något sätt. Facebook är väl bra i all ära, men det är trots allt hopplöst att hitta något där och svaren man får på frågor varierar stort där beroende på vem som orkar läsa just för stunden. Det är en jämnare (högre) nivå på kunskapen på forumet fortfarande tycker jag. Facebook = dagligt lättsamt prat, forum = få hjälp (vettig hjälp) med problem. Så känner jag i alla fall. Det kommer antagligen någon annan plattform framöver (Om det händer före eller efter att det bara är ett fåtal entusiast-Saabar kvar på vägarna får väl framtiden utvisa) som kanske gör både Facebook, hemsida och forum överflödigt, men till dess ser jag forumet, Facebook och hemsida som komplement till varandra, inte konkurrenter.

    Vi tar väl en fika i vanlig ordning nästa gång vi ses så kan vi tjata vidare.

    Tack som fan för allt! Over and out...

    2 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Bra kämpat, tack för ditt engagemang Patrik!


    Innebär detta domedagen för forumet?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Bra kämpat, tack för ditt engagemang Patrik!


    Innebär detta domedagen för forumet?

    Mvh
    Hej!

    Styrelsen kommer under kommande planeringshelg bland annat diskutera hur vi kan ta vara på forumet på bästa sätt.

    Motion inkom till årsmötet om att verka för att ta till vara och göra lättåtkomligt den information som bland annat finns inom forumet.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Bara ingen ledläggning av forum, jag är lite långsam men avvaktar årsmöte och beslut om forum.
    Jag stöttar då framtid genom att bli medlem, FB är inget alternativ, här finns det mycket bra och sökbar information, jag har insett att mina frågeställningar har redan besvats och söker istället för att posta.
    Tack!

    Mvh
    Anders

    6 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Är alltid lika imponerad av dem som frivilligt ger av sin tid till glädje för andra, det är stort! Det finns all anledning att vara tacksam över sådan generositet, så tack för dina insatser

    Mvh
    Senast redigerat av Amatör den 2018-12-05 klockan 20:23.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. Dagen då allt gick snett
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 15:51
  2. [LÖST] Stendog på väg här om dagen ng900 T
    Av adnoctum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •