Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Backljus och SPA ur funktion OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Backljus och SPA ur funktion OG9-5

    Hej,

    jag har en SAAB 9-5 -05 där varken backljus eller parkeringshjälpen fungerar. När jag lägger i R förblir backljusen släckta och på SID visas inget meddelande om Park. Hjälp. Jag funderar på om det kan vara backljuskontakten som lagt av. Eller kan det vara problem med något kablage? Vad tror ni?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Felkoder?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Inga som kan ses med min felkodsläsare. Tech 2 har jag ingen.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Én mulig feilkilde er ryggelyskontakten (backljuskontakten) slik du er inne på. Styreenheten for parkeringshjelpen (SPA) får også melding fra denne kontakten, over Bus via DICE. Kontrollér at sikring #2 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet er hel, og at det er spenning i begge punktene på den når tenningsnøkkelen er i "ON":

    Det er ingen P-kode som kan settes for dette, og som du kunne ha lest ut med en "vanlig" feilkodeleser.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ett annat vanligt fel är växelväljaren. Om du tittar i instrumentpanelen, visas alla olika växlar korrekt där?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Park.hjälp visas först när den larmar, har du provat att vifta med handen vid sensorerna.
    Och kontrollerat glödlampan alt. spänningen fram till lampan. Säkringar ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag glömde skriva att jag har manuell växellåda.
    Säkringen är hel. Park. hjälp visas inte om någon rör sig bakom bilen. Eftersom både backljus och parkeringshjälp inte fungerar känns det som backljuskontakten. Men skulle det kunna vara någon kabel någonstans?

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Selvsagt er kabelbrudd én mulighet, men jeg vil tro at det er større sannsynlighet for at det er bryteren på girkassa som er problemet. Denne kan kontrolleres, OM du kommer til kontakten på bryteren (to-pins, oppe på kassa). Der skal det være "kortslutning" når "backväxel" er valgt.

    I tilfelle bilen har automatisk avblendbare speil er det kanskje også mulig å kontrollere ryggelyskontakten ved spenningsmåling i en kontakt oppe i fremre taklyskonsoll.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag tog en sväng med bilen idag och plötsligt, till min förvåning, fungerade både park. hjälp och backljus, men när jag kom hem var det borta igen. Men alldeles nyss när jag flyttade bilen hoppade det igång igen. Glapp någonstans kanske?

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    "Backljuskontakten" .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Vänster backljus ur funktion NG9-3 SC
    Av manganish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-01-17, 14:21
  2. Backljus ur funktion 9-5 2007
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •