Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bygga om från höger- till vänsterstyrd NG9-3 Cab

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Bygga om från höger- till vänsterstyrd NG9-3 Cab

    Hej

    Mitt första inlägg med nytt konto, har ett annat gammalt konto som jag glömt lösenord och e-postadress till...
    Körde Saab för 10-12 år sedan men gick över till VW och nu senast Skoda Kodiaq.

    Men nu till min fundering som rubriken antyder. Det finns en del högerstyrda 9-3 ng cabbar till salu för ganska lite pengar. Är det mycket jobb att bygga om från höger- till vänsterstyrt? Är det ens möjligt? Någon som gjorde detta och vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Mvh
    Robban

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kräver byte av torpedplåt, så det är ett omfattande jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kräver byte av torpedplåt, så det är ett omfattande jobb.
    Aj då, det var ju surt. Bara att lägga ner den tanken.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, eller skiter man i det och kör på "fel sida". Så jobbigt är det inte om man väljer en automatare. Det kan ju vara värt 40-50000 att sitta på fel sida.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kompisen byggde om men har mkt kunnig saabkille

  6. #6
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ja antingen bygger man om, det är genomförbart, men inte gjort i en handvändning. Och det kräver i princip en donatorbil.
    Eller så kör man som det är jag hade en högerstyrd og9-3 cab, enda som var drygt med den var när man skulle blippa passerkortet in till jobbet. Men det går det också
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Ja, det är MYCKET jobb, det är bara värt det i specialfall. Torpedplåten är ju förstås det jobbigaste att fixa, men det är oftast mycket annat som skiljer som man inte tänker på direkt, bromsprylar exempelvis, och så måste bromsrören dras om.. koppling, styrväxel, ofta rör och slangar dit, och det är vanligen olika kabelhärvor i bilarna, och självklart hela instrumentpanelen, stolar helst.. listan blir ofta väldigt lång, och det är det som gör att det i princip krävs en donatorbil.

    ..Men det SUGER verkligen att sitta på fel sida, folk som säger att man vänjer sej på några dagar gör det vanligen bara för att dom desperat försäker sälja sin felstyrda bil och köpa en rättstyrd..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det var enklare förr med 900 og

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, eller skiter man i det och kör på "fel sida". Så jobbigt är det inte om man väljer en automatare. Det kan ju vara värt 40-50000 att sitta på fel sida.
    Manuell är inte överdrivet svårt heller, det svåraste är att köra rondell om man behöver sköta blinkers och växelspak samtidigt då bägge manövreras med vänster hand

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Men det SUGER verkligen att sitta på fel sida, folk som säger att man vänjer sej på några dagar gör det vanligen bara för att dom desperat försäker sälja sin felstyrda bil och köpa en rättstyrd..
    Alla har vi olika talanger verkar det som.
    Bästa med att köra på höger sida
    1: Priset!
    2: Du måste (för att slippa gå ur bilen) ta med någon när du skall köra i driven, den personen får då även betala för er bägge givetvis!

    Sämsta är
    1: När man kör in i parkeringsgarage och skall kvittera ut en biljett från förarplats.

    I övrigt har jag inte haft några bekymmer, döda vinkeln på höger sida existerar inte längre, vänster sida täcker speglarna upp bra om inte cabben är nere förstås.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag har kört en hel del högerstyrt i mina dagar, och det finns många saker som gör att det är jobbigt.

    - Det är hopplöst att köra om större bilar om då man inte ser nånting förräns hela bilen är ute i fel körbana
    - Hopplöst att växla med fel hand
    - Känns otroligt fånigt att backa igenom drivethru
    - Jobbigt jobbigt att komma igenom parkeringsgarage, grindar osv som är gjorda för att man ska öppna rutan på väster sida.

    Att dom är billigare är ju sant, men dom har även ett lägre värde vid försäljning.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2018-11-15 klockan 20:11.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Har du bott i England?

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har kört en hel del vänsterstyrt i mina dagar, och det finns många saker som gör att det är jobbigt.

    - Det är hopplöst att köra om större bilar om då man inte ser nånting förräns hela bilen är ute i fel körbana
    - Hopplöst att växla med fel hand
    - Känns otroligt fånigt att backa igenom drivethru
    - Jobbigt jobbigt att komma igenom parkeringsgarage, grindar osv som är gjorda för att man ska öppna rutan på väster sida.

    Att dom är billigare är ju sant, men dom har även ett lägre värde vid försäljning.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Bah, HÖGRSTYRT förstås, eller felstyrt då.. ändrar

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    29
    Nu lånar jag tråden lite för jag är själv i samma tankar.

    Vad skulle det kosta ungefär att låta en firma göra en sådan ombyggnad? Hur står sig bilen prismässigt vid en senare försäljning?

    För jag har sett på en bil.....lämplig kandidat med tanke på ålder skick och antalet mil.....men man vill ju inte betala allt för mycket.

    I mitt fall så (gissar bara) tror jag att utbudet på verkstäder på Gotland är väldigt få.

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Är det en ng9-3 cab du tittar på så som trådens rubrik säger?

    En del trådar gäller helt plötsligt en helt annan bil när dom återupptas efter flera år...

    Og900 och ng9-3 ska väl vara hyffsat enkla att bygga om efter vad jag har förstått här på forumet. Dock inget jag gjort själv. Firmor som kan göra det har jag ingen koll alls på.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Billigt lär det inte bli. Visst, lämplig ”donator” kan väl införskaffas någorlunda billigt numer, men det är mycket jobb med elen så det kommer nog kosta mer än det smakar.
    Du kan kolla Mannes i Sölvesborg. De skulle säkert ta på sig jobbet, men frågan är om du kommer tycka att det är värt det.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    29
    Tanken vore en 9-3 can efter 2008.....med facelift.

    Tråkigt att det ska bli så dyrt i så fall. För högerstyrda cab med få mil kan man ju få hyfsat billigt. Men kunskapen att bygga om den är tyvärr något jag själv saknar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har sett flera inlägg om en sådan ombyggnad, men har råkat tappa bort ett inlägg som pratade om en verkstad i Uppsala.

    Men jag ska kolla med Mannes i Sölvesborg

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jobbet i sig är ju inget värre än att laga en bil rent generellt men det tar väldigt många timmar och det kräver ju en donatorbil så "enkelt" är det ju inte. Dessutom lär ju donatorbilen även den vara en cab antar jag för elsystem och dylikt lär ju garanterat skilja sig åt. Så rent ekonomiskt så ska det ju till en väldigt speciell bil om man ska göra det. Eller för att man vill ha en bil man renoverar åt sig själv och helt bortser från säljvärde.

  18. #18
    Finns en bil, YS3FH71U686003600, som är konverterad från RHD till LHD och nu registrerad här: FWZ06E.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag är nyfiken på hur/om man löst airbagsystemet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vet man till 100% att det har skett en konvertering då? Annars är det ju lätt hänt inom bilvärlden att fordon bara byter chassinummer ..........Man kommer"över" en bil man vill ha som inte går att regga här och så fixar man en identitet som matchar.....

Liknande ämnen

  1. Någon som har byggt om nya 9-3 från höger till vänsterstyrd?
    Av turbo4ever i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 11:14
  2. Bygga om från B2x5 till B2x4
    Av b0rjara i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 05:50
  3. Högerstyrd till vänsterstyrd??
    Av ducati1000ss i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 17:35
  4. Bygga om höger- till vänsterstyrd? OG9-5
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 14:48
  5. Bygga om högerstyrd 9-3OG till vänsterstyrd
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 03:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •