Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorryckningar på NG9-3X BioPower A20NFT

  1. #1
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491

    Motorryckningar på NG9-3X BioPower A20NFT

    Har skrivit tidigare i 9-3X-tråden om problem jag upplevt sen jag köpte bilen med ryckig gas, det är just vid övergången mellan motorbroms till gas som det uppstår. Känns som att det tar några tiondelars sekund innan motorn svarar, känns ett tydligt ryck när jag får gasrespons och hörs nästan ett litet klonk (ungefär som att den hittar växeln). Det har gjort att jag utvecklat en småkonstig körstil där jag smyger på gas väldigt försiktigt tills jag känner att jag har gasrespons innan jag trycker på mer gas, för att helt enkelt undvika ett kännbart ryck. Kör jag på grusväg, tvåans växel och 20-25 km/h, kan jag rätt lätt provocera det genom att släppa och trycka ner gasen upprepade gånger. Det känns inte som att det har något samband med om motorn är kall eller varm, samma beteende håller i sig även på långresor.

    Vid några enstaka tillfällen (färre än fem gånger på de ~20 månader jag ägt bilen) så har jag hamnat i pulserande ryckningar som pågår i 5-10 sekunder. Oftast har jag släppt gasen instinktivt när det uppstått, men samtliga tillfällen har varit under färd i 50-110 km/h, förmodligen när jag hamnar i ett visst läge på gasen där jag trycker väldigt lätt.

    Har via eSID läst ut felkoder och hittade just P013a. En googling säger "O2-sensor, långsam respons - fet till mager (bank 1, sensor 2)", så det har väl med lambdasonden att göra då? Är ingen mekfantom direkt, men som jag förstår när jag skummar runt på forum så behöver det inte betyda att en av sonderna gett upp, utan att det kan bero på många andra saker.

    Är det någon som har en idé? Hänger felkoden ens ihop med beteendet jag beskriver? Har inte riktigt utrymme för hemmek, men är det något jag borde undersöka själv för att börja utesluta felkällor?

    Lite allmän info: 9-3X Griffin BioPower, A20NFT, 6MT, YS3FD5NE5C1300401, 12500 mil
    Senast redigerat av Sonnergard den 2019-02-24 klockan 14:57. Anledning: Byte av rubrik från specifik felkod till mer generell felbeskrivning
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bakre sonden behöver bytas. Fast detta lär nog inte påverka ditt andra problem.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    För flera år sedan fick jag en felkod (på min 9-3 Griffin, 220 hk biopower) som min egen felkodsläsare (av enkel typ) inte klarade av att läsa ut. Det märktes inget på gången på bilen, utan det var bara motorvarningslampan som tändes. Jag lämnade in bilen till Saab-verkstad, som läste ut att det var något med bakre lamdasond. Jag känner igen "långsam respons" så det kan mycket väl ha varit exakt samma felkod som du har. Verkstaden föreslog att de skulle radera felkoden då det ibland kunde vara tillfälligheter som gjorde att en sådan felkod sattes, men de kunde inte lämna några garantier för att koden inte skulle återkomma. Jag gjorde som de föreslog och i mitt fall fungerade det. Felkoden har inte återkommit.

    Ditt andra problem, med ryckigheten, känner jag inte igen.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Igår dök det upp igen att bilen började gå ryckigt, hade som tur var ingen bakom mig när det hände. Hade kört 10-15 minuter från kall motor (6-7 grader ute). Kopplade ur när jag rullade mot en korsning och då dog den. Startade upp den igen (vilket var svårt) och det fortsatte i 20-30 sekunder till. Motorlampan blinkade i någon minut och fick meddelandet "Antispinn ur funktion" plus att ESP-lampan tändes. Körde lugnt och fint hem, verkade vara okej igen. Efter att ha stängt av och startat upp igen var även ESP-lampan släckt. Hittade ingen ny felkod förutom en som hade med ljus i rattknapparna att göra.

    För ett par månader sen hände det när jag kört i 15-20 minuter från kallstart och hade lagt i neutral, handbroms och stod i nedförsbacke. Allt funkade fint, men efter nån minut började den bluddra och hosta. Luktade bensinångor från avgasrören när jag gick ur.

    Efter en hel del googlande i andra trådar och forum är jag inne på att det kanske är spridarna? Kan det vara en bra början med ultraljudstvätt? Hörde med en annan 9-3X A20NFT-ägare som också fått felkod på bakre lambdasond och bytt den, men fått tillbaka felkoden, så har inte varit sugen på att byta den. Och det har väl som Hyvens säger inget att göra med detta.

    Edit: Några andra iakttagelser:

    - Under de två år jag ägt bilen har den alltid betett sig lite märkligt vid start. Inte svårstartad, men det är inte ovanligt att den "hostar till" i ojämn takt varje gång jag vrider på startmotorn. Känns som att nåt tajmar eller tänder fel liksom.
    - Sen ett par månader så hör jag vid kallstart ett tickande ljud från motorn, svårt att säga exakt var men låter som vänstra delen (bilens höger) när jag öppnar huven och lyssnar. Är inget regelbundet tickande, men det blir snabbare när jag ger gas och varvar upp.
    Senast redigerat av Sonnergard den 2019-02-26 klockan 10:10.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  5. #5
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Nu så! Äntligen en felkod. Stannade vid brevlådan efter jobbet, kört strax under en timme på motorväg, då den började hosta och bluddra som förr. Motorlampa blinkade, "antispinn ur funktion" och luktade ren bensin. Dog ett par gånger, gav lätt gas till och från under ett par minuter. Till slut satte den felkoden P0300, en liten stund senare gick motorn fint igen. Av det jag läst i andra trådar får jag känslan att jag har problem med en eller flera spridare. Har haft svårt att hitta någon som kan tvätta dem, då det är högtrycksspridare.

    Hade för övrigt bilen hos Stemeck för nån vecka sen efter att han sett oljeläckage från transmissionskåpan, så vi bestämde oss för att byta packning och samtidigt ta en titt i övrigt. Skenan för balanskedjesträckaren hade lossnat och lagt sig framför kedjan, och själva kedjesträckaren hade gått sönder och pinkat olja. Bytte dessa samt skenan på kamkedjan då han haft 3 stycken 9-5NG på kort tid där dessa gett sig. Upplevde efter det att motorvibrationerna och det tickande ljudet vid kallstart försvann, har nu förstått att det var klassiska symptom på balanskedjan.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorvärmare B207 vs A20NFT?
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 11:55
  2. Spridare hänger sig på A20NFT.
    Av 9-5 NORDIC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2021-06-23, 23:40
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-29, 23:25
  4. Fel tändstift i A20NFT NG9-3 -12
    Av Andromeda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •