Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset OG9-3/OG9-5

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset OG9-3/OG9-5

    Hej!

    Varje gång jag ska ta ur nyckeln när jag varit ute och kört så måste jag dutta till en extra gång på växelspaken för att kunna vrida om nyckeln sista biten och få ur den. Går det att smörja upp eller justera på nåt vis?

    Ibland vill inte sjävla nyckelhålet åka upp när jag tar ur nyckeln heller så radion fortsätter spela fast nyckeln är urdragen. Nåt man kan göra något åt?


    Tacksam för svar!

    Mvh Marcus

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 563
    Medlem#
    8163

    Re: Problem med att vrida om och ta ur nyckeln 9-5'a

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Ibland vill inte sjävla nyckelhålet åka upp när jag tar ur nyckeln heller så radion fortsätter spela fast nyckeln är urdragen. Nåt man kan göra något åt?
    Byta Kommer långsamt bli värre och värre. Så länge stereon är på så hör man när den inte ploppar upp, och då kan man knacka till lite lätt på den swå brukar den komma upp. Vad du än gör smörj INTE, oljan drar åt sig skit och allt blir etter värre om ett tag.
    /Johan

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Problem med att vrida om och ta ur nyckeln 9-5'a

    Ja, en liten dutt med nyckeln så hoppar den upp. Inte smörja? Precis varit ute å dragit på lite WD40
    Typiskt...Känns som om min bil säckar ihop mer och mer för var dag

    Mvh Marcus
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-07 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 563
    Medlem#
    8163

    Re: Problem med att vrida om och ta ur nyckeln 9-5'a

    Problemet med att smörja är att överflödsoljan kan inte komma ut nedtill, utan ligger i botten och drar åt sig damm och annan skit som ramlar neråt... Tipset är att ta isär tändningslåset och torka rent, om du inte byter när det ändå är nere.
    /Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-07 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset OG9-3

    Hejsan.
    Jag har nu märkt någon gång ibland att det inte har gått att låsa min 9-3 aero -01 med fjärrlåset. men det brukar ha fungerat om man startar igång bilen och låser med knappen inne i bilen och sedan gå ut och larma. men idag fungerade det inte att göra någonting av detta så jag gick in här och sökte på forumet.

    Det jag fick fram var att jag skulle testa blåsa rent tändningslåset med tryckluft och sedan smörja upp det och detta gjorde jag.
    När jag sedan skulle vrida om nyckel så sitter går den inte att vrida om alls

    så här sitter jag med en bil som inte går att låsa (förutom med nyckel i dörren men det e ju inge kul) och inte starta eller nånting! Hur ska jag lösa detta?!

    Hoppas nån har någon ide :S

    MVH Andreas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset och inte larma...

    Ja... nu går det i alla fall att larma bilen... vette fan varför de inte gick innan.

    Tändningslåset går dock fortfarande inte att vrida.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset och inte larma...

    Hej, det finns trådar om detta, absolut ingen olja i låset då är det bara att byta låscylinder.
    Det du nu måste göra är att ta bort kåpan runt tändningslåset knacka på sidan av låset tills du kan vrida nyckeln till rakt framläge ( kan ta ett par timmar) och sedan trycka in den låspinne som håller låscylindern (sitter på höger sida).
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Hittade dock tyvärr till dem trådarna som dem rekomenderade olja i låset... piss

    I alla fall så har jag löst problemet med tändningslåset.

    Verkar som att när jag hällde i wd40 i låset så lösgjorde sig allt skit och hamnade i botten . detta gjorde det omöjligt att trycka ner kolven den lilla biten som behövs för att kunna vrida runt nyckeln.

    Löste det genom att först plocka bort den lilla gummikåpan runt tändlåset och sedan spreja ner lite bromsrengöring i nyckelhålet. Då gick det helt plötsligt att vrida nyckeln igen . därefter vred jag låset till läge ett och sedan tryckte jag in spärren där nere på sidan med en insexnyckel (genom det lilla hålet ca 4 cm ner från nyckelhålet). Då kunde jag dra upp tändlåset och kunde göra rent det ordentligt.

    lät det ligga några timmar i bromsrengöring. Skulle tro att diesel eller thinner funkar med. Sedan blåste jag av det med tryckluft och ner i badet igen.
    Fettade sedan in låskolven lite lagom och nu funkar låset som bättre än nytt nästan :P

    Var ruskigt mycket smuts jag fick ut ur låset på detta sättet.

    Hoppas någon annan hittar denna tråden innan dem köper ett nytt tändlås pga samma fel som mitt :P kostar ju trotts allt 1300 kr. och jag gav 35 kr för bromsrengöring :P


    MVH Andreas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Jag har tidigare provat med rengöring men det låste sig helt, att det funkade för dig var roligt att höra kanske var mitt lås mer slitet.
    Hoppas det nu funkar även i fortsättningen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset och inte larma...

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, det finns trådar om detta, absolut ingen olja i låset då är det bara att byta låscylinder.
    Det du nu måste göra är att ta bort kåpan runt tändningslåset knacka på sidan av låset tills du kan vrida nyckeln till rakt framläge ( kan ta ett par timmar) och sedan trycka in den låspinne som håller låscylindern (sitter på höger sida).
    Jag har läst och praktiserat... men kan fortfarande inte vrida nyckeln. Hjälper det nåt att montera ur hela 'grunkan' som cylindern sitter i, eller måste cylindern i vilket fall kunna vridas innan låspinnen kan tryckas in?
    Låset har inte strulat/kärvat tidigare, det gick helt plötsligt inte att vrida runt. Radion spelar trots att nyckeln är ur. Centrallås och larm funkar.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Har du lyckats plocka ur låscylindern med nyckeln i?

    i så fall: går har du gjort rent cylindern ordentligt och går det att vrida runt nyckeln när cylindern är urmonterad ur bilen?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Citat Ursprungligen postat av Portal
    Har du lyckats plocka ur låscylindern med nyckeln i?
    Nä, cylindern har stannat i 'ta ur nyckeln' läget. Som jag förstått det måste cylindern vridas till första 'hacket' för att låssprinten ska kunna tryckas in. Eller? Jag kan alltså i nuläget ta ur nyckeln, låsa och aktivera larmet med knappen på nyckeln. Men radion slocknar inte när jag tar ur nyckeln, och jag kan inte vrida nyckeln nånting från det läget cylindern fastnat i.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Okej. Testa ta ur nyckeln och blåsa där i med tryckluft så kanske du lyckas trycka ut skiten som har gjort att det fastnat. funkar inte det så kanske det funkar att spruta ner typ bromsrengöring (lösningsmedel i sprayflaska med högt tryck) och sedan försöka lirka upp låset med nyckeln.
    Jag vågar dock inte garantera att det fungerar. i värsta fall fastnar ännu mer skit där, men det är tyvärr de ända tippsen jag har.

    helt rätt annars att nyckeln måste vridas till första hacket för att det ska gå att trycka in sprinten och ta ur låskolven.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset/larma bilen -löst-

    Sådär, då har man sparat 1495:-. Efter att ha knackat med en liten hammare gick det till slut att vrida nyckeln. Tog isär cylindern och såg att de små blecken blivit slitna/vassa och skapat 'grader' i spåret i huset. Detta åtgärdades enkelt med en liten fil och nu fungerar cylindern perfekt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Går ej att vrida om nyckeln OG9-3

    9-3 2001, lånade ut bilen till grabben som var och tankade bilen. Han la då in backen och drog ur nyckeln. När han tankat klart och skulle starta gick det ej att vrida nyckeln till tändningsläget. Har själv försökt att rycka i låsringen i växelspakens backläge, händer dock inget. Inga problem att trycka ner kopplingen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Får ge ett svar själv. Har varit och frågat på en verkstad, ska vara ett känt problem att cylindern hamnar fel. Fick rådet att försöka vrida på nyckeln och hålla på tills det går att vrida runt, kan ta en stund. Alternativt ta bort kåpan och slå lätt på nyckelinsatsen.

Liknande ämnen

  1. 9-3ss - Problem med att vrida om nyckeln
    Av tact i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-11-20, 18:56
  2. [LÖST] Nyckeln går inte att vrida om i tändlåset OG9-3
    Av Portal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 23:28
  3. Går ej att vrida om nyckeln/starta bilen
    Av AeroH i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 01:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •