Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: TCS OFF lyser på 9-5 Aero -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    37

    TCS OFF lyser på 9-5 Aero -00

    Har haft strul en tid med att diverse lampor lyser. TCS (antispinn) som är trasig.

    Tänkte läsa av felminnet hos nån bilvverkstad och se om man kan få fram nåt vettigt.

    Tänkte om någon här varit med om liknande eller har några andra smarta lösningar och tips?

    tacksam för hjälp
    Jeppe, Karlskoga **Saab 9-5 Aero kombi -00**Nissan 200sx-89

  2. #2

    Re: TCS OFF lyser på 9-5 Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Aifer
    Har haft strul en tid med att diverse lampor lyser. TCS (antispinn) som är trasig.

    Tänkte läsa av felminnet hos nån bilvverkstad och se om man kan få fram nåt vettigt.

    Tänkte om någon här varit med om liknande eller har några andra smarta lösningar och tips?

    tacksam för hjälp
    jag vet att min CE lampa och TCS lampa lyste när det var fel på mitt spjällhus.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    5
    Lysr TCS konstant eller är den släckt vid uppstart o börjar lysa först efter att Check engine lampan blinkat ett par ggr? då går bilen på nått sorts säkerhetsläge o stänger av Tcs. hade samma fel på min aero-00 smörjde upp spjälhuset ordentligt o sen dess har det funkat. men det skulle ju underlätta om fick hjälp o kolla felkoden med dator. åk iväg till saab o se om dom kan hjälpa dig , tar ju inte låpng stund. Mvh Gustaf

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Jag hade liknande problem med min förra -00a. En uppgradering av mjukvaran hos en Saab återförsäljare löste mina problem. Det var iaf deras första åtgärd när detta inträffade.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av E85
    Lysr TCS konstant eller är den släckt vid uppstart o börjar lysa först efter att Check engine lampan blinkat ett par ggr? då går bilen på nått sorts säkerhetsläge o stänger av Tcs. hade samma fel på min aero-00 smörjde upp spjälhuset ordentligt o sen dess har det funkat. men det skulle ju underlätta om fick hjälp o kolla felkoden med dator. åk iväg till saab o se om dom kan hjälpa dig , tar ju inte låpng stund. Mvh Gustaf
    TCS OFF lyser på engång jag vrider om nyckeln, check enginge lyser inte nånting.

    Men jag ska prova på SAAB och se.... tack för hjälpen
    Jeppe, Karlskoga **Saab 9-5 Aero kombi -00**Nissan 200sx-89

  6. #6
    Exakt samma version och årsmodell som i rubriken.

    Startade bilen och det tickade (som ett klockur) från motorn, blinkers och diverse varningsindikeringar lyste på instrumentpanelen. Dock kvarstår endast "TCS OFF" samt motorlampan (ej "CHECK ENGINE"). Hur som helst, bilen startar.

    Efter ca 80 km tappar plötsligt motorn all kraft (men dör ej). Byter då till ett begagnat spjällhus (samma art nr). Felkoden försvinner ej (ej heller symptomen vid tändningsstart). Felkoden utläses och indikerar spjällhuset (som just bytts). Felkoden nollas. Bilen fungerar fint i 30 km. Sedan tänds åter endast "TCS OFF" samt motorlampan. Motorn dör sedan ytterligare 120 km senare men kan återstartas direkt. Motorn har full kraft (120 km/h). Bilen går ytterligare 400 km (med tre stopp) under 4 timmar.

Liknande ämnen

  1. Motorlampa o tcs lyser på 93 aero 01
    Av pops i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 17:55
  2. Motorlampa, ESP, ABS lyser på 95 Aero ´04
    Av calle_kjellberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 13:56
  3. 9-3og Aero motorlampa lyser
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 00:47
  4. ABS-lampa lyser (Aero -91 Med Tcs)
    Av saab-turb0 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 16:10
  5. 95 aero 00 motorlampa lyser
    Av saab95aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •