Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konstigt ljud vid start OG9-5 Aut.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Konstigt ljud vid start OG9-5 Aut.

    Jag har en 9-5 biopower kombi från 2006 med automatlåda. Detta är min första bil och är hur nöjd som helst, men har nu stött på ett problem:

    Nu när det bliv8t något kallare har det börja låta konstigt från motorn vid första start av bilen (verkar som att det försvinner när bilen blir varm) när en växel läggs i.

    Jag kan ingenting om bilar så är väldigt tacksam för all hjälp. Och long time lurker first time poster så kul att få bli en del av forumet!

    Länk till klipp:
    https://youtu.be/HI5DkkprUFc

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Hej och välkommen!

    Låter som att den misständer kraftigt. Med så kraftiga problem borde du ha motorlampa "Check Engine" som lyser tycker jag?
    I så fall är det bästa att läsa ut felkoden, då får du svart på vitt vad det är som är fel.

    Men troligen tändning eller bränsle (i den ordningen).

    * Tändstift
    * Tändkassett
    * Spridare
    * Bränslepump

    Billigaste att testa är att låna en annan tändkassett av någon.
    Näst billigaste att skaffa nya tändstift.
    Nummer tre så testa att tanka fulltank med BF95 (inte E85) och hälla i någon form av spridarrengöring (Injector Cleaner)

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tusen tack för hjälpen! Jag har inte sett någon lampa men har en odbläsare så ska kolla med den om det finns några felkoder. Jag har funderat kring bränslet, kör nu på e85 men tänkte tanka 95 härnäst.

    En annan grej: man ser det inte i filmen men det är som om hela bilen skakar när jag växlar till backen eller drive. Och för att förtydliga, klonk-ljuden kommer när en växel läggs i.

    Ska även googla de grejer du föreslog, i den ordningen. Så dålig koll har jag på sånt här hehe

    Återigen stort tack!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Jag har samma symptom med min ibland , låt den gå på tomgång några sekunder extra innan du slänger i växel.
    Sen är det inte fel med att köra motorvärmare på den.

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Tanke:
    Kan det inte vara någon packning som är otät kall och sväller när det blir varmt?
    Toppackning, avgas, grenrör, turbo? Eller till och med dåligt åtdragna tändstift kanske.
    Vet inte hur sånt låter, annat än avgas. Då blir det ett väldigt bluddrande lite beroende på var det är.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag har liknande ljud och det är mina subframebussningar som är tvärslut. Framför allt dom bakre som ligger emot karossen och slår och vibrerar.

    Märks vid start med ett klonk och lite ibland med växel i.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Nu är det kanske jag som hör tokigt, men låter det inte som att motorn går väldigt orent och att bilen håller på att lägga av?
    Inte är det väl bara vibrationer det där? (Eller är det det?)

    Nu kan ju BioPower 9-5or vara lite "grova" i startögonblicket men i mina öron så låter det inte friskt.

    Sen när växeln läggs i så håller den ju på (väl?) att lägga av igen. Den ska ju gå ner i varv när växeln läggs i men inte "*bröpp**bröpp**bröpp*" - Det för mig tyder på att den är på väg att lägga av. Men jag kan ha fel.

    dkns, har du möjlighet att göra en likadan film med rutan nere men där du också filmar varvräknaren? Kanske enklare att bilda sig en uppfattning om vad som händer om man ser motorvarvet?

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Stort tack till er alla. Jag har inte hunnit testa något mer men ska fixa fram en film med rutan nere och varvräknaren i bild. Galet tacksam för all respons! Och juste, bara för kännedom: rutan är nere i första filmen.

    Ett observandum är att det försvinner helt efter den första tröga starten. Det är väl märkligt?

    och återigen: tack!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Jag har samma problem men har inte lyckats klura ut vad som orsakar det. Inga felkoder finns och ingen varningslampa blinkar för misständningar. Uppkommer enbart vid kallstart och har motorn varit igång en 30 sekunder så upphör problemet (dock kan tomgången ibland vara lite grov även med varm motor). I regel uppkommer problemet då man lägger i D eller R och det blir lite last på motorn. Ger man lite gas innan man lägger i växeln så går det vanligtvis bra, och om den börjar uppföra sig på detta sätt så brukar det gå bra att gasa lite så att varvtalet lägger sig vid 1500-2000 rpm då upphör problemet också.

    Mina misstankar har väl främst lutat åt läckage, problem med spjällreglering eller luftmassmätare. Något läckage har jag dock inte kunnat hitta och utifrån adaptionsvärdena så kan det inte handla om något större läckage, och luftmassmätaren verkar inte ha några uppenbara hyss för sig då motorn är varm. Gasspjället brukar dock kunna vara lite lurigt, då dem kan ge upphov till felsymtom utan felkoder och vid tomgång så har även väldigt små spjällrörelser stora effekter och med E85 så går ju motorerna rätt dåligt vid kallstart även när allt fungerar som det ska.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag hade samma problem och det visade sig vara ett trasigt tändstift, d.v.s en spricka i porslinet. Denna lilla spricka ledde till misständning och att bilen höll på att lägga av, och gick ojämnt vid tomgång, och landsvägskörning.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt motorljud vid start (Video) på ng9-3 1,8t Biopower
    Av poulsen56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-06-28, 10:48
  2. Konstigt ljud vid start efter att sid la av 9-5 aero -00
    Av Westside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 22:21
  3. Konstigt ljud vid start
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 18:25
  4. Konstigt fel 2.0 t 90a talladega rusar vid start
    Av stoffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •