Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sport- och Vinterläge ur funktion OG9-5 2002

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Sport- och Vinterläge ur funktion OG9-5 2002

    Tja! Kollat upp på forumet efter fler som haft detta problem men deras Winter knapp har funkat eller så har det varit vice versa att deras sport knapp funkat men inte W knappen så jag blir lite kluven..

    Någon som kan ana orsaken när varken nån utav dom vill fungera? W knappen lyser inte alls upp på växeln och inte S knappen heller och varken SPORT/WINTER lyser upp på instrumentpanelen när jag försökt trycka igång de, så båda verkar vara helt kaputt.

    Dessa två lägena har aldrig fungerat sedans jag köpte bilen men tänkte kan ju vara dags att göra nått åt för skojs skull. Försökt trycka in lägena när bilen har stått i P - N - D inget nytt där heller, även när jag kört har jag försökt trycka in Sport men ingen förändring. Bilen går lika dant och ändrar inte sig ett dugg.

    Behöver jag köpa en helt ny växellåda för att få det fixat? Eller köpa S knapp ifrån speedparts o löda på? W knappen känns som de går bara att ersätta med en begagnad växellåda, eller? Kollat upp säkringar - fina o hela. Växellådan går klockrent annars på resterande!

    Är det för avancerat skiter jag i det, men kan vara kul att ha kunskap vad det beror på iallafall o hur man återgärdar.

    Tack för hand
    Mvh
    / Med vänliga hälsningar
    9⁵ vector sportkombi 2,3t 02 - såld
    9³ vector sportkombi 1,8t 08 ♡

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Sportknappen kan vara ur funktion för att kontakterna lossnat, någon har kanske bytt spaken? På vissa måste man då löda kablaget till knappen (ovanligt), men det kräver också att man är lite försiktig när man sätter ihop, annars kan kablarna lossna. Vinterknappen kan vara samma sak, men det enda den gör är att be växellådan att alltid starta på tredje växeln. Nu har du en 2002a så du kan inte välja växel manuellt. 2005 tog man bort vinterknappen helt eftersom man kunde välja växel 3 själv via manuell-läget.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Trimprogram?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast, kan det verkligen sätta knapparna ur funktion? De är väl kopplade till TCM och påverkas väl inte av Trionic?

Liknande ämnen

  1. Gula koni sport vs Bilstein sport
    Av dean i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •