Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Rosa läckage kylare, är det kylmediet? NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rosa läckage kylare, är det kylmediet? NG9-3 B207

    Hej,

    Mitt dåliga samvete på min ng9-3 SC 1.8t -06 är kylaren. När jag köpte bilen för 2.5 år sedan läckte kylaren någon deciliter i veckan....sen slutade den och har bara bara fyllt på några deciliter sedan dess. Men självklart borde kylaren bytas förebyggande.

    Nyfiken på vad forumet säger, är den starkt rosa, torra fläcken på bilden kylmediet? Jag har hällt i den rosa longlife kylarvätskan från Shell som ska vara kombatibel med den här motorn.

    IMG_4532.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Japp så är det. Inget ovanligt med kassa kylare på dessa.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ok, då vet jag det. Blir kanske ett byte i mellandagarna.


    Är det något annat man ska byta när man byter kylare? O-ringar, slangklämmor, you name it?

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Köpte du en bil med läckande kylare vet du inte vad föregående ägare hällt i. Jag skulle definitivt tömma, spola ur ordentligt med vanligt rent vatten några gånger, och avsluta med en välkänd kylarvätska. Varför inte original Dexcool
    Vilken glykol OG95 -01?

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Dessa kylare verkar läcka oavsett vad det är i så problemet ligger nog inte i vilken kylarvätska som använts.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973


    Vanligt problem. Det finns några olika varianter. Jag tror att de med de riktigt smala cellpaketen är värst. Det är olika kyl på manuell och automat, vilket kan vara bra att ha koll på.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Vad säger ni, är det nåt mer man ska beställa hem än själva kylaren innan man gör jobbet?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Behövs normalt inget mer.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rosa läckage kylare, är det kylmediet? NG9-3 B207

    Nu har jag gjort jobbet och jag skulle vilja komplettera din lista Hyvens en del punket är allmänt bra-att-tänka-på.

    1.Man bör absolut kolla att man har en slang som passar på kylarens tapp. Gärna en som passar på vattenpumpens tapp också, men annars funkar det nog fint att skölja enbart via kylaren, det blir fler sköljningar bara.

    2.Akta vattenpumpens nippel, den kan gå sönder....det gjorde min.

    3. Man bör ha några galvade/rostfria slangklämmor att ersätta existerande med. Två hade rostat ihop för mig, så skruven gängade ur sig när jag försökte öppna. Klarade mig dock utan att som WIS föreslår demontera insugsslangen.

    4. Man bör göra det väldigt lätt för sig att skölja. Antingen trädgårdsslang eller dunkar och slabbfri uppsamling rekommenderas. Jag blev helt nerblött av glykol, inte trevligt.

    5. Man bör införskaffa några av dessa extremt dyra skruvar, art nr 9202831, 40 kr styck. De sitter på platserna 1 och 2 i bilden nedan, samt motsvarande på andra sidan. Annan rostskyddad plåtskruv med bricka funkar nog. Men hela projektet höll på att stjälpas pga dessa fyra skruvar, där samtliga hade kasst torxmönster efter 12 år i bilen. Sämst var skruv nr 1, kolla den innan du börjar. Jag fick borra ett hål i plåten ovanför för att kunna få ut den genom att slipa ett spår och vrida med högt tryck ovanifrån. Men det var knappt att det gick. Snopet att bli stoppad av en skruv fäst i plast, men jäklar vad den satt hårt relativt sin storlek.

    5. Man bör ta av fronten, samt dess stödhållare i plast, det gör många saker extremt mycket lättare att nå.

    6. Skruvarn i andra bilden, som håller konsollerna som håller kylarpaketet, är lätta att dra av. Spruta rostlösning bakifrån och skruva långsamt och försiktigt. Också väldigt lätt att dra bultarna snett.

    Kylarbytet tog mig två arbetsdagar. Fan att allt ser så lätt ut i WIS. Står ju inte att allt är ihoprostat och pajar när man demonterar det


    Bild 1

    Bild 2
    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-08 klockan 20:22.

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Vad fyller de för funktion, de där skruvarna inringade i rött?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rosa läckage kylare, är det kylmediet? NG9-3 B207

    De håller ihop fläkten med vätskekylen och vätskekylen med de andra kylarna.

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ahh, ok

    Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har faktiskt aldrig bytt kylare på nån av mina egna bilar, men det var ett hatjobb när man skulle göra det på nån kundbil, man fick oftast demontera en massa, och saker gick alltid sönder.. plastnipplar, slangklämmor, slangar, skruvar.. sen gnällde kunden när man fick ringa och upplysa om att man behövde använda fler delar för att få ihop bilen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Läckage vattenpumpsgavel NG9-3 B207
    Av Seglaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-04-08, 09:36
  2. Tjocklek kylare NG9-3 B207
    Av masthugg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-13, 16:30
  3. Tömma kylare, men inget vatten kommer, B207.
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-05, 16:35
  4. [LÖST] Vad är det för läckage NG9-3 B207
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-03, 16:09
  5. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •