Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Har OG9-5 Aero nånsin funnits som Biopower?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 368

    Har OG9-5 Aero nånsin funnits som Biopower?

    Well...

    Rubriken talar för sig själv...


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 912
    Mnjae är väl svaret på det
    De sista bilarna med B235R 260hk byggdes under modellår 2008.
    Årsmodell 2009 finns faktiskt ett gäng bilar som kallas Aero.
    Dessa bilar har B235E, samma som i 2,3t Biopower, men heter Aero, rätt så ovanliga.
    Sen, om jag minns rätt, finns det några Griffin Aero, men dessa är inte byggda av Saab utan det var någon ÅF som köpte in bilar och delar och gjorde om.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Tyvärr fanns aldrig biopower baserade på B235R. Det hade varit fint med en riktigt Aero Biopower med 260hk/280hk bensin/E85. Eller varför inte bara säga "från och med MY07 är alla Saab biopower", samma HW och BP-mjukvara. Men det är klart, snåla Svenson har inte råd att byta olja var 1500e mil.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 368
    Skulle man som vanlig dödlig kunna etanolkonvertera en Aero och få den igenom en regbesiktning som etanolbil med lägre fordonsskatt o alkt det andra miljöfordon har? Eller är det bara firmor typ BSR som löser sånt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ralleballe Visa inlägg
    Tyvärr fanns aldrig biopower baserade på B235R. Det hade varit fint med en riktigt Aero Biopower med 260hk/280hk bensin/E85. Eller varför inte bara säga "från och med MY07 är alla Saab biopower", samma HW och BP-mjukvara. Men det är klart, snåla Svenson har inte råd att byta olja var 1500e mil.
    Typ den intervallen kör jag ändå. Köper större mängd olja åt gången o kommer således ner i ungefär samma pengar som det hade kostat med "normala" intervaller.

    Vad föreskriver SAAB för oljebyten på en Aero egentligen? 2000 mil?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 912
    När det begav sig så talades det om 6-siffriga belopp för att hoppa igenom alla ringar som EU krävde.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 149
    Medlem#
    12120
    Jag undrar om det var något faktiskt skäl som gjorde att man ansåg det vara olämpligt, eller om man helt enkelt inte tyckte det behövdes ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    316
    Medlem#
    5767
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag undrar om det var något faktiskt skäl som gjorde att man ansåg det vara olämpligt, eller om man helt enkelt inte tyckte det behövdes ?
    Det finns ett antal SAAB 9-5 Griffin från 2009 som har B235R. Jag har en av dessa och den är etanolkonverterad och besiktad med detta.

    roian

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde skriva att bilen är byggd med aerospec direkt från fabriken.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 561
    Medlem#
    6973
    Besiktad som i kontrollbesiktad eller registreringsbesiktad?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Diskussionen har varit uppe tidigare FALSK 9-5 Aero -09 185HK?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 496
    En B235R biopower med säg 260/280hk skulle behöva väl behöva ett uppgraderat bränslesystem med större spridare och kanske även pump ?
    Kanske även andra delar behöver uppgraderas för att säljas som en org produkt ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 748
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vad föreskriver SAAB för oljebyten på en Aero egentligen? 2000 mil?
    3000 mil alternativt en gång om året.
    /Johan

  12. #12
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    3000 mil alternativt en gång om året.
    /Johan
    Det som föreskrivs för Europa styrs av EU-direktiv. Kortare intervall än 3000 är ej tillåtet. Man skall vara miljövänlig och spara olja genom glesa oljebyten är tanken.

    Letar man upp USA-versionen av instruktionsboken för samma bil är det inte ovanligt att rekommendationen är betydligt tätare intervall. Att fräsch olja är bäst för motorn vet ju alla som läser här. Så att gå på USA intervallen är inte dumt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 149
    Medlem#
    12120
    Ja det kan ju vara så att spridarna redan maxas ut (med rimlig säkerhetsmarginal), men å andra sidan är det ju inga problem för en tillverkare att bara sätta i större spridare heller. Samma sak med pumpen.

    3000mil.. jag som hade ågren när min 2.0t fick få 1400mil mellan två oljebyten, jag brukar byta vid 1000-1200..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Skulle man som vanlig dödlig kunna etanolkonvertera en Aero och få den igenom en regbesiktning som etanolbil med lägre fordonsskatt o alkt det andra miljöfordon har? Eller är det bara firmor typ BSR som löser sånt?
    Det är betydligt enklare att utgå från en 2.3t Biopower om man vill ha en Aero Biopower. Det är bara att byta bakbromsar, turbo, kobra och program. Plus lite styling om det är viktigt att den skall se ut som en Aero. Fast om det är det viktigaste kan ju nöja sig med stajjling...

    Dock är jag mycket osäker på om det verkligen finns något originalprogram för Aero Biopower, så man får nog lita på egen förmåga eller etablerade "firmor"

    Till exempel har Maptun en sats som ger 270hk/420Nm, men de har flera varianter. Byter man dessutom spridare får man mer effekt & vrid på E85. Det är väl ganska nära "Aero Biopower"?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Hur kommer det sig att 2,3T 220 B235L fick 15T långnos turbo men 2,3T Aero B235R fick 15T kortnos turbo?
    Känns som man kunnat spara några kronor att köra samma turbo, kortnos turbon på dessa motorer eller?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 496
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hur kommer det sig att 2,3T 220 B235L fick 15T långnos turbo men 2,3T Aero B235R fick 15T kortnos turbo?
    Känns som man kunnat spara några kronor att köra samma turbo, kortnos turbon på dessa motorer eller?
    För att slutförbruka lagret av långnos 15T kanske ?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hur kommer det sig att 2,3T 220 B235L fick 15T långnos turbo men 2,3T Aero B235R fick 15T kortnos turbo?
    Känns som man kunnat spara några kronor att köra samma turbo, kortnos turbon på dessa motorer eller?
    Kortnos turbo behövs för att kungskobran ska få plats?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 841
    Medlem#
    4156
    Många stirrar helblint på just skatten. Vilket jag kan förstå om man tittar på Dieslar där det kan slå i 10000:- i skillnad på ett år. Men på en bensinbil så skiljer ju skatten inte mycket.
    Man hör folk som säger "ooooj. Den bilen är dyr i skatt. 2000:-!! Den här andra bilen kostar bara 1700:-!
    Vilket får mig att fundera hur folk tänker, på en bil, som kostar femsiffriga belopp årligen i omkostnader och så hakar man upp sig på en detalj som kostar 300:- på årsbasis...

    I fallet 9-5 Aero och 9-5 Biopower rör det sig väl om ungefär en tusenlapp i skillnad.

    Så jag tycker, vill man ha en Biopower-Aero så är väl det enklaste att fixa mjukvaran på en befintlig Aero och leva med den något högre skatten. (Vi har så på våran)

    Att köra spåret att köpa en BioPower och sedan försöka få den att bli en Aero genom att rusta upp front, inredning, bromsar, ev. motordelar (skiljer topp?), turbo, inloppsrör osv. osv. osv. känns ju lite sådär. Man kan köra ganska många år på de de dyrare skattepengarna innan en sån operation går break-even om man inte råkar ha en väldigt bra och billig källa till delar. (typ att man av någon anledning redan har två bilar av vardera sort där Aeron inte funkar och man kan plocka över delarna till BioPowern..)
    Senast redigerat av Kongo den 2018-11-01 klockan 11:53.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 905
    Varför inte en Biopower med ett steg 1 och ett Aero emblem på rumpan ?
    Är det inte lite överdrivet med Aero egentligen.

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 149
    Medlem#
    12120
    Fast det är kanske inte bara för motoreffekten man vill ha en aero, chassi, stolar, bromsar och hög utrustningsrad är väl mer intressant.

    ..Att falskskylta emblem är väl ändå ungefär det fånigaste man kan göra, i stil med wunderbaums, rattmuff och göra hål i ljuddämparen med spik för det ska låta mer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Har verkligen 9-5 V6 funnits med tändkassett?
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 20:54
  2. 9000 startar inte. Funnits tecken under ca 6 mån
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 14:11
  3. Har det funnits en 9-5 2.0t sport-01 med 190hk orginal?
    Av saab_mike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 00:36
  4. Har det funnits någon orginal träpanel till og 900?
    Av 900 Micke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •