Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Samband ACC/fläkt/motor som vägrar starta OG9-3 -02

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Samband ACC/fläkt/motor som vägrar starta OG9-3 -02

    Jag erkänner att jag inte kan ett skit om 9-3ans elsystem. Läget är så här:

    Kom över en OG 9-3 där fläkten inte gick, på golvet låg två extra motstånd och ett tredje hängde urkopplat under panelen. Bilen startade hela tiden utan problem och jag körde den hem. Då jag tänkte fixa den snabbt, besiktiga och sälja iväg, så motortvättade jag den, och den startade fortfarande. Passar på att byta lite förtorkade vakuumslangar och stift. Börjar riva i elsystemet för att laga fläkten, utan framgång, byter ACC-kontrollpanel. När jag sedan försöker starta bilen så vill den inte, drar på starten, bensin finns, tryck i fuelrailen, varvräknaren rör sig lite när startmotorn går. Ger upp.

    Idag, dagen efter, så har bilen stått inne i värmen med laddare. Efter att nollat boxarna, så startar den motvilligt, men går bara på ett par cylindrar och det osar bensin. Rycker lite i vakuumslangarna jag bytt och kommer åt något vid spjällhuset och bilen låter helt plötsligt som den ska, till och med värmefläkten funkar! Går ut för att flytta en bil som står bakom, när jag gjort det, så har 9-3an stannat och det osar bränt. Jag tänkte inte på att dra fast fläktmotståndet och det brann upp ... :-/

    Efter detta har bilen inte gjort så mycket som ett tändande. Ser man logiskt på det, så borde problemet vara någonstans vid insuget, men jag misstänker även tändningslåset, bakgrundsbelysningen i panelen ändrar styrka när man vrider på nyckeln. Eller är det ACC-panelen som tog stryk när motståndet brann upp, och slår ut något annat? Någon som har en ide om hur jag ska kunna ringa in felet?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har du ACC så har du en styrbox för fläkthastighet och den sitter snett uppe till vänster vid passagerarens ben. Den måste sitta monterad med kylpasta för att få kylning. Hänger den löst så avlider den nog ganska snart. Hur dina övriga problem hänger ihop med detta vet jag inte.

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Har du ACC så har du en styrbox för fläkthastighet och den sitter snett uppe till vänster vid passagerarens ben. Den måste sitta monterad med kylpasta för att få kylning. Hänger den löst så avlider den nog ganska snart. Hur dina övriga problem hänger ihop med detta vet jag inte.
    Japp, det var den som brann.

    Har sålt bilen idag (billigt), men nya ägaren hämtar den inte innan i helgen. Testade på skoj och den startade motvilligt, i början gick den knappt alls, men plötsligt lossnade något och den betedde sig någorlunda normalt. Tog den på en sväng och den verkar ladda som den ska, men check engine lampan lyser och den är inte helt stabil på tomgången. Allt detta utan att ACC-panelen var inkopplad. Min gissning nu är att det är motortvätten som ställt till det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •