Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Motorn dör efter 5 minuter, 9000

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Blinkar dioden?

    Jag skulle provat lyfta batteripolen om felkoder är utlästa.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Tack för svar. Ja det låter som du haft samma trassel. Precis så har det varit, har kunnat starta och köra ut ur garaget och sedan låta den kallna för att sedan köra in den igen.
    Ska kolla tanken lätt att kolla. Nej det blev ingen skillnad med vevaxelgivaren. Men allt kan hända. Men förvånar mig inte om det är boxen det är fel på.

  3. #23
    Jadå det funkar att stänga av larmet och starta. men frågan är om immobolizern kan gå in igen

  4. #24
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Läste igenom hela tråden igen och klurade lite...

    Om du tar ett stoppur som du startar samma sekund som du startar bilen. Dör der den då efter precis lika lång tid nästa gång du gör samma tidtagning? Om så är fallet så låter det ju som om du har ett fel på imob. För tiden innan imob slår till kan man sätta själv på dessa bilar men det är ändå ett fast värde (som nämndes tidigare).

    Och är det så då kan man fortsätta felsöka med en box utan "imob" aktiverat. Men det var mer pill än att bara stänga av imob i mjukvaran i boxen. Larmmodulen skulle kopplas ur och nåt skulle bryggas i kontakten till den. Minns inte riktigt längre men detta låter mycket krångligare än det är. Fick hjälp av nån här på forumet som PM:ade mej om det, för det är ju till o lära folk o stjäla bilar om man bara lägger upp sån info.

    Den gången var det just larmet/imob som krånglade för mej, men du skulle kunna eliminera larm/imob som eventuell felkälla på samma sätt.


    Nån vänlig själ ger dej säkert samma hjälp här som jag fick.
    Senast redigerat av daspunner den 2018-11-20 klockan 17:23.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Med en box utan VSS går bilen som den ska.
    Däremot ligger larmet kvar aktivt om man inte larmar av men det påverkar inte motorgången. Däremot kommer det aktiva larmet att hindra åtkomst via ODB2 uttaget.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Just därför skall larmboxen bort i kombination med att man bestyckar bilen en box utan VSS.

    Min tanke kanske är helt uppåt väggarna fel men ett sätt att eliminera en möjlig felkälla kanske...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #27
    Tack för svar. Jag ska klocka tiden och se om det blir samma tid. Får väl se om det går att få tag på en annan box.
    Tack igen alla

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Just därför skall larmboxen bort i kombination med att man bestyckar bilen en box utan VSS.

    Min tanke kanske är helt uppåt väggarna fel men ett sätt att eliminera en möjlig felkälla kanske...
    Nej, du kan inte stoppa in ett larm avsett för en bil utan VSS i en bil byggd för VSS-larmet. Kontakten är inte elektriskt kopplad med samma stiftnummer, inget kommer att fungera. Däremot kan du ta bort VSS-larmet om du programmerar bort VSS ur Trionic-boxen och byglar rätt i kontakten, vad kan jag svara på via PM.

    VSS-larmet har andra sätt att släcka motorn utöver imobiliseringssignalen till Trionic.

    VSS-boxarna har svart 25-polig kontakt, icke-VSS har 16-polig eller gul 25-polig kontakt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Okay tack för svar det låter som bästa alternativet. Tar gärna svar genom PM

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-19, 20:59
  2. Webasto problem Saab 9000 95'. (Stänger av efter 5 minuter)
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 14:23
  3. og900 som går dåligt efter ett par minuter
    Av SkellefteCrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 22:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •