Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Slö, ryker och luktar bränt samt P1105 OG9-5 2.0t BioPower -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Slö, ryker och luktar bränt samt P1105 OG9-5 2.0t BioPower -10

    Hej,
    Min första Saab och mitt första inlägg, allt på samma dag.
    Bilen är en Saab 9-5 2,0T Biopower, 2010 med 15200 mil på mätaren.

    Jag har problem och har googlat så ögonen blöder men är inte nöjd med hur andra förklarar sina problem eller så hittar jag inte rätt bara i samband med kod P1105.

    Så här ligger det till, har kört bilen totalt ca. 1km idag och den fullständigt orkeslös, alltså superslö och hade felkod P1105 innan jag raderade den, fick denna felkod av mitt instrument:
    "P1105, rear heated oxygen sensor bank 1. Current is preheating sircuit too high."

    Bilen ryker ganska bra och luktar bränt efter en kort stund.
    Jag tycker även bilen är en aning trögstartad, dock kan det vara en inbillning, jag hade inte tänkt på det om bilen varit iordning.
    Går dock jämnt och dör inte.
    Efter jag raderat koden körde jag kanske 500 meter i strax över 50km/h men lyckades inte få tillbaka felkoden.

    Har som sagt googlat och läst mycket här och på andra ställen och hittar många troliga lösningar m.m. men det är få som även har rök och lukt ihop med felkod P1105.
    Har läst mig till följande eventuella fel.

    - Turbo (men blir bilen så jäkla slö av det, få verkar dock lösa problemet med byte i samband med felkod P1105)
    - Katalysator (Luktar det och blir den sååå slö)
    - Pinne/stag hoppat av wastegaten (Verkar vara tufft bland vissa med öppen WG så det kan väl inte vara problemet)
    - Läckage (Lukten igen)

    Kan någon hjälpa mig? bilen är alltså vrålslö.

    Mvh
    Micke
    Senast redigerat av manton den 2018-10-29 klockan 21:40.

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jodå jag har försökt söka så gott jag kunnat men hittar inte "mitt" problem med både lukt och rök eller så missar jag det.
    Låt oss säga att det är igensatt katalysator, då kan det lukta som fasen men ryker det då?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej jag skulle nog lossa kobran från turbons inlopp för att känna om kompressorns turbinaxeln inte har fastnat eller går för trögt. Snurrar den inte lätt så har du felet där.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Kolla som ovanstående skriver turbon då dessa har en kass turbo och vid detta miltal kan den mycket väl gett upp.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    När min turbo sa upp sig för nån vecka sedan så vart den grymt slö och ingen turbo knuff alls. Den hade rykt före det vid växling men sedan bara lagt av att ladda, sen gick det en dag och då rasade turbon helt och la värdens tjock rök bakom bilen.

    Min turbo va heeelt slut då!

    Har också en OG9-5 med 2.0t biopower med GT17 turbo, fast har nu bytt till Aero snurra som håller bättre. Hade dock ingen felkod i samband med detta men jag råder dig att göra som dom säger att plocka av insugsröret/kobran på turbon och känna på turbinen i turbon.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Det var sannerligen turbon, helt slut, hade kilat sig fast och IC inkl. alla rör va fulla med olja, så det blev inte mycket luft där.
    Men fick andra problem istället :-) Motor/turbo trycker ut all olja väldigt fort efter turbobyte (9-5 2,0T Biopowr, 2010)
    Senast redigerat av Moderator den 2018-11-05 klockan 22:47. Anledning: Länkat till nya problem

Liknande ämnen

  1. Bromsar ryker och luktar bränt NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-10-18, 18:50
  2. [LÖST] Motorn ryker & och luktar bränt OG9-5
    Av Köttet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 02:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •