Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Däckslitageanalys uttjänta Michelin-däck

  1. #21
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Just det! För att citera hela det tidigare inlägget är det olika för olika däck.
    Nej igen
    Alla däck uppvisar detta uppträdande. Det är grundläggande fysik det handlar om, det går inte att designa bort så länge man har någon flexibilitet kvar i däcket.
    Tänk att du sätter upp ett däck en däckmaskin och låter det rotera där i motsvarande säg 110km/h. Om du inte har något lufttryck hjulet utöver vanligt lufttryck så kommer mitten på slitbanan att slungas utåt, däcket orkar inte hålla kvar formen. Ju mer luft du fyller på med ju bättre håller luften emot att mitten på slitbanan slungas utåt genom att trycka ut och isär däckssidorna.
    Sedan kan säkert vissa däck uppvisa mindre tendenser på detta, men alla däck reagerar så här mer eller mindre.
    /Johan

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Ju mer luft du fyller på med ju bättre håller luften emot att mitten på slitbanan slungas utåt
    Jag köper ditt teoretiska resonemang vad gäller däckets stabilitet rakt av. Men bara där. För, luften trycker med samma kraft per ytenhet på hela däcket. Normalt mer kraft mot slitbanan än mot däcksidan. Ju lägre profil däcket har ju större blir skillnaden. Det är det som är anledningen till att högre tryck ger högre slitage på mitten. Det är grundläggande fysik, som sagt.

    Det finns betydligt fler krafter inblandade. Rotationskrafternas inverkan är av underordnad betydelse. Ett däck på en bil ser likadant ut i 0km/h som i 250km/h. Men det är väldigt lätt att se vilket däck som har 0bar och vilket som har 3bar på samma bil. Att teoretiskt beräkna detta är väl ganska enkelt om man vill.

    Rotationskrafterna är starkt hastighetsberoende. Hade de någon betydelse skulle man väl rekommendera annat tryck vid körning i stad med snitthastighet på 30-40km/h än vid landsväg med snitt 70-80km/h?

    Men olika däck är dessutom konstruerade på olika sätt. Inne i däcket finns stålvajrar som hjälper till att ge däcket dess korrekta form vid rätt lufttryck. Beroende på dessas placering innanför slitbanan kommer olika däckmodeller att reagera olika på ett för högt lufttryck. Det blir en "bula" där motståndet mot inre tryck är minst. Med slitage som följd. Men i praktiken är skillnaderna troligen är små mellan olika däckmodeller.

    Att bygga resonemanget på ett tomt däck utan övertryck inte är representativt. Det finns en anledning att ett betydligt högre tryck rekommenderas.

    Eftersom du verkar så säker på din sak har jag försökt hitta någon mer som har samma uppfattning och kanske oxo lite mer fysik att backa upp den med. Men trots idogt sökande hos alla däcktillverkare jag kommit på leta hos hittar jag endast sådana som har motsatt rekommendation, dvs att minska trycket, för att åtgärda högt slitage på slitbanans mitt.

    Vi kan ta Goodyears resonemang i denna länk som exempel. Det duger egentligen åt mig.
    Eller Bridgestones beskrivning av slitage och dess orsaker
    improper-inflation-pressure.png
    där denna bild har hämtats från.
    Märkesoberoende information från däckbranschens informationsråd förklarar saken på sin hemsida.

    Jag skulle gärna se hur du har räknat fram det det du skriver. Eller om någon annan har gjort det. Man vill ju ha koll på vad som gäller så man inte ökar trycket när man borde sänka eller tvärt om.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vi kan ta Goodyears resonemang i denna länk som exempel. Det duger egentligen åt mig.
    Eller Bridgestones beskrivning av slitage och dess orsaker
    improper-inflation-pressure.png
    där denna bild har hämtats från.
    Märkesoberoende information från däckbranschens informationsråd förklarar saken på sin hemsida.
    Jo, motsvarande bild fanns ju även i körkortsboken på "min" tid, jag vet inte hur det är nu. Jag har i alla fall svårt att tro att centrifugalkraften från ett snurrande 10kg-däck är starkare än tyngdkraften från 2000kg bil som belastar sagda däck.

Liknande ämnen

  1. 9-3X Fälgar med nya Michelin däck
    Av Eazy i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 10:54
  2. Vad är skillnaden på dessa Michelin däck
    Av Hamilton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 18:43
  3. Michelin MXV2.. Vad är dt för typ av däck?
    Av dizzy_dan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 19:34
  4. Michelin däck
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •