Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta bränslefilter NG9-3 1,9TiD

  1. #1

    Byta bränslefilter NG9-3 1,9TiD

    Bil: Saab 9-3 SS 1,9TID - 2005
    Tror att bifogad bild är på platsen där bränslefilter (insats) finns, är precis bakom motorn upp mot vindrutan.
    Men klarar inte få upp gängan. Har sprejat på 5-56 över och underifrån i tre omgångar med några timmars mellanrum och tar i det jag vågar med en stor polygriptång.
    Känns som att fästet ryker om det blir hårdare. Drar moturs, som vanlig gängning. Delarna är i plast.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    De blir lite dumt med polygrip eftersom du då samtidigt klämmer ihop ringen så den nyper i gängan. Prova o ta en stor mejsel o knacka den försiktigt med en hammare

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 tid 07
    Saab 9-3 ttid 08

  3. #3
    Det var ett bra sätt, tack för det!
    Nu fick vi upp det.
    Men tänk på det ni som provar att det kommer en liten fontän med diesel, så se till att ha något under som tar upp den.
    Läste för ett tag sedan när jag sökte att man kunde lätta på trycket innan men kommer inte ihåg hur.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Min fråga gäller bränslefilter o vattensensorn.

    Såg när jag bytte olja på min Saab 9-3 -06 TiD, att det var droppar av diesel under kåpan på dieselfiltret.
    Köpte ny vattensensor men fortfarande droppar.
    Idag körde jag några mil och 5 km hemifrån stannade bilden, slut på bränsle, ca 20 l hade försvunnit. Fick bogsera hem bilen.
    En aning här vad som hänt? Är det en flottör i filtret som kan ha orsakat läckaget?

    Hälsningar Åke J
    Senast redigerat av ZÅJ den 2024-05-09 klockan 03:20.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885
    Ibland läcker de för att filtret är dåligt draget bara. Men då rinner det ju från hela filtret uppifrån

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Finns det bränslefilter

    Hej

    Funderar på om min SAAB har utbytbart bränslefilter eller är det inbyggt i tanken? Finns 3 olika när man söker men vet ej vilken passar eller om jag ens kan byta ut det. Bilen är en 9-3 2008 1.9 TiD

    Tack för hälpen!

  7. #7
    Ja, Z19DTH har utbytbart bränslefilter. Det sitter monterat under bränsletanken vänster bak i en svart plastkorg. Ang delnr rekommenderas att söka i kataloger för MANN eller Mahle. Även Autoexperten är tillförlitlig.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Specialverktyg för att byta bränslefilter på OG9-5 05-10
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2024-01-22, 09:46
  2. Byta bränslefilter 9-5 06-10
    Av rejser99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-30, 09:44
  3. Svårt att byta bränslefilter?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 23:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •