Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Öppet filter fråga...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    15

    Öppet filter fråga...

    En tanke bara...

    Varför ska man skärma av filtret från varmluften när tempen ut ur turbon ändå e ganska hög, samtidigt som luften ändå ska igenom IC:n innan den når motorn...?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Då kopplar vi på sunt förnuft och logiskt tänkande......


    Man vill ju ha så sval luft in i motorn som möjligt, just därför används ju en IC på överladdade bilar.

    Tror du det kan bli svårare för IC'n att få ner tempen in i motorn, om det är 15 grader på luften som turbon suger i sig, eller 50 grader??

    Turbon värmer ju i sig upp luften rätt rejält då den komprimerar luften, det kan handla om en bra bit över 100 grader. Om luften in till turbon då är är onödigt varm från början, eller ganska sval, tror du det kan påverka temperaturen ut ur turbon??

    Fundera nu en stund, sen är jag övertygad om att du klurat ut svaret på din fråga själv.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Då kopplar vi på sunt förnuft och logiskt tänkande......


    Man vill ju ha så sval luft in i motorn som möjligt, just därför används ju en IC på överladdade bilar.

    Tror du det kan bli svårare för IC'n att få ner tempen in i motorn, om det är 15 grader på luften som turbon suger i sig, eller 50 grader??

    Turbon värmer ju i sig upp luften rätt rejält då den komprimerar luften, det kan handla om en bra bit över 100 grader. Om luften in till turbon då är är onödigt varm från början, eller ganska sval, tror du det kan påverka temperaturen ut ur turbon??

    Fundera nu en stund, sen är jag övertygad om att du klurat ut svaret på din fråga själv.


    MVH Tony
    Jag tycker ditt svar verkar ytterst tveksamt. Så snabbt som luft värms upp så tror jag inte att det har någon större betydelse om insugsluftet är säg 15 eller 30 grader. Jag tror att tempen bör vara ungefär samma ut ur turbon i bägge fallen. Samtidigt som en effektiv IC inte borde vika sig om nu tempen ut ur turbon skulle vara några grader högre!

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av LexCom
    Så snabbt som luft värms upp så tror jag inte att det har någon större betydelse om insugsluftet är säg 15 eller 30 grader. Jag tror att tempen bör vara ungefär samma ut ur turbon i bägge fallen.
    Vilket ju också förefaller logiskt. Men principen torde vara att man vill ha så "kall" eller sval luft som det är möjligt. Huruvida det är avgörande för bilens prestanda är tveksamt, eller så är alla världens japsturbotrimmare klåpare som inte vet vad de pysslar med. Vilket troligen inte är fallet.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. öppet filter
    Av zman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 22:52
  2. Snabb öppet filter-fråga
    Av Epitaph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 23:07
  3. Öppet filter
    Av Snaab T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 03:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •