Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vilken högtryckstvätt vill jag ha?

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163

    Vilken högtryckstvätt vill jag ha?

    Har köpt hus på landet, två km grusväg fram till tomten, så det är hög tid att investera i en högtryckstvätt. Men vilket tvätt vill jag ha? Jag vill ha ordentlig kapacitet, tryck och flöde i tvätten. Jag kommer tvätta bilen, cyklar, trädgårdsmaskiner samt kanske trall och huset i trä.


    Vad vill jag ha, och varför?

    /Johan

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Ska du tvätta eller sandblästra dina ägodelar?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Ta reda på vilket flöde du har ut ur kranen först.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    337
    Kränzle är min rekommendation.
    +Hög kvalitet framför lull lull
    +Lågvarvig dvs tyst
    +Högt vattenflöde
    +Lång livslängd
    +Reservdelar och renoveringssatser finns

    -Pris

    Får du tag på en KEW i bra skick håller de också hög kvalitet men tyvärr säljs de inte längre nya. Reservdelar finns dock.

    2 användare gillar detta inlägg

    JSN, RZ


  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ta reda på vilket flöde du har ut ur kranen först.
    Tack Roger! Hade inte tänkt tanken så långt men självklart är det där jag måste börja.
    /Johan

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Det var i min egen tråd om högtryckstvätt det kom upp och där ser du mitt val.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...light=Kränzle
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Apropå kran, i manualen till min nilfisk står det att den inte FÅR inkopplas till vattennät utan vattennätsägarens tillstånd ..hur många gör det ?

    Jag har iofs enskilt vatten ochn äger alltså mitt vattennät själv, så jag har väl rent tekniskt sett ägarens tillstånd men..


    Köpte f.ö min nilfisk på komplett.se för sex år sedan, dom ahde nån fördelsedag eller nåt sånt och släppte små mängder av diverse saker till toklåga priser varje timma, försökte köpa grafikkort och lite annat men dom var slut innan man hann klicka, men det var nog inte så många som förväntade sej högtryckstvättar på komplett så en sån lyckades jag klicka hem med 50% rabatt tror jag, vilket var undet tusenlappen.

    Fungerar fortfarande och stannar när man släpper handtaget.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-10-28 klockan 01:29. Anledning: tillägg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Det viktigaste enligt mig är att tvätten har en lång slang och en bra slangvinda. Lätt att stirra sig blind på priset och missa sådana detaljer.

    Jag har en nilfisk 145. Den dör efter 30 minuters sprutande vilket är väldigt störande om man spolar rent annat än bilen tex stenplattor vilket tar en jädra tid... Så ska du göra annat än att spola bilen kan det vara värt att köpa en dyr.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Har nu mätt upp flödesmängden ut ur vattenkranen, och det ligger på över 40l/min. Men skall detta värde räknas om på något sätt för att man skall se om det är tillräckligt för en stor tvätt eller inte?
    Jag tänker på vad bla Roger skriver om att inte nå mer än 7l/minut, vilket i mina okunniga ögon låter väldigt lågt(?)
    Så jag gissar att mina frågor är huruvida 40l/min+ begränsar mig i mitt letande efter högtryckstvätt? Och om jag behöver räkna om värdet 40l/min+ till ett annat lägre värde vid fullt tryck 100++bar, hur gör jag den omräkningen?
    /Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har nu mätt upp flödesmängden ut ur vattenkranen, och det ligger på över 40l/min. Men skall detta värde räknas om på något sätt för att man skall se om det är tillräckligt för en stor tvätt eller inte?
    Jag tänker på vad bla Roger skriver om att inte nå mer än 7l/minut, vilket i mina okunniga ögon låter väldigt lågt(?)
    Så jag gissar att mina frågor är huruvida 40l/min+ begränsar mig i mitt letande efter högtryckstvätt? Och om jag behöver räkna om värdet 40l/min+ till ett annat lägre värde vid fullt tryck 100++bar, hur gör jag den omräkningen?
    /Johan
    Högtryckstvättar drar väldigt lite vatten, det ska till en enorm maskin för att du ska bli begränsad av tillgängligt vattenflöde från kranen. De flesta normala högtryckstvättar drar inte mer än 7-10 liter/min och alla maskiner som drar över 15 liter/min ligger i princip i prisklassen 20 000 kr och uppåt.

    Rimligen så kan det vara vettigt att undvika de billigaste tvättarna vilka ofta har en pump i plast, kolla så att maskinen även klarar av användning av varmvatten vilket förbättrar tvätteffekten ganska betydligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Att använda ett bra tvättmedel som får verka några minuter gör stor skillnad med, med varmvatten blir det bra utan att man behöver nån jättestor tvätt.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    fast få tvättar klarar av varmvatten, då brukar dom kosta efter det..

    ..beror ju på hur varmt man menar med varmt iofs.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    jag kör 60-70 gradigt, fast en hetvattentvätt är ju en annan division då kör man loss färgen om man vill

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Helt annan prisklass också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    precisely but not necessary either

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har nu mätt upp flödesmängden ut ur vattenkranen, och det ligger på över 40l/min. Men skall detta värde räknas om på något sätt för att man skall se om det är tillräckligt för en stor tvätt eller inte?
    Jag tänker på vad bla Roger skriver om att inte nå mer än 7l/minut, vilket i mina okunniga ögon låter väldigt lågt(?)
    Så jag gissar att mina frågor är huruvida 40l/min+ begränsar mig i mitt letande efter högtryckstvätt? Och om jag behöver räkna om värdet 40l/min+ till ett annat lägre värde vid fullt tryck 100++bar, hur gör jag den omräkningen?
    /Johan
    Min tvätt har jag i stugan där min egna pump och reningsverk är proppen samt dimensionen på ledningarna.
    Därav mitt begränsade flöde på 7-8L som gjorde att jag köpte den maskinen, är trots en maskin i proffsklass.
    Tror min kommer att vara helt suverän när jag om några år får kommunalt vatten och avlopp.

    I ditt fall med det suveräna trycket du har så skulle jag köpa denna som oxå klarar av att köra 60°C varmvatten som min.

    https://waxdog.se/maskiner/hogtrycks...e-hd-1152-tst/

    Då tror jag ingen av oss någonsin behöver köpa en nyare högtryckstvätt.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Min tvätt har jag i stugan där min egna pump och reningsverk är proppen samt dimensionen på ledningarna.
    Därav mitt begränsade flöde på 7-8L som gjorde att jag köpte den maskinen, är trots en maskin i proffsklass.
    Tror min kommer att vara helt suverän när jag om några år får kommunalt vatten och avlopp.

    I ditt fall med det suveräna trycket du har så skulle jag köpa denna som oxå klarar av att köra 60°C varmvatten som min.

    https://waxdog.se/maskiner/hogtrycks...e-hd-1152-tst/

    Då tror jag ingen av oss någonsin behöver köpa en nyare högtryckstvätt.
    Så, då har jag lagt en beställning på en sådan tvätt
    Hoppas den kommer snart och att jag blir så nöjd med den som jag tror jag blir
    /Johan

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Nu blev jag lite avis ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Nå?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Mycket trevlig! Tyst, lättarbetad, inga stora krafter som sliter i munstyckena när man börjar resp slutar spruta. Mycket bättre än de Kärscher jag kört tidigare. Väl värd sin investering!
    Men jäklar vad lång tid det tar att lufta ur den innan den drar för fullt på kompressorn. Först fick vattnet rinna igenom maskinen i flera minuter utan tryck, och ändå tog det ett par minuter innan den drog för fullt på pumpen utan avbrott.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-06-06, 11:37
  2. Gilla-knapp. Vilken vill ni ha?
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 10:21
  3. GDS Högtryckstvätt med varmvatten?
    Av Mr Aero i forum Fyrstad/Skaraborgsregionen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-04, 15:42
  4. Nylackat vs Högtryckstvätt... =)
    Av Viom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •