Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Krävs Tech2 vid byte av SPA styrenhet NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Krävs Tech2 vid byte av SPA styrenhet NG9-3

    Hej,

    Har en Saab 9-3 2009 där felkoden för SPA dyker upp i färddatorn. (Parkering sensor ur funktion)

    Har en fråga om SPA styrenheten, måste den giftas in o ur med Tech2 eller kan man prova ifrån en annan Saab 9-3 typ en 2008?

    Någon som har något bra svar på detta?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    I stycket byte av styrdon, SPA hänvisar WIS till åtgärder före demontering av styrdon och åtgärder efter byte av styrdon. Beskrivningarna av åtgärderna är generella och hänvisas till från många ställen. Åtgärderna handlar om att gifta ur, kontrollera om det nya styrdonet behöver programmeras samt att gifta in. Ibland kan man kanske klara sig utan att följa åtgärderna men oftast inte. Vid programmeringen ställs ibland parametrar in för att anpassa styrdonet till aktuell bil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Her er det vel heller et spørsmål om hvorfor man tenker på et skifte av SPA-modulen, siden samme feilmeldingen settes opp ved feil av sensor(er).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Sensorer SPA

    Hej,
    Jag har samma problem och Saab verkstaden uppgav att det var trasigt ledningsnätet, tyvärr kvarstår felet efter byte av detta.
    Tack för informationen Norrbagge, stämmer det om en (1) sensor är trasig som slutar hela systemet att fungera? På 95 verkar det fortsatt fungera med de sensorer som är hela.
    Med vänlig hälsning,
    Håkan
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 12:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Vad jag vet så om en sensor är dålig, så lägger allt av. Det har i.v.f. varit effekten för mig på de ng9-3 jag varit involverad i med backsensorproblem. Kablaget och SPA-boxen har alltid varit helt i dessa fall.

    Hur som så är det vanligt att själva sensorerna ger upp. Detta är en gjuten "plastkopp", med elektronik/kretskort i som, fyllts med silikonmassa. Fukt tar in med tiden in och dödar sensorelektroniken. I början intermitent, sen så blir det RIP. Jag har bytt några sådana sensorer & även dissekerat för att kolla dess konstruktion.

    Tech2 ska nog kunna tala om vilken/vilka som inte fungerar. SPA-modulen i bagaget är väl den minst troliga i sammanhanget att vara trasig, även om det såklart även kan förekomma.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av andhax Visa inlägg
    - Jag har samma problem och Saab verkstaden uppgav att det var trasigt ledningsnätet, tyvärr kvarstår felet efter byte av detta.
    Nå nevner du ikke hvilken bil som har denne feilen, men Saab verkstedet burde ha lest ut ev. feilkoder. Om du ikke har fått informasjon om disse mener jeg verkstedet burde gi deg dette, som "kompensasjon" for at de ikke har reparert feilen.

    For både 9-5 og 9-3 gjelder det at når SID viser meldingen "PARK.HJÄLP UR FUNCTION" skal SPA avbryte måling.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok, tack för svar.
    Med vänlig hälsning, Håkan
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 12:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Krävs programmering vid byte av mätarhus OG9-3
    Av Smurfen40 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-29, 22:42
  2. [LÖST] Krävs det SPS/programmering av ABS styrenhet OG9-5
    Av joH900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-27, 23:38
  3. Vad krävs vid byte garret-Mitsu?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-03, 09:52
  4. vad krävs för ett torbo byte
    Av rachid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •