Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med motortemperaturvisning OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Problem med motortemperaturvisning OG9-5

    Hej! För ett tag sedan började vattentempen spöka i min 9-5. Ibland gick den sjukligt sakta upp i temp och ibland föll mätaren i botten bara.

    Motorlampa och felkod på sensorn.

    Har bytt både termostaten och vattentempgivaren och det har funkat klanderfritt i ett par dagar, men idag mitt under körning dök nålen i botten igen, med motorlampa som följd.


    Antar att det är nån form av glapp i kablaget, är detta något vanligt fel?
    Eller kan något annat orsaka detta? Själva mätaren? Blir det fel i styrboxen om mätaren i sig felar?
    Senast redigerat av Odmark91 den 2018-10-23 klockan 18:00.

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Många elektriska fel är i själva verket mekaniska.
    Det är "bara" att gå igenom allt vad kablage heter i motorrummet
    och in i ev junction-boxar. Leta fter allt från glapp i kontakter
    till stående vatten i botten av dränagetäppta utlopp.
    Det kan också vara så att crimpningen av kablaget i någon kontakt
    har släppt med åldern så tyvärr kan man behöva lirka ur
    kontaktelementen ur hylsorna och leta efter avbrott.
    Ibland har kontaktelementen olika fjädrande bleck som skall
    få elementet att sitta säkert. Om dessa har rostat bort pga
    fukt får man glapp.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Är det inte jordkabeln på termostathuset som är jäkligt viktig för tempsensorn ? ..jag sandpapprade rent och smorde in med polfett innan montering när jag bytte termostat.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    SAAB 9-5 (YS3E) 2.3 t, kommer ej upp i temperatur, tappar temp helt

    Hej!

    Nu när kylan krupit på så kom ett problem tillbaka som jag upplevde några dagar i våras.

    Bilen kommer ca halvvägs upp till arbetstemperatur, fastnar där i några minuter för att att sedan droppa ner till noll, varpå motorlampar börjar lysa.

    Någon som vet vad detta indikerar? Tempgivare? (klimatanläggning fortsätter jobba på och inget tyder på att något faktiskt är kallt)

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Dags att byta termostaten troligtvis om det har varit bättre under sommaren och felet kommit tillbaka nu när det blivit kyligare.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Med tanke på att det precis är gjort kan det tyckas som ett lite onödigt byte. Men det är inte SÅ ovanligt med felaktiga termostater. Så till att börja med kan man demontera den och testa den i en gryta vatten på spisen. Man ser bra hur den arbetar då. Ta gärna och jämför gammal med ny. Så vet man om det är skillnad redan innan man monterar.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-28 klockan 19:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ännu lättare med något obd som kan kolla tempen när det öppnar och stängs.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-28 klockan 19:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Med tanke på att det precis är gjort kan det tyckas som ett lite onödigt byte. Men det är inte SÅ ovanligt med felaktiga termostater. Så till att börja med kan man demontera den och testa den i en gryta vatten på spisen. Man ser bra hur den arbetar då. Ta gärna och jämför gammal med ny. Så vet man om det är skillnad redan innan man monterar.
    Njae.. Rufusraket hade nog inte bytt termostat fattade jag som, däremot Odmark91 lite längre upp i tråden hade varit flitig och provade byta termostaten. Verkar vara två olika trådrubriker fast i samma tråd? Ja man kan koka termostaten i en annan kastrull samtidigt som man kokar gröt om man vill, har man aldrig kokat termostat så måste man nån gång prova!

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Felkoden som sätts om termostaten inte stänger ordentligt säger i princip att motorn inte kom upp i arbetstemperatur efter en given tid (eller mängd insprutat bränsle) X antal gånger och därför anser motorstyrningen att signalen är otillförlitlig, varvid den stänger av tempmätaren (går i botten), sätter felkod och tänder "check engine".

    Jag hade exakt samma fel på min Aero, varma dagar klarade det sej men kalla dagar så tände den lampan.

    Det var faktiskt enklare än jag hade trott att byta termostaten, men så jättekul var det ju inte, inte ens en lagom varm sommardag.

    ..Jag köpte även en ny tempsensor men bytte aldrig den då felet var i termostaten.

    ..Kan tillägga att lokala mekonomen ville ha hyfsat mycket för att byta termostaten, det var helt klart värt att göra det själv istället.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-10-30 klockan 02:00.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Felkoden som sätts om termostaten inte stänger ordentligt säger i princip att motorn inte kom upp i arbetstemperatur efter en given tid (eller mängd insprutat bränsle) X antal gånger och därför anser motorstyrningen att signalen är otillförlitlig, varvid den stänger av tempmätaren (går i botten), sätter felkod och tänder "check engine".
    Har haft halvdålig termostat ett par veckor, tempen går bara upp till ”tjugo i”.
    Igår gick mätaren plötsligt till botten. Nu förstår jag varför!

    Dock fick jag inte motorlampa. Kanske krävs tre underkända körcykler i diagnosen?
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Du får ungefär samma beteende om du har trasig tempsensor. Du behöver andra tester (som att känna om slangen för utgående vatten till kylaren värms upp) för att säkert avgöra vilken som är problemet. Om du startar om bilen och det är termostaten så bör dessutom tempmätaren vakna till liv igen tills felet detekteras igen (jag tvivlar på att felkoden behöver rensas för detta).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Precis, det visade sig när jag gjorde ett tankstopp - när jag tankat klart och startade bilen var tempnålen mycket riktigt vid liv igen.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •