Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Svajig med nymonterade Bilstein B8 Sprint, OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Svajig med nymonterade Bilstein B8 Sprint, OG9-5

    Hej.

    Har monterat dessa Bilstein nyss på bilen efter fjäderklang uppstår vid rattutslag, då förhoppning av att mitt problem skulle bli avhjälpt. Dock funkade det ju i 6 månader med standard dämparna, och med sänk satsen men sen uppstod det bara. (Sänksats ifrån Speedparts).....


    Följande är bytt på bilen Powerflex i hela framvagnen förutom subframen.

    Powerflex framvagn
    Axial lager
    Fjädersäte övre
    Bilstein B8 Sprint (med kortare kolvstång)
    Byte till Aero fjädrar
    Fjärdrar rör sig i sätet

    Bilen känns väldigt svajig på vägen nu, näst intill farligt att köra med.

    Någon som vet vad man ska göra nu?
    Senast redigerat av SaabFred den 2018-10-21 klockan 21:34.

  2. #2
    Powerflex på subframen gör sjukt mycket! Men kolla bussningarna bak!

    Vilka däck med vilken profil kör du? För mig så va min gislaved 225/50-17 vinterdäck supersvajiga men mina Continental 235/45-17 sommar stabila!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Kör på 225/45-18 just nu , men hade 235/45-17 på innan..

    Skulle bussingar i bakvagn ändra läget på fjäder ljudet i fram menar du?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Det står ingenting om det i texten, men har du gjort en riktig 4-hjulsinställning så hjulvinklarna står rätt?
    Det krävs inte mycket för att bilen ska bete sig underligt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Bussningar bak kan göra bilen svajig,toe in är en annan tänkbar orsak när man har bytt massa saker i fram.
    Det har nog inget med missljud att göra.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av __johan Visa inlägg
    Det står ingenting om det i texten, men har du gjort en riktig 4-hjulsinställning så hjulvinklarna står rätt?
    Det krävs inte mycket för att bilen ska bete sig underligt
    Är det så enkelt med att få bort fjäderljudet menar du? Samt att bilen ska ligga som ett strykjärn på vägen igen?

    mvh

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabFred Visa inlägg
    Hej.

    Har monterat dessa Bilstein nyss på bilen efter fjäderklang uppstår vid rattutslag, då förhoppning av att mitt problem skulle bli avhjälpt. Dock funkade det ju i 6 månader med standard dämparna, och med sänk satsen men sen uppstod det bara. (Sänksats ifrån Speedparts).....


    Följande är bytt på bilen Powerflex i hela framvagnen förutom subframen.
    Insinuerar inget. Men självklarheter är ibland lätta att missa... Har du dubbelkollat att du monterat allt som är bytt ordentligt?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Insinuerar inget. Men självklarheter är ibland lätta att missa... Har du dubbelkollat att du monterat allt som är bytt ordentligt?
    Jag vill tro det ja då det är nermonterat 3 ggr, även en SAAB mekaniker har provat att skruva i detta fast med samma resultat.
    ( Han har över 35 års mekande bakom sig)

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu är det ju snart vinter så bilen ställs av för mer granskning detta.. Får väl bli en fjärde gång så inte tredje gången gillt i detta.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av SaabFred Visa inlägg
    Fjärdrar rör sig i sätet
    Vad menar du här?

    Har du satt dit nya Powerflex i A-bussningarna bak?, annars gör det innan du går vidare.

    4-hjulsinställning när allt detta är åtgärdat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vad är det för årsmodell och är det en kombi eller sedan.
    Är det en aero original eller någon annan modell?

    Anledningen till att jag frågar är att det sitter olika grovlek på krängningshämmarna.

    Angående knaket så tycker jag det kan vara en idé att ta ner fjäderbenet och kolla så det inte är något halvdant med lagret som går tungt.
    Det kan vara så illa att lagret bara går tungt när det är belastat och därför hoppar fjädern efter i sätet.
    Jag tycker inte att den borde kännas instabil av den anledningen, där misstänker jag mer däcken.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Vad är det för årsmodell och är det en kombi eller sedan.
    Är det en aero original eller någon annan modell?

    Anledningen till att jag frågar är att det sitter olika grovlek på krängningshämmarna.

    Angående knaket så tycker jag det kan vara en idé att ta ner fjäderbenet och kolla så det inte är något halvdant med lagret som går tungt.
    Det kan vara så illa att lagret bara går tungt när det är belastat och därför hoppar fjädern efter i sätet.
    Jag tycker inte att den borde kännas instabil av den anledningen, där misstänker jag mer däcken.
    Hej

    Nä det är en Vector -05 2.3t org. 185 hk kombi, som nu sitter med sprint dämparna ,samt aero fjädrar.

    Lagren ju nya ifrån maptun, samt övre säten.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Nä har inte kommit dit ännu..med powerflex i A-bussningar.. hade tänkt att gör 4-hjulsinställning men vill ju inte åka in med klang ljudet, såvida du inte tror att det är det som felar.

    Har powerflex i hela framvagnen förutom Subframe, samt i krängning hämmarn bak.

    Klart en del saker är ju köpa på speedparts som inte ha skickat rätt grejor innan till mig så man vet ju aldrig.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    B8 Sprint är väl kortare för sänkfjädrar. Hur blir de med Aero-fjädrarna?
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ralleballe Visa inlägg
    B8 Sprint är väl kortare för sänkfjädrar. Hur blir de med Aero-fjädrarna?
    Jepp stämmer! Tanken var ju att kortare kolvstång med högre fjädrar skull hålla det mer på plats men vilket det inte gjorde. (mer spänt)

    Men det är mest för att testa allt jag kommer på.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabFred Visa inlägg
    Nä har inte kommit dit ännu..med powerflex i A-bussningar.. hade tänkt att gör 4-hjulsinställning men vill ju inte åka in med klang ljudet, såvida du inte tror att det är det som felar.

    Har powerflex i hela framvagnen förutom Subframe, samt i krängning hämmarn bak.

    Klart en del saker är ju köpa på speedparts som inte ha skickat rätt grejor innan till mig så man vet ju aldrig.
    Ju längre man håller på utan att hitta orsaken, ju mer osannolika saker testar man "allt annat" är ju redan kollat. Men är det det? Det skadar inte att tänka igenom vad man gjort och verifiera att man inte missat något. Innan man rusar iväg och spenderar mer tid och pengar.
    Så en självklarhet till... Har du kollat att allt du fått & monterat är rätt grejer? Kanske dags att checka en gång till annars...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Jag uppfattade det som att du hade bytt ut dämparna och blivit av med ljudet. Mitt inlägg var menat för att avhjälpa det du menar med att bilen inte beter sig ordentligt på vägen.

    Tänk på att det kan vara guld värt att investera i ett par justerbara excentriska bultar till de nya dämparnas fästen till hjulspindeln. Annars blir det svårt att ställa cambern korrekt.

    Vad gäller missljuden du beskriver så tror jag som övriga här, monterade du skyddshöljen i botten av varje fjäder ner mot fjädertallriken?

    Skyddshöljena skyddar ju givetvis fjädrarna lite men ökar också motståndet för fjädern i rotationsriktningen.

    Vill minnas att jag har läst någonstans här att de kom till av just denna anledningen, att ta bort oljud och förlänga livet på fjädrarna.
    Finns säkert någon här inne som har mer info om dom

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Du menar slangarna som är standard till 9-3ng ...ska monter dom med när jag hinner men dom ska ju inte vara avgörande enligt som jag pratat med.

    Men jag är vilsen just nu i detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja du får montera ner igen så får jag se , men som du säger så är det mycket tid o pengar nere i bilen reda...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ralleballe Visa inlägg
    B8 Sprint är väl kortare för sänkfjädrar. Hur blir de med Aero-fjädrarna?
    Tror Ralleballe är inne på rätt linje.

Liknande ämnen

  1. Bilstein B8 Sprint till 9000?
    Av EPG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 10:25
  2. Skillnad på bilstein sprint och bilstein sport??
    Av ante__87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •