Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Drivknutar på 9000 (olika sorter)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Drivknutar på 9000 (olika sorter)

    Jag har en fulltryckare av årsmodell 1996 på tomten som jag tar lite delar ifrån.

    Nu i veckan så får jag tillbaka min växellåda från uppgradering och nästa helg hade jag tänkt att montera in den i bilen.
    Eftersom att jag håller på att uppgraderar så vill jag ju att allt är så hållbart som möjligt och därför tänkte jag ta drivknutarna från reservdelsbilen som, som jag har fattat det ska ha den bättre versionen av drivknutar.

    Nu ikväll så skruvade jag bort dem och som synes på bilden så verkar "tripoden" (har jag hört något namn någon gång så jag gissar att det är rätt) vara av två olika modeller.
    Den vänstra satt på förarsidan och den högra på passagerarsidan, min gissning är att jag har råkat ut för en av varje sort.
    Damasken på förarsidan satt enbart med ett stripes till skillnad mot passagerarsidan där det satt med ett metallband (som det brukar göra). Min gissning är därför att man någon gång har bytt på förarsidan. Fettet i passagerarsidans drivknut såg dessutom mycket fräschare ut än på förarsidan.

    Ytterdiametern på de tre "bollarna" på förarsidan är cirka 37mm i diameter och på passagerarsidan är de cirka 34mm.

    Har jag råkat ut för att det är olika typer på vänster och höger sida?
    Vilken är det som är den kraftiga modellen? (jag gissar passagerarsidans men frågar för säkerhets skull).
    Är även själva "koppen" (alltså den delen som sitter fast på utgående axel från växellådan) olika beroende på vilken version man har?
    Kan drivknutar från 9-5 passa? om ja, är de av den kraftigare eller klenare varianten?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av EPG den 2018-10-21 klockan 19:51.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Ringarnas diameter saknar betydelse.
    Det är totala diametern på själva tripoden som ska passa i medbringarna. 2,3T fulltrycksturbo och eventuellt ltt automat har grövre drivknutar.
    Du kan säkrast jämföra medbringarnas ytterdiameter. I bilden ser den till höger ut att passa i den större medbringaren.

    2,0i, 2,3i 2,0t, 2,3t har den lilla, 2,3T och Aero har de grövre. Automat kan han lite blandat..
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Byta yttre drivknutar Saab 9000 -96
    Av khazod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 13:48
  2. Förvirring, Drivknutar 9000 2,3ltt A50 -97?!
    Av softishman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •